خودرو

اولین محموله خودروهای وارداتی ایران از ژاپن بارگیری شد

اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.
در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.
ایران و فرانسه امروز چند قرارداد مهم اقتصادی به مبلغ ۱۰ میلیارد فرانک فرانسه (۱۶۵ میلیارد ریال) امضا کردند.
در پایان مذاکرات اقتصادی ایران و فرانسه، پروتکلی بین هوشنگ انصاری وزیر امور اقتصادی و دارایی و ژان پیر فورکادو، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه امضا شد که براساس آن ایران و فرانسه یک شرکت مشترک سرمایه‌گذاری با سرمایه ۱۰۰ میلیون دلار تاسیس می‌کنند.
طرفین در مورد اصول کلی طرح مترو تهران به توافق رسیده‌اند و قرارداد نهایی قریبا برای امضا آماده خواهد شد.
مذاکرات فنی بین موسسات مربوط دو کشور در مورد هواپیمای کنکورد در جریان است و به‌زودی نمایندگان کنکورد برای توضیحات بیشتر فنی با مقامات صلاحیت‌دار ایرانی ملاقات خواهند داشت.
در مورد خرید احتمالی اتوبوس هوایی از طرف ایران نیز اطلاعات فنی تهیه و مذاکرات مربوطه در آینده به عمل خواهد آمد.
با توجه به اینکه دو فروند توربوترن خریداری از فرانسه هم‌اکنون در ایران مشغول به کار می‌باشند و دو فروند دیگر نیز به‌زودی تحویل خواهند شد.
در مورد همکاری‌های صنعتی اعلام شد که اولین سری ماشین‌آلات و تجهیزات کارخانه اتومبیل‌سازی رنو در ژوئیه امسال تحویل ایران می‌شود و کارخانه مزبور ۶ ماه بعد از امضای پروتکل شروع به تولید می‌نماید.
در اولین مرحله تولید کارخانه مزبور سالانه ۱۰۰ هزار دستگاه اتومبیل خواهد ساخت.
به میمنت و مبارکی فرخنده سالروز میلاد با سعادت حضرت امام زمان صبح دیروز کارخانه نورد آلومینیوم اراک تحت پوشش وزارت صنایع سنگین طی مراسم ویژه‌ای با حضور معاون این وزارتخانه در امور اجرایی گروه نورد ریخته‌گری، امام جمعه اراک، مدیران عامل کارخانجات و فرماندهان نیروهای نظامی و انتظامی رسما افتتاح شد.
مدیرعامل کارخانه نورد آلومینیوم اراک اعلام کرد: ساختمان این کارخانه که ورق‌های آلومینیوم در اشکال و ضخامت‌‌های مختلف تولید می‌کند از سال ۱۳۵۱ شروع شد و تا سال ۱۳۵۷ به طول انجامید و در این مدت ۷۰ درصد ماشین‌آلات کارخانه نصب شد، ولی به علت شروع انقلاب اسلامی و فرار سودجویان و سرمایه‌داران از ایران این پروژه معلق ماند که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بازسازی ساختمان آن به همت برادران متعهد ایرانی از سال ۱۳۶۰ از سر گرفته شد و در اواخر سال ۶۳ پایان یافت و بقیه ماشین آلاتی که از خارج خریداری شده بود به وسیله متخصصان و کارشناسان ایرانی نصب و راه‌اندازی شد. این کارخانه با سرمایه‌ای معادل ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال که ۵۵۰ میلیون آن پیش از انقلاب و بقیه پس از انقلاب از طریق کمک‌های بانک‌های صنعتی تامین شده است، فعالیت تولیدی خود را شروع می‌کند.
ایران و چین در زمینه مسائل مربوط به نفت همکاری می‌کنند.
آقای «دنگ تائو» مدیرعامل شرکت نفت چین که در راس هیاتی از مقامات نفتی آن کشور برای شرکت در جلسات هیات عامل و کمیته‌های ۴ گانه کنگره جهانی نفت به تهران آمده است، عصر دیروز در تهران با آقای غلامرضا آقازاده وزیر نفت کشورمان دیدار کرد.
همچنین در این دیدار مقامات ایرانی و چینی موافقت کردند که همکاری خود را در زمینه‌های مربوط به نفت و گاز توسعه دهند.
مدیر فروش تویوتا در ایران گفت: اولین محموله خودروهای وارداتی که حدود ۱۰۰۰ دستگاه تویوتا است از ژاپن در حال بارگیری به سوی ایران است.
شربیانی، مدیر فروش تویوتا گفت: تویوتا تمام مراحل قانونی وارداتی خودرو را طی کرده است.

وی ادامه داد: در اسفند ۸۳ شروع به پیش‌فروش خودروهای خود کرده بودیم که بر این اساس اولین سفارش به تویوتای ژاپن فرستاده شد و طبق آن سفارشات، اولین محموله خودروهای وارداتی که حدود ۱۰۰۰ دستگاه تویوتا است در ژاپن در حال بارگیری به سوی ایران است.
وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز در حال پیش‌فروش ۵ مدل از جمله تویوتا کرولا در یک تیپ، کمری در سه تیپ و ترادو در یک تیپ هستیم و کارهای قانونی برای ثبت سفارش دو مدل جدید تویوتا لندکروز ۸ و ۶ سیلندر  خودروهای لوکس نیز در مراحل پایانی است.
خرید شرکت «روور» ازسوی ایران منتفی شد
وزیر صنایع و معادن گفت: با توجه به خرید حق لیسانس شرکت روور ازسوی چینی‌ها، خرید روور ازسوی ایران منتفی شد.
اسحاق جهانگیری گفت: ارزش شرکت روور به تجهیزات آن نبود، بلکه لیسانس این شرکت دارای اهمیت بود که به یک شرکت چینی فروخته شد.
وی تصریح کرد: ما به‌دنبال این نبودیم که ماشین‌آلات روور را بیاوریم و در ایران تولید کنیم، بلکه هدف ما خرید شرکت روور و تولید خودرو در کشور انگلستان و با لیسانس این شرکت و مرکز تحقیقات و تکنولوژی آن بود.
جهانگیری گفت: حال که لیسانس شرکت روور ازسوی چینی‌ها خریداری شده، ما هم نیازی به تجهیزات آن نداریم و کارشناسان ما نیز دیگر خرید این شرکت را توصیه نمی‌کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا