شکستی دیگر برای پروژه بی پشتوانه خودروهای برقی/ فروش خودرو با شعار ممکن نیست
خودروهای برقی امروز در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شدند و آمار نشان از آن دارد که تعداد فروش این خودروها حتی به ۱۰۰ عدد هم نمیرسد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، امروز سامانه یکپارچه فروش خودروها شاهد عرضه خودروهای تمام برقی بود، اما استقبال مردم از این فروش نشان داد که وعدههای وزیر برای برقیسازی خودروهای موجود در سطح کشور فاصلهای بسیار زیاد تا تحقق دارد.مردم در این عرضه تقریباً هیچ یکی از خودروهای عرضه شده در سامانه را نخریدند و شاید کل خریدها به ۱۰۰ خودرو هم نمیرسید که در این بین سهم چینیها بسیار کم بود و شاید حتی به تعداد انگشتان دو دست هم نرسید.این در حالی است که پیش از این بارها تاکید شده بود که حضور خودروهای برقی سطح جادههای کشور بدون توسعه زیرساختها ممکن نخواهد بود.مادامی که خریدار مطمئن باشد که نه جایگاه شارژ مناسبی برای خودروهای برقی وجود دارد و نه اینکه خدمات پس از فروش مطلوبی برای این خودروها تعریف شده، با چه انگیزهای باید نسبت به خرید چنین خودروهایی اقدام کند؟حال آنکه بخش قابل توجهی از خرید خودروهای کشور را سوداگران بر عهده دارند و خودروهای برقی که آینده مشخصی در بازار برایشان تصور نمیشود، میل جامعه سوداگر بازار خودرو را نیز بر نمیانگیزند.این ماجرا البته چندان هم دور از ذهن نبود و هر کسی که شرایط بازار خودروی ایران را تا حدودی بشناسد، میداند که مردم به تجدد در این زمینه حساسند و از خرید کالایی که در آینده نتوانند آن را به سادگی به فروش برسانند سر باز میزنند.البته نبود تقاضا از سوی مردم برای خودروهای برقی پر بیراه هم نیست؛ چرا که هنوز برنامهای مشخص برای ارائه خدمات به این خودروها در کشور وجود ندارد و تنها تعدادی شعار از سوی وزیر صمت بازار را تا این مرحله آورده است.وزیر صمت در حالی همچنان به تولید و واردات خودروهای تمام برقی تاکید دارد که هنوز زیرساختهای شارژ این خودروها برای مردم ملموس نشده و علاوه بر آن دغدغه مهمی که ذهن خریداران را مشغول کرده این است که این خودروها صلاً تعمیر میشوند یا خیر؟همانطور که میدانیم در کشورهای دیگر خودروها تاریخ مصرف مشخصی دارند و اگر شما طرفدار خودروهای کلاسیک نباشید، میتوانید پس از چند سال خودروی خود را تعویض کرده و با یک خودروی جدیدتر جایگزین کنید.اما از آنجایی که بازار خودرو در کشور ما با سالها کمبود از سوی عرضه کنندگان مواجه بوده و از طرفی هم شرایط ناگوار قدرت خرید مردم اجازه جایگزینی خودروها را نمیدهد، هر خودرویی بسیار بیشتر از آنچه که باید مصرف میشود.بر این اساس پرسش مردم مبنی بر اینکه خدمات خودروهای برقی پس از مصرف چگونه خواهد بود کاملاً منطقی به نظر میرسد و تا زمانی که دولت برنامه مشخصی برای زیرساختهای تامین انرژی و تامین خدمات این خودروها نداشته باشد، تمایل مردم به خودروهای برقی تغییری نخواهد کرد و اگر هزار بار دیگر هم با شرایط فعلی خودروهای برقی در سامانههای مختلف عرضه شوند، همچنان بیخریدار خواهند ماند.در پایان میتوان به این نکته اشاره کرد که بازار خودرو گرچه سالها با وجود انحصار و رانت دچار انباشت شدید تقاضاست، اما شعار و وعده از سوی وزیر نمیتواند این تقاضا را به سوی کالایی که آینده مشخصی ندارد سوق دهد.