خودرو

(ویدئو) حال ناخوش خارگیل؛ بدبوترین میوه جهان!

خارگیل که به عنوان بدبوترین میوه جهان شناخته می‌شود در تایلند پادشاه میوه‌هاست و در میان پرسودترین میوه‌های صادرات این کشور قرار دارد. با این حال موج گرما این میوه را تحت تاثیر قرار داده است.

فرارو- خارگیل صد‌ها سال است که در تایلند کشت می‌شود و یکی از پرسودترین صادرات پادشاهی تایلند است. اما موج گرمای شدیدی که آسیای جنوب شرقی را فراگرفته تولیدکنندگان و فروشندگان را به هراس انداخته است.
به گزارش فرارو، خارگیل در میان معروف‌ترین و پرسودترین صادرات تایلند، ظاهری کروی و گاه بیضوی و پوستهٔ آن پوشیده از خار و به رنگ سبزقهوه‌ای و رنگ گوشتهٔ آن زرد کمرنگ است و دارای بویی خاص و شدید (از نظر برخی مطبوع و برخی نامطبوع) است.
بوسابا ناکپیپات کشاورز خارگیل به صراحت به خبرگزاری فرانسه گفت: این سال یک بحران است. این زن ۵۴ در استان چانتابوری شرقی گفت: اگر هوای گرم در آینده به افزایش خود ادامه دهد، تمام خواهد شد. کشاورزان دیگر نمی‌توانند خارگیل تولید کنند.
فصل خارگیل معمولاً از مارس تا ژوئن طول می‌کشد، اما دمای سرسام‌آور که برای هفته‌ها حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) بوده است و خشکسالی متعاقب آن برداشت را کوتاه کرده است.
بوسابا گفت که گرما باعث می‌شود که خارگیل که از نظر وزن و اندازه درجه بندی می‌شود، سریعتر رسیده شود، بنابراین به کامل‌ترین و با ارزش‌ترین اندازه خود رشد نمی‌کند.
او گفت: کیفیت خارگیل استاندارد‌ها را بدست نمی‌آورد و پول کمتری برای محصول دریافت می‌کند.
از ماه مارس، خشکسالی آب چاه‌ها را خشک کرده است، بنابراین بوسابا برای زنده نگه داشتن درختان گرانبهای خارگیل خود مجبور است هزاران لیتر آب با کامیون بیاورد.
این زن گفت: ما باید ۱۰ کامیون آب به ازای ۱۲۰۰۰۰ لیتر آب برای یک بار آبیاری کل ۱.۶ هکتارمزرعه خود بخریم.
او گفت: ما برای بارش باران دعا کرده ایم، اما بارانی نبارید.
صادرات خارگیل تایلند میلیارد‌ها ارزش دارد و سومین محصول کشاورزی با ارزش این پادشاهی است، پس از برنج و کائوچو.
بر اساس داده‌های وزارت بازرگانی چین، حدود ۹۵ درصد از صادرات خارگیل تایلند به چین است، که در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۴.۶ میلیارد دلار بوده است.
اما آب و هوا سلطه تایلند را تهدید می‌کند. در ماه می، رسانه‌های دولتی چین با اشاره به گرما و خشکسالی در تایلند، از افزایش تقریبا ۵۰ درصدی خارگیل وارداتی از ویتنام خبر دادند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا