خودرو

خودرو رایگان از وزارت نیرو هدیه بگیرید

عصر خودرو- با فرا رسیدن فصول گرم سال، هزینه قبض برق به شیوه‌ای متفاوت محاسبه می‌شود. توجه به این موضوع، آشنایی با چگونگی محاسبه هزینه برق و راهکارهای صرفه‌جویی را ناگزیر خواهد کرد. در این میان، وزارت نیرو صرفه‌جویی در مصرف برق را با کاهش هزینه قبوض و همچنین اهدای جوایز نقدی و غیرنقدی تشویق می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، در فصول گرم سال تعرفه قبوض برق افزایش می‌یابد؛ در همین راستا و با هدف تشویق مردم به مصرف بهینه، وزارت نیرو بسته‌های تشویقی نقدی و غیرنقدی همچون رایگان شدن قبوض برق و همچنی اهدای هدایایی همچون خودرو، تجهیزات دیجیتال و لوازم خانگی به قید قرعه برای مشترکان کم مصرف را در نظر گرفته است.
شیوه محاسبه قبض برق در فصول گرم سال
به گزارش کاماپرس، طی فصول گرم سال، در استان‌های عادی و غیرگرمسیر مقدار ۳۰۰ کیلووات به عنوان الگوی مصرف خانگی در نظر گرفته شده‌ که در این بازه مصرف برق با نرخ عادی محاسبه خواهد شد. با اعلام وزارت نیرو، با افزایش مصرف برق از ۳۰۰ کیلووات به ۴۵۰ کیلووات، هزینه اضافه مصرف با ۱/۵ برابر قیمت مصوب و در پله بعد با افزایش این مقدار به ۶۰۰ کیلووات، هزینه برق تا ۲/۵ برابر نرخ مصوب در قبوض برق، محاسبه می‌شود. همچنین با افزایش مصرف برق بیش از این مقدار، این عدد تا ۳/۵ برابر نیز می‌رسد.
لازم به ذکر است که در استان‌های گرمسیری مانند خوزستان، بوشهر، هرمزگان و … مقدار مصرف الگو و ضریب افزایش نرخ متفاوت است.

با ۳۰۰ کیلووات ساعت (الگوی بهینه مصرف) چه کارهایی می‌توان کرد؟
همان‌طور که گفته شد، الگوی مصرف برق در فصول گرم با سایر فصول سال تفاوت دارد. در این فصول الگوی بهینه مصرف ۳۰۰ کیلووات در نظر گرفته شده است؛ الگویی که مصرف معمولی خانوارها را پوشش می‌دهد. به عنوان نمونه ۳۰۰ کیلووات موارد زیر را شامل می‌شود: • استفاده هرروزه از ۴ لامپ ال‌ای‌دی ۱۰ وات به‌مدت ۴ ساعت شبانه‌روز ر روشن نگه داشتن یک یخچال سایدبای‌ساید با برچسب انرژی A یا A+ در طول شبانه‌روز • استفاده از ماشین ظرفشویی هفته‌ای ۴ بار، هربار به مدت ۱ ساعت • استفاده هرروزه از چای‌ساز به‌مدت نیم ساعت • روشن نگه داشتن هرروزه تلویزیون ال‌ای‌دی ۴۲ اینچ به‌مدت ۱۰ ساعت • استفاده هرروزه از کولر آبی، به‌مدت ۱۰ ساعت در روز با درجه غالباً کم • ۲ بار استفاده از ماشین لباس‌شویی در هر هفته • استفاده از ماکروفر به مدت ۱۵ دقیقه در هرروز ا ۲ بار در هفته  استفاده از اتو به مدت نیم‌ساعت • ۳ بار در هفته دقیقه از سشوار، هربار به مدت ۱۰ دقیقه • هفته‌ای ۲ بار، هربار ۲۰ دقیقه از جارو برقی • روزی ۲ ساعت استفاده از رایانه
راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف برق در حوزه روشنایی
حدود ۳۰% مصرف انرژی برق خانگی مربوط به بخش روشنایی است. بدین‌ترتیب تغیر شیوه مصرف در این حوزه، اثر چشم‌گیری بر کل مصرف برق خانگی خواهد داشت. برای صرفه‌جویی در این حوزه می‌توان نکات زیر را در نظر گرفت: • لامپ‌های رشته‌ای را با لامپ‌های ال‌ای‌دی جایگزین کنید. • با زدودن گردوغبار از روی لامپ‌ها روشنایی آن‌ها را بیشتر کنید. وجود یک لایه غبار روی لامپ تا ۵۰ درصد از روشنایی آن می‌کاهد. • در محل‌هایی مانند پارکینگ، راه‌پله و راهرو از تایمرهای هوشمند روشنایی استفاده کنید. • در صورتی که از لوستر استفاده می‌کنید برای هر شاخه کلیدی مجزا در نظر بگیرید. • لامپ های سوخته‌ای را که چشمک می‌زنند عوض کنید. •  از سرپیچ های سالم و باکیفیت استفاده کنید.

کاهش مصرف برق خانگی در سایر بخش‌ها
در فصل تابستان بخش عمده‌ای از انرژی برق صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ مساله‌ای که با چند راهکار ساده همچون عایق‌بندی پنجره‌ها، به‌کارگیری ترموستات هوشمند، سرویس سالیانه وسایل سرمایشی و استفاده از کولر آبی به‌جای کولر گازی تا حد بالایی قابل جبران بوده و هزینه‌ها را به طرز چشمگیری می‌کاهد. به عنوان نمونه  در ماه‌های گرم سال و در مناطق معتدل، استفاده از کولر گازی، مصرف برق سرمایشی را بیش از ۶برابر نسبت به کولر آبی افزایش داده و هزینه قبض برق را نیز تا ٢۴ برابر بیشتر می‌کند.
رایگان شدن قبض برق با صرفه‌جویی در مصرف
در طرح تشویقی وزارت نیرو، مصرف هر مشترک در الگوی مصرف منطقه خود و نسبت به دوره مشابه سال قبل در نظر گرفته خواهد شد. در این شرایط، با هر میزان کاهش در مصرف، ۴ برابر از هزینه پرداختی کاسته می‌شود. یعنی ۲۰ درصد کاهش در مصرف برق، ۸۰ درصد از هزینه برق را خواهد کاست. به این ترتیب با کاستن ۲۵ درصد از مصرف برق، هزینه برق شما رایگان خواهد شد. اگر این کاهش مربوط به زمان اوج مصرف باشد، این پاداش ۲ برابر نیز می‌شود و مشترک بستانکار خواهد بود.
جوایز غیرنقدی برای مشترکان خانگی کم‌مصرف
در همین رابطه، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر از اهدای جوایز غیرنقدی به قید قرعه به مشترکین خانگی کم‌مصرف نیز خبر داده است. به گفته این مقام مسئول، پیش بینی می‌شود که ۴۷ میلیون جایزه مختلف مانند خودرو، تجهیزات دیجیتال و لوازم خانگی به قید قرعه، به مشترکانی که صرفه جویی کنند، تعلق بگیرد؛ این جوایز بر اساس امتیاز مشترک در حوزه صرفه‌جویی اهدا خواهد شد.
انتهای پیام
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا