خودرو

مقایسه ماشین شاهین و اطلس: کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟

در این مقاله از پرشین خودرو، نگاهی به تفاوت خودرو اطلس با شاهین می‌اندازیم تا ببینیم از جدیدترین رونمایی این خودروساز وطنی دقیقاً چه انتظاری می‌توان داشت.
شاید مقایسه ماشین شاهین و اطلس در ابتدا کار عجیبی به نظر بیاید، چون هرچه باشد این خودروها متعلق به سگمنت‌های متفاوتی هستند. شاهین به عنوان یک سدان کامپکت شهری راهی بازار شد. از سوی دیگر، اطلس را داریم که ظاهراً یک هاچبک جدید، اما در اصل نسخه آپگرید شده کوییک است. به همین بهانه، بد نیست نگاهی به تفاوت خودرو اطلس با شاهین بیندازیم تا ببینیم از جدیدترین رونمایی این خودروساز وطنی دقیقاً چه انتظاری می‌توان داشت.
حکومت خودروهای مونتاژی خارجی (به ویژه ماشین‌های چینی در کلاس‌های کراس مختلف) بر بازار ماشین ایران، عزم خودروسازان داخلی را جزم کرده است تا با تولید و رونمایی از خودروهای «ملی»، محصولاتی عرضه نماید که توانایی رقابت با نمونه‌های خارجی را داشته باشند.
اگر تصمیم به خرید یکی از مخلوقات سایپا گرفته اید، احتمالاً می‌اندیشید که فرق خودرو شاهین و اطلس چیست؟ کدام یک ارزش خرید را دارد و انتظارات شما را بهتر برآورده می‌کند؟ آیا قیمت یحتمل بالاتر اطلس، ارزشش را دارد و به اندازه‌ای آپشن‌های راضی کننده ارائه می‌دهد که بتوانید برای چند سال آینده رویش حساب کنید؟
در این مقاله از پرشین خودرو با بررسی معایب و مزایای شاهین و اطلس، ویژگی‌های طراحی، فنی و آپشن‌های هریک به پرسش‌هایی که در ذهن شما می‌چرخند پاسخ خواهیم داد.
مقایسه تفاوت خودرو اطلس با شاهین را با بیس کار آغاز می‌کنیم: یعنی پلتفرم‌های این خودروها. با وجود تحریم‌ها، مشکلات فنی و کمبودها در ارتباط با متریال و قطعات، شرکت خودروسازی سایپا پلتفرمی که در اختیار دارد را هر بار با ساختاری اندک متفاوت راهی بازار می‌کند.
ماحصل کوشش‌های این خودروساز برای ارائه ماشینی مطابق با اصول استاندارد و ایمنی روز بین المللی، تا حدودی در خودروی شاهین مشاهده شد که به دلایل تحریم و توقیف واردات قطعه، طوری که باید و شاید اهداف سایپا را محقق نکرد.
در برنامه ساخت شاهین، ابتدا قرار بود سدان کلاس C سایپا با استفاده از پلتفرم برلیانس H300 تولید و عرضه شود اما در نهایت، مگا SP100 به کار گرفته شد. شاهین نیمه لوکس و جوان پسند، در زمان عرضه‌اش در سال ۹۸ (که ابتدا تحت عنوان رهام رونمایی شد و بعد به شاهین تغییرنام داد)، با هدف تولید انبوه خودرویی مطابق با استانداردهای جهانی کلید خورده بود. با تمام این داستان‌ها، شاهین به عنوان خودرویی قابل قبول در ایران جا افتاد و همچنان طرفدارانی در میان قشرهای مختلف جامعه دارد.
پلتفرم پرکاربرد سایپا یعنی x200، در سال ۱۳۸۷ جرقه خورد و همراه با اولین محصول اسماً «ملی» عرضه شد که در بازار به نام تیبا می‌شناسیمش. این پلتفرم به عنوان یک بیس وطنی، در طی سال‌ها تغییرات و به روز رسانی‌هایی را به خود دیده و در محصولات بعدی سایپا من جمله تیبا ۲، ساینا، کوییک و آریا به کار برده شده است. در سال ۱۴۰۱، سایپا یک بار دیگر جامه‌ای نو بر تن پلتفرم x200 اصطلاحاً ملی‌اش پوشاند و قرار است حاصل کار را با عنوان خودروی آپدیت شده اطلس، روانه بازار کند.
همانطور که از قرائن برمی‎‌آید، سایپا همچنان خیال دست برداشتن از سر این پلتفرم را ندارد و این بار با عرضه جدیدترین عضو یعنی اطلس، به میدان بازگشته است. اطلس فیس لیفتی مدرنیزه شده از کوییک سایپا به حساب می‌آید و باید دید با وجود تمام موارد متفاوت خودرو اطلس با ماشین شاهین، با چه استقبالی روبرو خواهد شد.

تیپ‌هایی که تا کنون برای این دو ماشین ارائه شده‌اند، تفاوت نسبتاً زیادی در مقایسه ماشین شاهین و اطلس به وجود می‌آورند. تا کنون شاهد عرضه نسخه‌های G دنده‌ای و سایپا شاهین اتوماتیک CVT بوده‌ایم و به زودی شاهین پلاس نیز به این جمع خواهد پیوست.
در مقابل، اطلس کلاً در دو تیپ ۱ و ۲ با چهار تریم L و E اتومات CVT و تیپ‌های G و S دنده‌ای دستی ارائه خواهد شد. احتمالاً نسخه‌های G و E به عنوان فول آپشن درنظر گرفته می‌شوند و تریم‌های L و S نسخه‌های بیس و بدون امکانات افزوده خواهند بود. باید منتظر بمانیم و ببینیم تیپ‌های پلاس و CVT در تفاوت شاهین و اطلس اتوماتیک چه نتیجه‌ای رقم خواهند زد.
تیپ‌های سایپا اطلس

بیایید چرخی در اطراف این خودروها بزنیم و مقایسه ماشین شاهین و اطلس را ادامه بدهیم.

اولین نکته‌ای که در مقایسه ماشین شاهین و اطلس توجه را جلب می‌کند، تفاوت کلاس و جثه این خودروهاست. ماشین اطلس که همان استایل کوییک را دارد، یک هاچبک جمع و جور است. سایپا کوشیده با طرح بینی کوسه‌ای (Shark Nose)، خطوط تند و تیز و ایجاد تغییراتی محسوس در پشت این خودرو، نمایی مدرنیزه و شیک‌تر از کوییک ارائه بدهد.
البته اگر با ماشین فورد Ka Plus یا FIGU آشنایی داشته باشید در نگاه اول متوجه اسکی رفتن سایپا از دیزاین فورد در نمای جلو (به ویژه سپر، جلوپنجره و اینلت‌های هوا) خواهید شد. ماهیت الگوبرداری به خودی خود حرکت مخربی نیست، اما برای چهره اطلس مانند وصله ناجوری می‎‌ماند و با سبک کلی بدنه و زیبایی شناختی اطلس همخوانی ندارد.
در نمای جانبی اطلس، همچنان شاهد فرمت کلی تیبا ۲ هستیم و تکرار طراحی نخراشیده و عدم هماهنگی تیزی زوایای چراغ‌ها، پنجره‌ها و تریم‌ها با خطوط منحنی و نرم کلی و انحنای تخم مرغی روف رک (Roof Rack) ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کند. در المان‌های متعددی مانند خطوط روی کاپوت، ساختار طرح عقب ماشین و دیفیوزرهای اسپرت، آثاری از تقلید از محصولات رنو کپچر و مرسدس بنز به چشم می‌خورد. این نقصان در طراحی، تا حدودی متوجه قدیمی بودن ساختار کلی اطلس است و پسرفتی برای این ماشین آپگریدی به حساب می‌آید.

در بررسی فرق خودرو شاهین و اطلس از نظر ظاهر و ساختار خارجی، به جرأت می‎‌توانیم بگوییم که شاهین برنده میدان است. رخ سایپا شاهین از زوایای جلو، عقب و جانبی، هماهنگی بیشتری را به نمایش می‎‌گذارد. البته برای تشکر کردن از طراحان سایپا زود است، چون دیزاین این خودرو نیز از ولکس واگن C30 به فراوانی الهام گرفته شده تا چهره‌ای تقریباً عضلانی اما جمع و جور خلق شود. چراغ‌های دوتکه عقب، انحنای قابل قبول در صندوق و سپر عقب شاهین هم می‌توانند امتیازهایی برای طراحی این خودرو به حساب بیایند.
در مقایسه ماشین شاهین و اطلس، مشاهده می‌کنیم که شاهین از جلوپنجره مشبک و شیک‌تری با ساختار مینیمال و فریم کرومی برخوردار است. استفاده از دستگیره‌های کرومی به همراه رکاب‌های جذاب‌تر در مقایسه با ماشین اطلس، باعث می‌شوند تا به طور کلی شاهین استایل و نیمرخ زیباتری داشته باشد.
با توجه به اینکه هنوز اطلاعات زیادی درباره وضعیت طراحی داخلی اطلس رو نشده و از سوی دیگر این خودرو نسخه آپگرید شده کوییک به حساب می‌آید، انتظار می‌رفت تا طراحی داخلی آن تغییراتی سازنده به خود دیده باشد. تا حدی می‌توان گفت که سایپا حداقل در این بخش موفق عمل کرده و نسبت به کوییک، کابین قابل قبول‌تری ارائه داده است؛ بنابراین در طی مقایسه ماشین شاهین و اطلس، چیزی برای گفتن دارد.

با این حال، دیزاینرهای سایپا در طراحی داخلی اطلس نیز از نمونه‌هایی مانند نسل دوم داچیا لوگان (همان رنو سیمبل در مارکت ایران) الهام گرفته‌اند. استفاده از تریم دورنگ، فرمی نرم‌تر در مقایسه با کوییک، مانیتور مرکزی ۷ اینچی و کلاستری مشابه MVM ایکس ۲۲، دریچه‌های هوای دایره‌ای، غربیلک فرمان D-Cut سه شاخه و تعبیه کلیدهای کنترل در زیر فرمان، تجربه رانندگی دلپذیرتری به ارمغان می‌آورند.
اما عیش سرنشین با نگاه به شلوغی رودری‌ها و استفاده نابجا از تریم کرم رنگ در زمینه مشکی، اندکی به فنا می‌رود. تعبیه دکمه‌های شیشه بالابر در سطحی وسیع در رودری توی ذوق می‌زند و جا داشت که بهتر از این اجرا شود. این مشکلات در مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر دیزاین داخلی را نیز می‌توان به قدیمی بودن بیس پلتفرم اطلس نسبت داد.

در مقابل، شاهین که از پلتفرم مدرن‌تر مگا SP بهره می‌برد، از ظاهر شیک‌ و موزون‌تری برخوردار است. کاربرد دسته دنده بسترن B30، رنگ بندی کروم و مشکی و فریم کرومی کیلومتر شمار هم از نقاط قوت طراحی داخلی شاهین محسوب می‌شوند. با توجه به امکاناتی از جمله کمک فرمان برقی و استارت دکمه‌ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کروز کنترل (در تیپ پلاس)، دوربین ۳۶۰ درجه و کیفیت بالاتر متریال به کار رفته، می‌توانیم در مقایسه ماشین شاهین و اطلس از لحاظ طراحی داخلی، شاهین را طرف برتر داستان اعلام کنیم.

اساساً در مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر خصوصیات فنی، شباهت‌های زیادی مشاهده می‌شود که حاصل استفاده از پیشرانه مشترک M15 است. البته در ابتدا قرار بود برنامه به شکل متفاوتی پیش برود و پیشرانه نسخه ابتدایی شاهین یعنی رهام، بر اساس موتور ۱.۶۵ سیلندری برلیانس ساخته شود. اما به دلایلی که ذکر کردیم، در نهایت موتور M15-TC توربوشارژ و ME16 تنفس طبیعی به کار گرفته شد. این سیستم، ماکسیمم قدرت ۱۰۹ اسب بخار و تورک ۱۷۸ نیوتن متر تولید می‌کند که از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی و CVT اتومات، به دیفرانسیل جلو منتقل می‌شود.
موتور ماشین اطلس که از همان پیشرانه M15-GSi کوییک به همراه آپشن‌هایی مانند هدرز، بهبود سیستم جرقه زنی و تغییر زمانبندی سوپاپ (VVT) بهره می‌برد، نهایتاً ۹۰ اسب بخار قدرت و تورک ۱۳۷ نیوتن متر تولید می‌کند. گیربکس ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته ساخت پانچ بلژیک، قدرت موتور اطلس را به محور جلو انتقال می‌دهند. حالت ۶ سرعته این گیربکس در حالت ترونیک در اختیار راننده قرار می‌گیرد.
با وجود امکان استفاده از پیشرانه M16 در شرکت خودروسازی سایپا، عجیب است که سازندگان در آپگرید اطلس از این پیشرانه ۱۶ سوپاپ استفاده نکرده‌اند.
در مقایسه با کوییک، اطلس سواری نرم‌تر و مصرف سوخت کمتری را به اجرا می‌گذارد اما بعید می‌دانیم از این نظر، از شاهین سرتر باشد. در جدول مقایسه مشخصات ماشین شاهین و ماشین اطلس، می‌توانید جزئیات مربوط به موتورهای هریک از این دو ماشین را مشاهده نمایید.
در بررسی و مقایسه ماشین شاهین و اطلس، می‌توان انتظار داشت که شاهین صددرصد شتاب گیری بیشتری را به نمایش بگذارد و درعمل، صفر تا صد را در تایم کمتری پر کند.
نوبتی باشد، نوبت بررسی فرق سایپا اطلس و سایپا شاهین از لحاظ مصرف سوخت است. شاهین در هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷.۲ لیتر بنزین می‌سوزاند که در نوع خودش نرخ نسبتاً سالمی به حساب می‌آید. طبق اطلاعات کاتالوگی، مصرف سوخت اطلس دنده‎‌ای حدود ۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در تیپ اتومات، این مقدار به ۷.۸ لیتر می‌رسد. باید منتظر ماند و دید آیا این خودرو، استاندارد آلایندگی یورو ۵ را در عمل اجرا خواهد کرد یا خیر.
مقایسه مصرف سوخت شاهین و اطلس حاکی از تفاوت حدوداً نیم لیتری (مصرف سوخت بالاتر در اطلس اتوماتیک) است که می‌تواند برای مسافت‌های زیاد، روی هزینه سوخت و میزان آلایندگی اثرگذار باشد.
تفاوت امکانات رفاهی اطلس و شاهین
طبق دیتای کاتالوگ، امکانات رفاهی اطلس با آپدیت‌های متعددی عرضه خواهند شد که کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، فرمان برقی، سنسور باران و نور، آینه جانبی برقی تاشو، گرمکن صندلی و دوربین دید عقب، بخشی از آنها هستند. همه این موارد در امکانات رفاهی شاهین (به ویژه تیپ پلاس و CVT) نیز دیده می‌شود.
برای درک بهتر از تفاوت امکانات ماشین اطلس و شاهین، نگاهی به موارد زیر داشته باشید.

جدول زیر به مقایسه ماشین شاهین و اطلس از لحاظ فنی، پیشرانه و آپشن‌ها می‌پردازد تا در یک نگاه، به حدود تفاوت خودرو اطلس با شاهین پی ببرید.

تفاوت تجربه رانندگی با شاهین و اطلس
فعلاً برای قضاوت درباره مقایسه تجربه رانندگی با شاهین و اطلس زود است؛ بایستی منتظر بمانیم و ببینیم که خریداران اطلس با تحویل اولین خودروها چه تجربه‌ای از رانندگی با این ماشین خواهند داشت و تا چه حد راضی خواهند بود.
اما طبق کامنت‌هایی که از تجربه رانندگی با شاهین وجود دارد، نقاط مثبتی برای سیستم هندلینگ و تعلیق شاهین برشمرده شده‌اند. ظاهراً به لطف پلتفرم وسیع‎‌تر شاهین در مقایسه با اطلس (که همان بیس کوییک باشد)، می‌توانیم انتظار یک سواری روان با حداقل تقه زنی، تعلیق آزاردهنده و تجربه رانندگی بهتر را از شاهین داشته باشیم. از نظر عایق بندی، هردو خودرو یحتمل در یک سطح هستند و چندان تعریفی نخواهند داشت. پیش بینی می‌شود که صدای موتور تا حدودی در کابین اطلس به گوش برسد.

برای مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر رقابت در بازار، باید نگاهی به رقبای فعلی شاهین و رقیبان بالقوه اطلس (که به جرأت می‌توانیم بگوییم همان رقبای کوییک هستند) بیندازیم.
درحال حاضر ارزش خرید شاهین با توجه به رقبایی مانند دنا پلاس اتوماتیک توربو، تارا اتوماتیک، جک J4 و پژو ۲۰۷ سنجیده می‌شود. شاهین تیپ بیس از لحاظ موتوری، وجود آپشن‌های رفاهی و ایمنی بیشتر بر دنا برتری دارد. از سوی دیگر، مصرف سوخت کمتر دنا، استهلاک آهسته‌تر و هزینه پایینتر برای تعمیرات و تعویض قطعات، باعث می‌شود تا برخی مشتریان در خرید شاهین تجدیدنظر کنند.
رقیب دیگر داخلی شاهین یعنی تیپ‌های اتوماتیک تارا، از پیشرانه قدرتمندتر تنفس طبیعی با ۱۶ سوپاپ بهره می‌برد. در مقایسه با موتور توربوشارژ ۸ سوپاپ شاهین، تارا برنده میدان خواهد بود.
از سوی دیگر، همانطور که اشاره کردیم اطلس از جنبه‌های زیادی آپگرید کوییک R به حساب می‌آید و هنگام بررسی ارزش خرید اطلس بایستی به این نکته توجه داشت. به احتمال زیاد در مراحل ثبت نام، این خودروی جدید بایستی با برادران خود در سایپا یعنی سهند و آریا رقابت کند. به علاوه قیمت اطلس که حدوداً ۳۵ درصد بالاتر از کوییک برآورد شده است، می‌تواند مشتریانی که به دنبال خودرویی اقتصادی‌تر هستند را به سمت خرید کوییک سوق بدهد.
فعلاً برای مقایسه تفاوت هزینه نگهداری شاهین و هزینه نگهداری اطلس کمی زود است. باید منتظر بود و دید وضعیت تولید، عرضه و توزیع لوازم یدکی نسخه جدید شاهین پلاس و اطلس چگونه رقم خواهد خورد. تفاوت قیمت قطعات شاهین و اطلس با توجه به استفاده از پیشرانه تقریباً مشابه در هر دو خودرو، چندان فاحش نخواهد بود.
تمام این بحث‌ها درباره مقایسه ماشین شاهین و اطلس از نظر فنی، وضعیت طراحی داخلی و خارجی، قدرت پیشرانه‌های به کار رفته، آپشن‌های رفاهی و وضعیت رقبا در بازار را پیش کشیدیم تا به این سؤال شما پاسخ بدهیم: اطلس برای خرید بهتر است یا شاهین؟
با توجه به قیمت‌های اعلام شده در شرایط ثبت نام و پیش فروش، تا اطلاع ثانوی قیمت ماشین اطلس در سال ۱۴۰۳ از ۵۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود. آخرین رنج قیمتی اعلام شده برای تیپ‌های مختلف شاهین (دنده‌ای، CVT و پلاس) نیز چیزی بین ۷۵۰ تا بالای ۸۰۰ میلیون تومان را دربر می‌گیرد. با ارزیابی جوانب مختلف کار و مقایسه تفاوت خودرو اطلس با شاهین، تصمیم نهایی با شماست که به سراغ خرید کدام یک از این دو محصول سایپا بروید.
از آنجا که اطلس همچنان نسخه فیس لیفت شده کوییک به حساب می‌آید، برای اینکه تصوری ملموس پیدا کنید می‌توانید تجربه سواری با این خودرو را تا حدودی ملاک مقایسه قرار بدهید. اگر به دنبال خودرویی جوان پسند با ظاهری بهتر، پیشرانه‌ای اندک قدرتمندتر و سواری نرم‌تر در مقایسه با کوییک هستید، شاهین انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. اما اگر گزینه‌ای اقتصادی‌تر با ابعاد جمع و جورتر برای رانندگی شهری درنظر دارید و یا صرفاً می‌خواهید ببینید محصول جدید سایپا چند مرده حلاج است، امتحان اطلس به عنوان ماشین بعدی‌تان ضرر نخواهد داشت.
پیش فروش ماشین اطلس از تابستان ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و طبق چیزی که از گزارش‌ها برمی‌آید، خریداران نهایتاً تا پایان آبان یا اسفندماه ۱۴۰۳ اطلس‌های خود را تحویل خواهند گرفت. هنوز برای برآورد قیمت دقیق اطلس خیلی زود است و به احتمال زیاد، این خودرو نوسان قیمتی در حدود ۲۰۰ میلیون تومان را به خود خواهد دید.
در این مقاله به مقایسه ماشین شاهین و اطلس از لحاظ خصوصیات فنی، آپشن‌ها، طراحی خارجی و کابین پرداختیم. باید منتظر باشیم و ببینیم خودروی اطلس در عمل چه پرفورمنسی ارائه خواهد داد و از شاهین پلاس که در آینده نزدیک عرضه خواهد شد، چه انتظاری می‌توان داشت.
تفاوت خودرو اطلس با شاهین را می‌توانیم اینطور خلاصه کنیم: شاهین با طراحی اسپرت و جوان‌پسند، هندلینگ چابک و قیمت مناسب، گزینه‌ای ایده‌آل برای رانندگی در خیابان‌ها و جاده‌های شهری است. موتور توربوشارژر این خودرو، شتاب‌گیری و رانندگی لذت‌بخشی را به ارمغان می‌آورد. با این حال، فضای داخلی شاهین در مقایسه با اطلس کمی محدودتر است و کیفیت مونتاژ آن نیز در سطح پایین‌تری قرار دارد.
اطلس با کابین جادار و راحت، امکانات رفاهی بیشتر، و عملکرد نرم‌تر سیستم تعلیق، برای خانواده‌ها و سفرهای طولانی مناسب‌تر است. موتور ۱.۶ لیتری این خودرو، مصرف سوخت اقتصادی را به همراه دارد. اما اطلس از نظر طراحی ظاهری، به اندازه‌ی شاهین جذاب نیست و قیمت آن نیز کمی بالاتر است.
در نهایت، انتخاب با توجه به فرق خودرو شاهین و اطلس، به نیازها و سلیقه‌ی شما بستگی دارد. اگر به دنبال خودرویی اسپرت، چابک و با مصرف سوخت مناسب هستید، شاهین گزینه‌ی ایده‌آلی برای شما خواهد بود. اما اگر به دنبال ماشینی اقتصادی‌تر با کابین جادار و اندکی امکانات رفاهی بیشتر هستید، می‌توانید اطلس را انتخاب کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا