خودرو

روغن موتور خودرو را کی تعویض کنیم؟

تعویض به‌موقع روغن موتور نقش تعیین کننده‌ای در تقویت راندمان موتور و کاهش استهلاک آن دارد. تعویض روغن موتور و فیلتر روغن حتی برای گران قیمت‌ترین خودروهای سواری نیز هزینه چندانی ندارد؛ اما بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند ضمن آسیب زدن به قطعات موتور، خسارت بسیار سنگینی روی دست شما بگذارد. در این مطلب می‌توانید با بهترین زمان تعویض روغن موتور خودروهای مختلف آشنا شوید.
به گزارش اقتصاد آنلاین، همراه مکانیک نوشت: کیلومتر تعویض روغن موتور برای هر خودروی سواری معمولا در دفترچه راهنمای آن ذکر می‌شود. در حالت کلی نمی‌توان نسخه واحدی برای همه خودروهای سواری پیچید؛ اما تجربه نشان می‌دهد که بهترین زمان تعویض روغن موتور ماشین صفر و کارکرده در ایران ۵۰۰۰ کیلومتر است. البته ممکن است روغن موتور در شرایط مختلف تا ۱۰هزار کیلومتر هم قابل استفاده باشد اما به طور کلی عدد معمول برای تعویض روغن موتور همان ۵هزار کیلومتر در نظر گرفته می‌شود.
نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید آن است که انواع روغن موتور خودروهای سواری دارای تاریخ انقضای مشخصی هستند. به‌عبارت دیگر تنها نباید بر اساس مسافت طی شده نسبت به تعویض روغن موتور اقدام کنید. عمر مفید روغن موتور خودروهای سواری یکسان نیست. تعمیرکاران توصیه می‌کنند که هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار حتی اگر مسافت چندانی با خودرو طی نکرده‌اید، روغن موتور را تعویض کنید.

در جدول زیر می‌توانید زمان تعیض روغن موتور برخی از خودروها بر اساس دفترچه راهنمای آن‌ها را مشاهده کنید.
* توصیه ما این است که چندان به اعداد دفترچه اعتماد نکنید و حتما هر ۵ هزار کیلومتر روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.
عوامل متعددی را می‌توان ذکر کرد که در مدت زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذار هستند. این موارد عبارت‌اند از:
سیستم موتور خودرو در میزان مصرف روغن تاثیرگذار است. موتورهای پرقدرت که از تعداد سیلندر و پیستون بیشتری برخوردار هستند، مصرف روغن بالاتری دارند. ضمن اینکه فناوری‌های به‌کار رفته در طراحی موتور نیز روی مصرف روغن اثرگذارند.
سال ساخت و میزان کارکرد ماشین نیز روی مصرف روغن تاثیرگذار است. خودروهای قدیمی که مسافت زیادی را هم طی کرده‌اند، نیاز به تعویض روغن موتور زودتر در مقایسه با خودروهای جدیدتر دارند.
کیفیت تولید روغن موتور، فاکتور مهم دیگری است که روی زمان تعویض روغن موتور اثرگذار است. حتما در زمان خرید روغن موتور باید به دفترچه راهنمای خودرو نگاه کنید. چنانچه روغن موتور نامناسب برای ماشین خریداری کنید، خیلی زود با مشکل روبه‌رو خواهید شد. محصولات مختلف از نظر تحمل حرارت، ویسکوزیته، زمستانی یا تابستانی بودن و … با هم تفاوت دارند.
شرایط رانندگی روی میزان فشاری که به خودرو وارد می‌شود، موثر است و در نتیجه مصرف روغن موتور را نیز افزایش یا کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال در صورت رانندگی با سرعت زیاد، حمل بارهای سنگین با خودرو، درجا کار کردن طولانی مدت ماشین، رانندگی با موتور سرد در زمستان و رانندگی در مسافت‌های کوتاه، میزان مصرف روغن موتور افزایش می‌یابد و باید زودتر روغن را تعویض کنید.
شرایط محیطی نیز روی مدت زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذار است. بر این اساس رانندگی در محیط مرطوب، گرد و غبار زیاد و جاده‌های ناهموار موجب افزایش مصرف روغن می‌شود.
کیفیت سوخت ماشین روی میزان روغن موتور مصرفی اثرگذار است. هرچه اکتان سوخت بالاتر باشد، کیفیت آن افزایش یافته و در نتیجه مصرف روغن موتور نیز کاهش پیدا می‌کند.
هنگام تعویض روغن موتور باید فیلتر روغن را هم عوض کنید. همچنین توصیه می‌شود هر دو بار که برای تعویض روغن اقدام می‌کنید، یکبار هم فیلتر هوا را جایگزین کنید. بی‌توجهی به تعویض فیلتر روغن و هوا باعث می‌شود که مصرف روغن موتور افزایش یابد.
تشخیص زمان تعویض روغن موتور موضوع مهمی است که هر راننده باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشد. لازم است که هر دو هفته یکبار سطح روغن موتور خودرو را چک کنید. در صورت مشاهده هر یک از نشانه‌های زیر باید نسبت به فرا رسیدن زمان تعویض روغن موتور حساس شوید:
اگر روغن موتور خودرو را به‌موقع تعویض نکنید، مشکلات ریز و درشت زیادی به‌وجود می‌آیند. نقش روغن موتور در خودرو روان‌کاری قطعات است. موضوعی که باعث می‌شود در وهله اول قطعات موتور خنک شود و اصطکاک بین آن‌ها به حداقل برسد. در نتیجه این اتفاق راندمان موتور تا جای ممکن ارتقا پیدا می‌کند.
کاهش سطح روغن موتور باعث می‌شود که اصطکاک بین قطعات افزایش یابد. در نتیجه این اتفاق احتمال آسیب دیدن قطعات مانند پیستون و سیلندر و همچنین یاتاقان زدن ماشین نیز افزایش پیدا می‌کند. در مجموع باید بگوییم که عمر مفید موتور کاهش یافته و این موضوع باعث می‌شود هزینه زیادی روی دست شما باقی بماند.
کاهش سطح روغن موتور در وهله اول به‌صورت افت قدرت ماشین و افزایش مصرف سوخت خود را نشان می‌دهد؛ اما خیلی زود مشکلات دیگر هم از راه می‌رسند و آسیب دیدن قطعات موتور، خسارت‌های سنگینی روی دست شما باقی می‌گذارند.
زمان تعویض روغن موتور خودرو حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. بسیاری از تعمیرگاه‌ها برای تعویض روغن اجرت جداگانه دریافت نمی‌کنند و صرفا پول روغن موتور و فیلتر روغن را می‌گیرند. بعضی دیگر از تعمیرگاه‌ها نیز بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان اجرت بابت تعویض روغن موتور خودرو دریافت می‌کنند.
در این مطلب به بررسی زمان تعویض روغن موتور خودرو پرداختیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که حدودا هر ۵ هزار کیلومتر یا ۶ ماه یکبار (هر کدام زودتر فرا رسید)، عمر مفید روغن موتور به پایان می‌رسد. در نتیجه باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. حتما باکیفیت‌ترین روغن متناسب با شرایط ذکر شده در دفترچه راهنمای ماشین خود را خریداری کنید. هزینه‌ای که برای خرید روغن موتور پرداخت می‌کنید در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو در آینده نقش بسزایی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا