خودرو

بازار خودرو شوکه شد/ افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

اقتصادنیوز: ایران خودرو قیمت جدید فوتون G7 بنزینی با گیربکس اتوماتیک را اعلام کرد.
به گزارش اقتصادنیوز، براساس اعلام این خودروساز خریداران این محصول پیکاپ باید برای در اختیار گرفتن این خودرو از کارخانه حدود دو میلیاد و ۳۵۰ میلیون تومان را پرداخت کنند.
قیمت جدید پیکاپ فوتون G7 با گیربکس اتوماتیک به نسبت قیمت قدیم آن رشدی حول و حوش ۴۶۵ میلیون تومانی را به خود دیده است.
آبی های جاده مخصوص پیش از این حاضر بودند این محصول مونتاژی چینی خود را در قبال دریافت نزدیک به یک میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان برای متقاضیان فاکتور کنند.
به نظر می رسد دلیل این رشد قیمت را باید اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو جست وجو کرد.

بر اساس این ماده قانونی، خودروسازان باید براساس جداول منتشر شده برای هر محصول خود تعداد مشخصی گواهی اسقاط ارائه دهند. به عنوان مثال پیش از این ایران خودرو می توانست یک گواهی اسقاط برای شماره گذاری چهار دستگاه از محصولات سواری خود ارائه دهد اما با اجرای ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو باید به ازای هر دستگاه محصول سواری ۱.۵ گواهی اسقاط ارائه دهد. بنابراین افزایش قیمت پیکاپ فوتون G7 با گیربکس اتوماتیک نیز به همین دلیل اتفاق افتاده است‌ البته این گمانه هم مطرح است که همه افزایش قیمت این محصول مونتاژی چینی به این دلیل نبوده باشد و ایران خودرویی ها به دلیل افزایش هزینه های مرتبط با تولید قیمت این پیکاپ را در مبدا افزایش داده اند‌.
افزایش قیمت سرسام آور این محصول ایران خودرو در حالی اتفاق  افتاده که قیمت بازاری آن پیش از این حدود دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بود. افزایش قیمت فوتون G7 با گیربکس اتوماتیک بازار خودرو به خصوص بازار پیکاپ ها را شوک زده کرد.
پیش بینی می شود رشد قیمت کارخانه ای این محصول ایران خودرو روی قیمت های بازاری این پیکاپ نیز تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت بازاری آن را صعودی کند.

افزایش قیمت محصولات خودروسازان طی حدود ۴۵ روزی که از سال ۱۴۰۳ گذشته برای برخی از خودروها اتفاق افتاده است این در حالیست که مدیران وزارت صمت به طور شفاف دلیل این افزایش قیمت ها را اعلام نکردند. سکوت سیاست گذار خودرویی در قبال افزایش قیمت کارخانه ای خودروها می توانند دو طرف عرضه و تقاضا را در بازار سر در گم کرده و منجر به نوسانی شدن قیمت بازاری محصولات شرکت های خودروساز شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا