خودرو

معجزه ای عجیب در بازار خودرو / فروش اقساطی خریداران را به سمت خود جذب می کند؟ (+قیمت خودرو)

قیمت خودرو در روزهای اخیر فراز و فرود قابل توجهی داشته است، بررسی اوضاع قیمتی در بازار خودرو بیانگر آن است که سیاست گذار به رغم تلاش در تامین نیاز مشتریان، موفقیت چندانی نداشته است و همچنان حکمران اصلی بازار خودرو، سیاست های ارزی است چنانچه به گفته فعالان بازار در دومین هفته از اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ همراه با تغییرات ارزی، کاهش قیمت در بازار خودرو نیز شتاب قابل توجهی گرفته است.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، بازار خودرو در چند سال اخیر به یک بازار ملتهب با نوسان‌های بسیار تبدیل شده است. تقریبا هر اتفاقی از رویدادهای سیاسی گرفته تا تصمیم‌های اقتصادی قیمت خودرو در بازار آزاد را تغییر می‌دهد. تقریبا از زمان لغو برجام و ممنوعیت واردات خودرو تا برگزاری قرعه‌کشی‌ها، پای واسطه‌ها به بازار خودرو باز شده تا خودرو هم روزهای چند نرخی بودن را تجربه کند.
بارها راهکارهای مختلفی از سوی مسئولان برای ساماندهی قیمت و فروش در بازار اندیشیده شده، اما پس از مدتی از یادها رفته است. در این میان کارشناسان نوسان نرخ خودرو را در کنار التهابات ارزی، قیمت گذاری دستوری و تصدی گری دولت در صنعت خودرو می دانند بر این اساس پیش بینی می شود چالش های نقدینگی و ارزی اخیر برای شرکت های خودرویی بزودی منجر به افزایش مجدد نرخ خودرو شود.
اما چه شد که بازار خودرو به این وضعیت افتاد؟ اواخر سال ۱۴۰۰، رئیس جمهوری ۸ فرمان را برای سامان دادن به وضعیت صنعت خودرو صادر کرد. پس از آن وزارت صمت با روش‌های مختلف تلاش کرد این فرمان‌ها را اجرایی کند. راه‌اندازی سامانه یکپارچه فروش و آزادسازی واردات خودرو از جمله همین اقدامات بود.
اما نه وعده واردات و خبر درمانی آن نتیجه بخش بود و نه سامانه یکپارچه فروش تاثیری در بازار تقاضا داشت چرا که هیچ کدام از این راهکارها، به واقعیت نزدیک نشد و آن گونه که انتظار می رفت موجب خروج بازار و کاهش تقاضا و مدیریت قیمت نشد.
سال ۱۴۰۳ اما در میانه‌های ماه مبارک رمضان آغاز شد و بازار خودرو به صورت معمول در ماه رمضان با کمی افت قیمت روبه‌رو می شود، این بازار در ابتدا کمی ثبات را تجربه کرد این شرایط در حالی بود که در روزهای ابتدایی سال، به علت تعطیلی بازار و افزایش تقاضا، نرخ ارز نیز کمی بالا رفت.
در واقع روزهای ابتدایی سال طبق انتظار پیش رفت اما با افزایش تقاضا، تنش در خاورمیانه و اخبار نگران‌کننده سیاسی، قیمت خودرو یک‌باره ظرف ۲ تا ۳ روز رشد شدیدی را تجربه کرد و حتی برخی خودروها پیک قیمتی قبلی خود در سال ۱۴۰۲ را دوباره لمس کردند.
با فروکش کردن اخبار سیاسی، دومین ماه بهار با ثبات قیمت همراه شد به طوری که در بازار دومین هفته از اردیبهشت ماه، نرخ دلار که همواره از مهم‌ترین محرک ها در بازار خودرو است در بازار آزاد کاهشی شد و همین موضوع، دلیلی شد بر کاهش قیمت بیشتر در بازار خودرو. بنابراین از ابتدای این هفته بازار خودرو به صورت یک دست منفی بود و شیب افت قیمت ها در برخی روزها دور تند به خود گرفت.
خریداران برای خرید خودرو دست نگه داشتند
از نگاه فعالان بازار، هم اکنون بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و تنش‌ها با کاهش نرخ دلار به حداقل رسیده‌ است و شیب نزولی قیمت دلار، افت قیمت در بازار خودرو را شتاب بخشیده است.
به گفته نیکخواه، افت‌وخیز نرخ ارز و شرایط به نسبت ناپایدار اقتصادی، موجب شده تا بسیاری از مصرف‌کنندگان و افرادی که به فکر سرمایه‌گذاری در بازار خودرو هستند، برای خرید خودرو دست نگه دارند. اگرچه نرخ ارز و به تبع آن، قیمت خودرو در شرایط نوسانی است، اما در بازار هیچ اتفاقی مبنی‌بر رونق مشاهده نمی‌شود.
وی معتقد است چنان چه این رکود ادامه‌دار باشد می‌توان این نوید را داد که بازار خودرو حداقل تا چند ماه آینده، بازاری برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود. چرا که سرمایه‌گذاران متوجه شدند که بازار خودرو، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست.
این فعال بازار خودرو پیش بینی کرد هفته آینده نیز به نظر می‌رسد که رکود فوق، ادامه‌دار باشد و تنها شرکت‌های خودروساز هستند که می‌توانند با راه‌اندازی فروش اقساطی، خریداران را به سمت خود جذب کنند.​
به گفته نیکخواه، باتوجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برندهای متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلما در خودروهای وارداتی و خودروهایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودروهای وارداتی بسیار خالی است و به‌ نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودروهای وارداتی وجود داشته باشد.
در هر  حال از نگاه کارشناسان و فعالان بازار، عرضه‌ بیشتر و در دسترس بودن خودروهای جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ جریانی که طی ماه‌های گذشته اتفاق نیافتاده اما به باور کارشناسان باید عرضه خودرو بهتر و بیشتر باشد اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد بنابراین باید میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.
آخرین وضعیت قیمت خودرو در بازار
آن‌طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۳ در بازار خودرو با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۴۹ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ SE مدل ۱۴۰۲ نیز با کاهش یک میلیون تومانی به قیمت ۳۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رود.
در این میان، قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما مدل ۱۴۰۲ در بازار ۲ میلیون تومان کاهش یافته و ۶۵۸ میلیون تومان قیمت خورده است. پژو پارس LX مدل ۱۴۰۲ اما با افزایش ۱۵ میلیون تومانی، ۸۷۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد.
بنا بر این گزارش، تارا اتوماتیک V۲ مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۵ میلیون تومانی به قیمت ۹۷۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای V۱ مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۵ میلیون تومانی، ۸۱۰ میلیون تومان قیمت خورده است.
گزارش‌ها از بازار خودرو نشان می‌دهد دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۳، با کاهش ۵ میلیون تومانی یک میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان قیمت خورد. دناپلاس اتوماتیک توربو آپشنال مدل ۱۴۰۲ اما ۵ میلیون تومان کاهش قیمت داشته و یک میلیارد و ۷۵ میلیون تومان قیمت خورده است.
همچنین در بازار محصولات سایپا، ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۱۲ میلیون تومانی ۴۳۸ میلیون تومان و ساینا S دنده‌ای بنزینی مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۱۷ میلیون تومانی ۴۰۸ میلیون تومان قیمت خورده است. اما سمند سورن پلاس EF۷ دوگانه‌سوز مدل ۱۴۰۳ در بازار با کاهش ۲ میلیون تومانی ۸۱۸ میلیون تومان فروخته شد.
شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۳ هم ۸۵۰ میلیون تومان قیمت پیدا کرد. شاهین G اتومات CVT مدل ۱۴۰۲ در بازار به قیمت ۸۱۰ میلیون تومان رسیده است. همچنین کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۳ با کاهش ۲ میلیون تومانی به قیمت ۴۴۸ میلیون تومان به فروش رفت. کوییک GX L دنده‌ای مدل ۱۴۰۲ هم با کاهش ۲ میلیون تومانی به قیمت ۴۲۳ میلیون تومان رسیده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا