خودرو

مالیات خودرو لوکس ۱۴۰۳ شامل کدام خودرو می‌شود؟

مالیات خودرو لوکس به مدل‌هایی با ارزش بالای ۳.۵ میلیارد تعلق می‌گیرد، ولی آیا فقط صاحبان ماشین‌هایی مثل بنز، BMW و پورشه موظف به پرداخت آن هستند؟
فرارو- مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ طبق مصوبه مجلس به مدل‌هایی با ارزش بالای ۳.۵ میلیارد تومان تعلق می‌گیرد. بخوانید… پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲
به گزارش فرارو؛ سقف معافیت مالیات خودرو لوکس در سال جدید افزایش پیدا کرد، با این حال بیش از ۲۵ مدل خودرو در بازار ایران وجود دارند که نه به حکم ارزش و قیمت رایج بازار آزاد، بلکه به تشخیص ارزش سازمان امور مالیاتی و با در نظر گرفتن فرمول‌هایی خاص، برچسب خودروی لوکس رویشان می‌خورد و مالک آن‌ها باید مالیات بدهد.
مالیات خودرو لوکس طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برعهده مالک ماشین‌های با ارزش بالای ۳.۵ میلیارد تومان است. منتها دوتا نکته مهم را نباید فراموش کرد.
مالیات خودرو لوکس بنا بر روایت صریح و بی‌تعارف قانون، شامل مازاد ارزش خودرو نسبت به ۳.۵ میلیارد تومان مازاد خواهد شد. یعنی اگر قیمت ماشینی سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان بود، ۳.۵ میلیارد تومان اول معاف از مالیات و یک‌درصد مالیات ذکر شده در قانون، تنها به ۵۰ میلیون مازاد تعلق می‌گیرد.
مالیات خودرو لوکس برای مالک خودرو مثال بالا، عدد ۵۰۰ هزار تومان است و نباید بر اساس کل قیمت سه میلیارد و ۵۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شود. سازمان امور مالیاتی کشور اخیرا جدولی تحت‌عنوان ماخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال انواع خودرو‌های سبک و سنگین منتشر کرده که کاربرد اصلی آن موقع خرید و فروش خودرو در مراکز تعویض پلاک است.
سازمان امور مالیاتی زحمت زیادی برای تهیه جدول کشیده و با صبر و حوصله مثال‌زدنی توضیح داده با ارزش بازار آزاد خودرو‌ها کاری ندارد و با کمک فرمول‌های خاص خودش، ارزش قانونی خودرو را محاسبه می‌کند.
فروشنده خودرو دست‌دوم که باید موقع تعویض پلاک مالیات بدهد نباید از این فرآیند گلایه داشته باشند، چون بررسی جدول نشان می‌دهد ارزش‌گذاری سازمان مالیاتی اختلاف زیادی با قیمت بازار دارد و به‌همین دلیل مالیات پرداختی عدد کمتری می‌شود. مثلا اگر قصد فروش یک دستگاه تیبا بنزینی را داشته باشید، فارغ از قیمت توافق شده بین خریدار و فروشنده، سازمان مالیاتی ارزش قانونی معامله را ۱۵۵ میلیون تومان در نظر می‌گیرد و برای مدل‌های ۱۳۹۷ به پایین از فروشنده ۶۲۰ هزار تومان قبض مالیات صادر می‌کند.
مالیات نقل و انتقال خودرو در سال ۱۴۰۳، با توجه به سال ساخت و مدل ماشین پله پله افزایش پیدا می‌کند و برای همان تیبا مدل سال‌های ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، به ترتیب ۷۷۵ هزار تومان، ۹۳۰ هزار تومان، یک میلیون و ۸۵ هزار تومان و یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می‌رسد.
مالیات نقل و انتقال تیبا مدل ۱۴۰۲، طبق جدول اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی در سال جدید نهایتا یک میلیون و ۳۹۵ هزارتومان است.
مالیات نقل و انتقال خودرو، یک درصد ارزش تعیین‌شده توسط سازمان امور مالیاتی برای انواع ماشین داخلی، مونتاژی و وارداتی است. دقیقا مشابه فرمول اعلام شده برای محاسبه مالیات خودرو لوکس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳. سازمان امور مالیاتی می‌گوید برای تعیین ارزش مالیاتی و رسمی خودرو‌ها سبک و شیوه خاصی دارد که با توجه به سال ساخت و استهلاک ماشین، پلکانی کاهش پیدا می‌کند. دست برقضا این روش به نفع مردم است. چه موقع خرید و فروش خودرو در مراکز تعویض پلاک و چه هنگام مطالبه مالیات خودرو لوکس.
سازمان امور مالیاتی با صبر و حوصله فهرست انواع سواری، وانت دو کابین، وانت، خودرو‌های سنگین و نیمه‌سنگین را تهیه کرده است. ارزش بیش از ۲۵ دستگاه و مدل خودرو در این فهرست بالای ۳.۵ میلیارد تومان عنوان شده که دقیقا همین خودرو‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ موظف به پرداخت مالیات خودرو لوکس هستند.
مرسدس بنز در صدر برند‌های تجاری مشمول پرداخت مالیات خودرو لوکس قرار دارد. مرسدس بنز مدل E۲۰۰ اولین خودرویی است که مشمول پرداخت مالیات خودرو لوکس در سال ۱۴۰۳ شناخته شده است. قیمت مرسدس بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به تشخیص سازمان امور مالیاتی سه میلیارد و ۵۵۰ هزار تومان است و مالک همین خودرو باید برای ۵۰ میلیون تومان مازاد نسبت به سقف معافیت ۳.۵ میلیارد تومان، تنها ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان مالیات خودرو لوکس بپردازد.
قیمت مرسدس بنز S۵۰۰ با مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ براساس نظر سازمان امور مالیاتی ۹ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان است. بند «د» تبصره ۶ لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ می‌گوید از این عدد ۳.۵ میلیارد تومان مشمول معافیت مالیاتی خواهد بود و به شش میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان باقیمانده، ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مالیات تحت عنوان مالیات خودرو لوکس تعلق می‌گیرد.
مالیات خودرو لوکس طبق لایجه بودجه سال ۱۴۰۳، مدل‌های ساخته شده توسط BMW، تویوتا و لکسوس، پورشه و مازراتی و مدل‌های خاص از نیسان، هیوندای، آلفارومئو و ولوو را هم در برمی‌گیرد.
پورشه باکستر طبق جدول ارزش‌گذاری سازمان مالیاتی، یک ماشین لوکس محسوب می‌شود، چون قیمت آن با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی، چهار میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان محاسبه شده است. همان‌طور که گفتیم ۳.۵ میلیارد تومان معافیت مالیاتی باعث می‌شود مالیات را به یک میلیارد و ۵۰ تومان مازاد ببندند و از مالک ماشین ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مالیات خودرو لوکس طلب کنند.
مالیات نقل و انتقال پورشه باکستر ۲۰۰۰ سی‌سی مدل ۲۰۲۰ توسط در مراکز تعویض پلاک، ۵۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است و اگر کسی مالک پورشه باکستر مشابه، ولی ساخته شده در سال ۲۰۱۸ و قبل آن باشد، باید ۳۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مالیات بپردازد. قطعا موقع فروش مالیات خودرو لوکس را هم طلب می‌کنند و فروشنده در نهایت مجبور است، ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هم مالیات خودرو لوکس بپردازد.
پورشه باکستر ۲۵۰۰ سی‌سی، پورشه کی من ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی، پورشه ۹۱۱ کررا و توربو، پورشه پانامرا، انواع پورشه کاین و پورشه ماکان ۲۰۰۰ سی‌سی در همین دام گرفتار می‌شوند و صاحبانشان به حکم قانون مالیات خودرو لوکس بدهند.
قیمت BMW i8 مدل ۲۰۱۵ کارکرده در آگهی‌های منتشره اخیر بین ۲۶ تا ۲۸ میلیارد است، اما سازمان امور مالیاتی می‌گوید BMW i8 مدل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان ارزش دارد و براساس همان فرمول معافیت ۳.۵ میلیاردی و یک‌درصد مالیات بر قیمت مازاد، مالک باید مالیات خودرو لوکس به میزان ۲۹ میلیون تومان بپردازد. مالیات نقل و انتقال همین BMW i8 در مراکز تعویض پلاک با نرخ ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.
مرسدس بنز: بنز مدل E۶۳ با ارزش رسمی سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان. بنز E۲۰۰ مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ با ارزش رسمی سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان، بنز E۲۵۰ مدل ۲۰۱۴ به بالا با قیمت ۴.۵ میلیاد تومان، بنز E۲۵۰ کوپه، بنز E۴۰۰، بنز ۵۰۰ سری GL و بنز سری S۵۰۰ با قیمت رسمی ۹ میلیارد به بالا که در بازار بالای ۲۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.
BMW: مدل‌های ۶۴۰ کوپه و کروک با ارزش رسمی ۴.۶ میلیارد تومان، BMW مدل ۶۴۰، ۶۵۰، ۷۳۰، ۷۳۵، مدل‌های BMW i8 مدل ۲۰۱۴ به بعد، BMW مدل M6، X3 مدل ۲۰۱۴ به بالا، X4 مدل ۲۰۱۴ به بالا و X5 سری M و A، X6 سری M و…
تویوتا: انواع پرادو ۴۰۰۰ سی‌سی، لندکروز GXR با حجم موتور ۴۰۰۰ سی‌سی مدل ۲۰۱۴ به بالا، تویوتا لکسوس ES۳۵۰ مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ (قیمت رسمی ۴.۵ میلیارد تومان)، تویوتا لکسوس IS ۳۰۰، لکسوس GS۲۵۰، لکسوس IS ۳۵۰ مدل ۲۰۱۴ به بالا، لکسوس LX۵۷۰، لکسوس NX۳۰۰ با قیمت رسمی ۳.۸ میلیارد تومان، لکسوس RX۲۰۰
هیوندای: پالیسید ۳۸۰۰ سی‌سی با قیمت رسمی سه میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان
پورشه: باکستر ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی، پورشه کی من ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی، انواع پورشه ۹۱۱، پورشه پانامرا، پورشه کاین و پورشه ماکان
مازراتی: تمام خودرو‌ها شامل مازراتی گرنتوریسمو، گرنکابریو، کواتروپورته و مازراتی گیبلی S
آلفارومئو: مدل ۴C اتومات ۱۸۰۰ سی‌سی مدل ۲۰۱۴ به بعد
ولوو: S90 با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی (قیمت رسمی چهار میلیارد و ۸۷۵ میلیون) و وولو XC90 (قیمت رسمی ۳.۶ تا ۳.۷ میلیارد تومان)
نیسان: پاترول ۵۶۰۰ سی‌سی و ۵۷۰۰ سی‌سی (قیمت رسمی حداقل ۵.۵ میلیارد تومان)
رنجرور: ولار با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی (قیمت رسمی چهار میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان)

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا