خودرو

پرشتاب‌ترین خودرو دنیا سال آینده به بازار می‌آید

ایلان ماسک، مدیر تسلا، اعلام کرد که مدل رودستر این کارخانه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس …
ایلان ماسک، مدیر تسلا، اعلام کرد که مدل رودستر این کارخانه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۶ کیلومتر) در ساعت این مدل کمتر از یک ثانیه است.
تسلا مدل رودستر را اولین بار در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و قرار بود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود. اما عرضه ماشین هر سال به تاخیر افتاد. آخرین بار ایلان ماسک از تولید ماشین در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود، اما حالا می‌گوید ماشین اواخر سال جاری میلادی رونمایی و سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد.
در چند سال گذشته با آمدن موتورهای الکتریکی شتاب ماشین‌های اسپرت بهتر شده است. در حال حاضر میانگین شتاب ده ماشین اول در فهرست‌ پرشتاب‌ترین خودروهای جهان کمی بیشتر از دو ثانیه است. پرشتاب‌ترین محصول تسلا مدل S پلد است که شتابش ۱.۹۹ ثانیه است.
تسلا برای دستیابی به شتاب کمتر از یک ثانیه از شرکت دیگر ایلان ماسک، اسپیس‌ ایکس، کمک گرفته که تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی است. براساس حرف‌های ایلان ماسک و مهندسان اسپیس‌ ایکس، این شرکت سیستمی برای تسلا طراحی کرده که برای مدت کوتاهی هوا را با فشار بسیار زیاد از ده اگزوز زیر ماشین خارج می‌کند. خروج هوا از بعضی اگزوزها ماشین را کمی بلند می‌کند تا اصطکاکش با زمین کم شود. همزمان، خروج هوا از اگزوزهای دیگر به پشت ماشین فشار می‌آورد تا سرعتش بیشتر شود.
هوای پرفشار در مخزنی ذخیره می‌شود که پشت صندلی‌ راننده است. به گفته اسپیس ‌ایکس فشار هوا در این مخزن ده هزار پی‌اس‌آی PSI (پوند بر اینچ مربع) است. برای مقایسه، فشار هوای لاستیک ماشین به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ پی‌اس‌آی است.
از این سیستم برای ترمز هم می‌توان استفاده کرد. جیسون فنسک، بنیانگذار و مجری کانال انجینیرینگ اکسپلیند در شبکه اجتماعی یوتیوب در محاسبه‌ای پیش‌بینی کرده که تسلا رودستر در صورت استفاده از این سیستم می‌تواند در مسافتی ۱۴ متری سرعتش را از ۶۰ مایل در ساعت به صفر برساند.
پس از اعلام تولید مدل رودستر توسط ایلان ماسک، واکنش ماته ریماک، مدیر شرکت بوگاتی-ریماک خبرساز شد. آقای ریماک که شرکتش دو مدل از پرشتاب‌ترین ماشین‌های جهان را می‌سازد در پاسخ به سوال یکی از دنبال‌کننده‌هایش در شبکه اجتماعی فیس‌بوک گفت که شرکتش سیستم اسپیس ‌ایکس را شبیه‌سازی کرده است. او اضافه کرد اگرچه ساخت ماشین با این روش ممکن است، اما این سیستم وزن زیادی دارد و به جز زمان کوتاهی که از آن برای افزایش شتاب استفاده می‌شود به کارایی ماشین لطمه می‌زند.
شتاب صفر تا ۶۰ مایل در ساعت ریماک نورا (Nevera) که موتور الکتریکی دارد ۱.۷۴ ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بوگاتی شیرون ۲.۴ ثانیه است.
ایلان ماسک زمان رونمایی رودستر گفته بود که ماشین سه موتور الکتریکی دارد و با هر شارژ می‌تواند تا حدود ۱۰۰۰ کیلومتر حرکت کند. او در تازه‌ترین حرف‌هایش درباره رودستر گفته که طراحی ماشین کاملا تغییر کرده و در برابر دیگر ویژگی‌های هیجان‌انگیز ماشین، شتاب کمتر از یک ثانیه معمولی‌ به نظر می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا