خودرو

الکتریکی‌ها در حال تصاحب بازار خودروی چین هستند


محبوب بودن خودروهای الکتریکی در بازار چین، موضوع جدیدی نیست اما دنبال کردن دستاوردهای این محصولات در بازار این کشور ممکن است برای علاقه‌مندان خودروهای الکتریکی جالب باشد. مخصوصا که جدیدترین رکورد ثبت‌شده در این زمینه، تاریخی و تحسین‌برانگیز محسوب می‌شود. فروش خودروهای انرژی جدید در نیمه اول ماه آپریل ۲۰۲۴ در چین، بیشتر از نیمی از کل خودروهای فروخته‌شده در این کشور بوده است. عبارت «خودروهای انرژی جدید» توسط بازار چین ابداع شده و به طور کلی، گستره‌ای از خودروهای تمام‌الکتریکی و پلاگ‌این هایبریدی را شامل می‌شود. آمار و ارقام منتشرشده نشان می‌دهند که فروش خودروهای جدید در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته، نزدیک به ۱۱ درصد و برابر با ۵۱۶ هزار دستگاه کاهش یافته و در مقایسه ماه به ماه نیز افت ۳ درصدی ثبت شده است. با این حال، از بین خودروهای جدید خریداری‌شده در این بازه، ۲۶۰ هزار دستگاه از خودروهای انرژی جدید بوده‌اند که رشد ۳۲ درصدی در شاخص سال به سال و ۲ درصدی ماهانه را نشان می‌دهد. با این اوصاف، سهم خودروهای انرژی جدید از بازار به ۵۰.۳۹ درصد افزایش یافته است. قبلا پیش‌بینی شده بود که خودروهای انرژی جدید برای کسب حداقل ۵۰ درصد سهم از فروش خودروهای جدید باید حداقل تا سال ۲۰۲۸ منتظر بمانند. اتحادیه خودروهای سواری چین نیز پیش‌بینی کرده بود که این خودروها در سال ۲۰۲۴، می‌توانند تا نهایتا ۴۰ درصد از سهم بازار را از آن خود کنند. این پیش‌بینی به معنای این است که فروش سالانه خودروهای انرژی جدید در ۲۰۲۴ در محدوده ۱۲ میلیون دستگاه خواهد بود. البته که آمار مربوط به ماه آپریل فقط دو هفته از کل سال را شامل می‌شود اما نشانه‌هایی از ادامه آن تا پایان سال نیز وجود دارد. وانگ چوانفو، مدیرعامل بی‌وای‌دی نیز ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود که امکان رسیدن به این رکورد تاریخی در سه ماه آینده وجود دارد. گفتنی است که این آمار مربوط به خرده‌فروش‌های بازار بوده است اما نکته جالب این است که بررسی آمار فروش عمده نیز از رشد بی‌سابقه خودروهای الکتریکی خبر می‌دهند. در طول این بازه زمانی، فروش عمده خودروهای جدید با ۱۳ درصد افزایش در آمار سال به سال، به ۵۳۴ هزار دستگاه رسید اما آمار ماه به ماه آن، افت ۹ درصدی را ثبت کرده است. از بین این خودروها، ۲۶۸ هزار دستگاه مربوط به محصولات انرژی جدید بوده است که رشد ۴۳ درصدی در آمار سال به سال و ۸ درصدی ماهانه را نشان می‌دهند. بدین ترتیب، سهم خودروهای انرژی جدید از فروش عمده بازار نیز ۵۰.۱۹ درصد بوده است. عامل دیگری که ادامه رشد تحسین‌برانگیز خودروهای انرژی جدید را تا حدودی تقویت می‌کند، کاهش شدید فروش خودروهای درون‌سوز مخصوص در بین جوینت‌ونچرهای چین است. در سال گذشته، سایک-جنرال‌موتورز با افت ۱۴.۵ درصدی فروش مواجه شد. جوینت‌ونچرهای GAC-هوندا و سایک-فولکس‌واگن نیز به ترتیب کاهش فروش ۱۳.۷ و ۸ درصدی را ثبت کردند. داده‌های مربوط به ماه مارچ نیز نشان می‌دهد خودروهای درون‌سوزی که در گذشته پرفروش و محبوب بوده‌اند، با افت شدید فروش در این بازه زمانی مواجه شده‌اند. به عنوان مثال، فروش تویوتا کمری به اندازه ۵۹.۲ درصد و فروش فولکس‌واگن لاویدا به اندازه ۳۶.۴ درصد افت کرده است. یکی از پیش‌بینی‌های دیگر مدیرعامل بی‌وای‌دی این بود که جوینت‌ونچرها ممکن است به بزرگ‌ترین بازنده‌های بازار تبدیل شوند و سهم آن‌ها از کل بازار به فقط ۱۰ درصد سقوط کند. اگرچه فاصله قابل‌توجهی تا تحقق این پیش‌بینی مانده اما عوامل و آمار نگران‌کننده زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند امکان رسیدن به این پیش‌بینی در حتی زمانی کوتاه‌تر نیز وجود دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا