خودرو

خودروسازان به تکالیف شان در پرداخت عوارض نوسازی عمل کردند / سال ۱۴۰۳، سال اسقاط موتورسیکلت های فرسوده خواهد بود / میزان تسهیلات نوسازی چه رقمی است؟

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت در پاسخ به خبرنگار پرشین خودرو گفت: تمام خودروسازان بلا استثناء به تکالیف شان در پرداخت عوارض نوسازی عمل کردند و تا به امروز حدود پنج همت از محل جایگزین نقدی گواهی اسقاط ( ۱.۵ درصد قیمت خودرو ) توسط خودروسازان به صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت واریز شده است.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، مهران سالاریه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد، ضمن تشریح عملکرد سال گذشته ستاد در حوزه نوسازی خودروها و ارائه برنامه های سال جاری گفت: بر اساس تکالیف دولت در سال جاری باید  ۲۲۵ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت بواسطه پرداخت تسهیلات نوسازی شود که از این عدد ۲۱۰ هزار دستگاه برای موتورسیکلت فرسوده پیش بینی شده است.
وی با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۳ را سال اسقاط موتورسیکلت نام گذاری کردیم، افزود: این هدف گذاری در حالی است که طی این سالها اسقاط موتورسیکلت تقریبا صفر بوده است به همین دلیل یکی از اولویت های ستاد نوسازی ناوگان وزارت صمت برای امسال، نوسازی و اسقاط موتورسیکلت های فرسوده است ضمن اینکه مطابق بررسی ها میزان آلایندگی موتورسیکلت فرسوده نسبت به خودرو فرسوده ۱۴ برابر است.
نوسازی بیش از ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه فرسوده از محل ارائه تسهیلات در سال ۱۴۰۳
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به تکلیف دولت در اسقاط بیش از ۲۵۰ دستگاه خودرو و موتورسیکلت در سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: پیش بینی ما این است که امسال بیش از ۳۳۰ هزار دستگاه خودرو و موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود و در بهترین شرایط به اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه دست یابیم.
سالاریه در ادامه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها ۸  درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از خودروهای فرسوده است، بیان کرد : سال گذشته ۷۲هزار و ۲۲۸  خودرو اسقاط شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ ، میزان اسقاط فرسوده ها ۲۲۸ درصد  رشد داشته است این درحالی است که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ فقط ۵۷ هزار دستگاه خودرو نوسازی شده است که نسبت به میزان اسقاط در سال گذشته در مجموع نشان از رشد ۲۵ درصدی اسقاط دارد.
صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلاری در یارانه سوخت با نوسازی خودروها در سال ۱۴۰۲
وی با توجه به کاهش ۹۰۰ نفری تصادفات رانندگی ناشی از  کاهش فرسودگی و افزایش اسقاط در سال گذشته گفت : میزان صرفه جویی سوخت بابت این میزان اسقاط و نوسازی خودروها خودرو در سال ۱۴۰۲ حدود ۶۶۶ میلیون لیتر بوده است و بیش از ۱۵۲ میلیون دلار صرفه جویی در پرداخت یارانه سوخت توسط دولت انجام شده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور یکی از دغدغه های ملی در دهه های اخیر بوده است. مهمترین شاخص موثر در کاهش آلودگی هوا را نوسازی و اسقاط فرسوده ها ذکر کرد و گفت : امیدواریم با اجرای آئین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، میزان اسقاط در سال جاری افزایش یابد و طبق برنامه هفتم سالانه ۵۰۰ هزار اسقاط خودرو فرسوده محقق شود.
خودروهای برقی و هیبریدی برای ناوگان حمل و نقل معاف از پرداخت عوارض اسقاط شدند
سالاریه همچنین در مورد سیاست برقی سازی وزارت صمت، اظهار داشت: رویکرد واردات و برقی‌سازی خودروها از سال گذشته شتاب گرفته است بر این اساس مشوق برقی سازی برای موتورسیکلت و برقی سازی نیز در برنامه نوسازی وجود دارد بر  این اساس خودروهای تمام برقی و هیبرید وارداتی که در ناوگان حمل و نقل استفاده شوند معاف از پرداخت عوارض اسقاط هستند .
وی همچنین در خصوص آمار ناوگان فرسوده در کشور گفت : در حال حاضر از ۳۵  میلیون وسیله نقلیه ای در کشور در حال تردد است حدود ۱۳ میلیون آنها فرسوده است که  از این تعداد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه مربوط به موتورسیکلت فرسوده و  یک میلیون و  هزار ۳۰۰دستگاه از این رقم مربوط به سواری های فرسوده است .
رئیس ستاد نوسازی و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت همچنین  با اشاره به تاخیر در ابلاغ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو گفت: این آیین‌نامه یکی از پیشرفته‌ترین آیین‌نامه‌ها در ۱۷ سال است که در آن به اقدامات سلبی (منع تردد خودروهای فرسوده در کلان‌شهر و عدم امکان تعویض پلاک به پلاک کلان‌شهرها) و موارد تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات و اختصاص سهمیه ۲۰ درصدی از تولید خودروسازان به دارندگان خودروهای فرسوده، افزایش یارانه دولتی و سایر موارد توجه شده است.
تسهیلات صندوق توسعه تا پیش از اتمام شش ماهه اول سال به مالکان فرسوده ها پرداخت می شود
سالاریه در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار پرشین خودرو در خصوص عملکرد خودروسازان در واریز  ۱.۵  درصد ارزش قیمت خودروبه صندوق توسعه صنعت در صورت نبود گواهی اسقاط گفت: تمام خودروسازان بلااستثناء به تکالیف شان در پرداخت عوارض نوسازی عمل کردند و تا کنون حدود ۵ همت از محل هزینه گواهی اسقاط ( ۱.۵ درصد ارزش خودرو ) را به صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت واریز کردند  و بر اساس آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو ، دستورالعمل اختصاص تسهیلات صندوق توسعه تدوین و تا پیش از اتمام شش ماهه اول سال به دارندگان خودروهای فرسوده پرداخت خواهد شد.
وی با توجه به برخی شبهه ها از سوی سازمان بازرسی در واریز مبالغ  عوارض نوسازی به صندوق توسعه صنعت گفت : بر همین اساس گزارشی کامل از میزان واریز به صندوق توسعه و تحقیقات وزارت صمت به سازمان بازرسی ارائه شد.
برای شماره گذاری خودروهای مونتاژی الزاما باید گواهی اسقاط ارائه شود
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت گفت : بخشی از شماره گذاری خودروهای تولیدی توسط واریز نقدی ( ۱.۵ درصد ارزش خودرو ) یوده و حدود ۵۰ درصد سهم خودروسازان در اسقاط فرسوده ها از طریق ارائه گواهی اسقاط صورت گرفته است  اما در مورد خودروهای مونتاژی الزاما باید گواهی اسقاط ارائه شود و به هیچ وجه در قانون شرایطی برای پرداخت جایگزین نقدی عوارض گواهی اسقاط خودروهای مونتاژی دیده نشده است .
به گفته سالاریه در خصوص خودروهایی که بالای ۴۰ درصد داخلی سازی دارند بر اساس قانون در صورتی که گواهی اسقاط به میزان کافی نبود شرکت ها می توانند مبلغ ۱.۵ درصد جایگزین نقدی ارزش خودرو را پرداخت کنند.
وی همچنین در خصوص جزئیات تسهیلات نوسازی توضیحی ارائه نکرد و گفت : هم اکنون این مساله در جلسات کارشناسی در حال بررسی است و به زودی میزان این تسهیلات مشخص خواهد شد.
به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت بر اساس تصمیم گیری های صورت گرفته بنا داریم بخشی از منابع و تسهیلات نوسازی از خود دستگاهها جذب شود و به عنوان مثال ۵۰ درصد منابع و تسهیلات در بخش هایی مانند خودروهای تجاری برون شهری که مربوط به وزارت راه است از همین دستگاه تامین شود و ۵۰ درصد از منابع صندوق توسعه جذب شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا