خودرو

خودروی چینی تسلا را به دردسر انداخت

تسلا به دلیل عرضهٔ گستردهٔ خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت چینی، پروژهٔ توسعهٔ خودروی ۲۵ هزار دلاری خود را لغو کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، به نظر می‌رسد تسلا مدل ۳ با قیمت ۴۰ هزار دلار ارزان‌ترین تسلایی باشد که می‌توان خرید زیرا به گزارش رویترز، این شرکت برنامهٔ تولید خودروی ۲۵ هزار دلاری که با نام مدل ۲ شناخته می‌شد را لغو کرده است. در این گزارش دلیل خاصی برای تصمیم تسلا ذکر نشده اما گفته می‌شود رقابت سخت و فشرده در بخش خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت به دلیل حضور مدل‌های چینی عامل مؤثری بوده است.
به گفتهٔ رویترز به نقل از منابع و پیام‌های متعدد، مذاکرات داخلی تسلا برای لغو پروژهٔ خودروی ۲۵ هزار دلاری در اواخر فوریه و اوایل مارس صورت گرفته است. یکی از پیام‌ها که در اول مارس فرستاده شده، به کارکنان بخشی مهندسی تسلا گفته است در مورد لغو این پروژه به قطعه‌سازان حرفی نزنند درحالی‌که به گفتهٔ منابع دیگر، تمرکز تسلا از خودروی پایه به توسعهٔ روبوتاکسی تغییر خواهد کرد.

تسلا هنوز در این رابطه اظهارنظری نکرده اما مدیرعامل شرکت، ایلان ماسک در توئیتر این گزارش را تکذیب کرده و گفته است رویترز بازهم دروغ می‌گوید. شایعات ساخت یک تسلای کوچک که پایین‌تر از مدل ۳ قرار گیرد چندین سال پیش منتشر شد. گفته می‌شد این یک هاچ‌بک کوچک خواهد بود که با خودروهایی مثل شورلت بولت و نیسان لیف رقابت خواهد کرد اما شرایط بازار خودروهای الکتریکی از زمان انتشار این شایعات تا امروز تغییر کرده است.

اخیراً تقاضا برای خودروهای الکتریکی خصوصاً در آمریکا کاهش پیدا کرده و حتی فروش تسلا را هم تحت تأثیر قرار داده است زیرا رشد فروش این شرکت در سه‌ماههٔ نخست ۲۰۲۴ آن‌طور که انتظار می‌رفت نبوده است. موضوع بعدی چین است. بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان تشنهٔ خودروهای الکتریکی است و رقابت شدیدی در این بخش جریان دارد. به گفتهٔ رویترز، هجوم خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت از برندهای چینی عامل مهمی در تصمیم تسلا بوده است.

درهرحال، ظاهراً اقداماتی که برای توسعهٔ این خودروی کوچک صورت گرفته به هدر نخواهد رفت زیرا طبق گزارش‌ها، روبوتاکسی تسلا بر اساس همین پلت‌فرم ساخته خواهد شد هرچند که هنوز مشخص نیست این وسیلهٔ نقلیه چه زمانی وارد بازار خواهد شد. همچنین هنوز برای اینکه کجا و چگونه از روبوتاکسی بدون راننده استفاده شود مسائل قانونی وجود دارد. همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، مدل ۳ ارزان‌ترین تسلایی است که هم‌اکنون می‌توان خرید. این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و در سال ۲۰۲۳ به‌روزرسانی کوچکی را تجربه کرد.
۵۸۳۲۳

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا