خودرو

ساخت ساینا از روی سوزوکی!/ عکس

در این مطلب، نگاهی به طراحی خودروهای مختلف ایرانی خواهیم داشت که از روی ماشین‌های مشهور جهان کپی شده و یا الهام گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال،‌ وقتی صحبت از کپی‌برداری در طراحی خودرو می‌شود، همهٔ ما به یاد خودروهای چینی می‌افتیم زیرا خودروسازان این کشور سال‌ها اقدام به کپی‌برداری از روی طراحی خودروهای مشهور جهان می‌کردند و برخی از آن‌ها حتی هنوز هم این کار را کنار نگذاشته‌اند. بااین‌حال، اگر به بسیاری از خودروهای ایرانی نگاه کنیم، کپی‌برداری طراحی را در اینجا هم می‌توانیم ببینیم با این تفاوت که کپی‌برداری چینی‌ها باعث پیشرفت و رسیدن به زبان طراحی منحصربه‌فرد در بسیاری از خودروسازان این کشور شد درحالی‌که در ایران از این خبرها نیست و حتی در طراحی جدیدترین خودروهای داخلی هم کپی‌کاری را می‌بینیم. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم با فاحش‌ترین کپی‌های ایرانی آشنا شویم.

پروژهٔ توسعهٔ اولین خودروی ملی ایران در دههٔ ۷۰ توسط ایران‌خودرو آغاز شد و با توجه به پیچیدگی و هزینهٔ بالای فرایند توسعهٔ پلت‌فرم، این شرکت برای ساخت خودروی ملی تصمیم به استفاده از پلت‌فرم پژو ۴۰۵ گرفت. هم‌زمان با انجام این پروژه در ایران، شرکتی بریتانیایی بنام فرست اتوموتیو انگلستان اقدام به طراحی پروتوتایپ خودرویی روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵ برای تولید در یک شرکت تایوانی کرده بود اما با توجه به ورشکستگی شرکت تایوانی، ایران این طرح را از فرست اتوموتیو خرید و با تغییراتی که توسط مرکز تحقیقات ایران‌خودرو روی آن صورت گرفت، نهایتاً منجر به ساخت سمند شد. هرچند از طرح اولیهٔ سمند که توسط فرست اتوموتیو طراحی شده بود تصویری در دست نیست اما چراغ‌ها و سپر عقب سمند شباهت بسیار زیادی به نسل اول ساب ۵-۹ دارد که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد.

سایپا که مونتاژ کیا پراید را در سال ۱۳۷۶ در ایران آغاز کرد، سال‌ها بدون تغییر خاصی به تولید آن ادامه داد اما حدود یک دهه بعد، این خودرو کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و پس از فیس‌لیفت ناموفقی که با نام ۱۴۱ معرفی شد، در سال ۱۳۸۶ سایپا دوباره این خودرو را به اتاق جراحی برد و دومین فیس‌لیفت پراید را با نام ۱۳۲ به بازار فرستاد. در این فیس‌لیفت، جلو و عقب پراید کاملاً از نو طراحی شد. هرچند در طراحی جلوی ۱۳۲ کپی‌برداری فاحشی به چشم نمی‌خورد اما به نظر می‌رسد طراحی چراغ‌ها و در صندوق با نگاه به نسل دوم سوبارو ایمپرزا شکل گرفته باشد. انتقال جا پلاک به روی سپر و فرم کلی چراغ‌های عقب تا حد زیادی ایمپرزا را به یاد می‌آورد.

تیبا به‌عنوان اولین خودروی ملی سایپا در آذر ۱۳۸۹ رونمایی شد. طراحی این خودرو توسط شرکت ایتالیایی ایتال‌دیزاین صورت گرفته بود و به همین دلیل ظاهر آن خصوصاً در نمای جلو شباهت‌هایی به خودروهای لانچیا داشت. بااین‌حال، چون فاصلهٔ بین آغاز پروژه تا رونمایی خودرو بسیار زیاد شد، طراحی تیبا در همان زمان معرفی هم رنگ و بوی کهنگی گرفته بود. بااین‌حال، سایپا این ماشین را با همین طراحی روی خط تولید برد و در سال ۱۳۹۱ نسخهٔ هاچ‌بک آن را با نام تیبا ۲ معرفی کرد. درحالی‌که نمای جلوی تیبا ۲ با نسخهٔ سدان یکسان بود، سایپا قسمت عقب آن را با الهام از نسل چهارم سئات ایبیزا طراحی کرد. در این قسمت فرم چراغ‌ها شباهت زیادی به هاچ‌بک اسپانیایی دارد.

درحالی‌که حدود یک دهه از عرضهٔ سمند به بازار می‌گذشت و سورن به‌عنوان فیس‌لیفتی جزئی از این خودرو نتوانست آن‌طور که باید از سمند متمایز شود، ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۸ پروژهٔ طراحی محصول جدیدی بر اساس سمند را برای پوشش بازه‌های قیمت بالاتر آغاز کرد. نتیجهٔ این پروژه در سال ۱۳۹۰ با نام دنا رونمایی شد. برخلاف سورن، در دنا ایران‌خودرو نمای جلو و عقب سمند را به‌طور کامل دگرگون کرد تا هویتی مستقل و لوکس‌تر به آن ببخشد. در طراحی دنا اما الهاماتی از خودروهای مختلف گرفته شده است. درحالی‌که در قسمت جلو فرم جلوپنجره تا حدودی میتسوبیشی لنسر را به یاد می‌آورد، طراحی چراغ‌های عقب و در صندوق با الگوبرداری کاملی از روی مرسدس بنز C کلاس نسل W204 صورت گرفته است.

همان‌طور که گفتیم، چون خیلی طول کشید تا پروژهٔ تیبا به سرانجام برسد، طراحی این خودرو در زمان معرفی قدیمی شده بود. به همین دلیل، سایپا خیلی زود برای فیس‌لیفت تیبا دست‌به‌کار شد. این خودرو با کد ۲۳۲ در سال ۱۳۹۲ رونمایی شد و با نام ساینا در سال ۱۳۹۴ به بازار آمد. طراحی ساینا ملغمه‌ای از الهامات و الگوبرداری‌ها از خودروهای مختلف است. در جلو، طراحی چراغ‌ها مشابه نیسان پولسار است و فرم جلوپنجره و سپر نمای خودروهای لکسوس را به یاد می‌آورد اما فاحش‌ترین کپی‌برداری را در عقب می‌بینیم یعنی جایی که چراغ‌ها کاملاً از روی سوزوکی کیزاشی طراحی شده‌اند. البته سایپا بعداً دوباره ساینا را فیس‌لیفت کرد و از این شباهت‌ها کاسته شد.
متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.
۲۲۷۲۲۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا