خودرو

تشدید برخورد و سخت گیری با رانندگان متخلف در ایام نوروز


معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، با بیان اینکه پلیس راهور قلبا راضی به اعمال قانون و توقیف خودروهای متخلف نیست ،از تشدید برخورد و سخت گیری با رانندگان متخلف در ایام نوروز خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، سردار محمد باقر سلیمی در حاشیه  رزمایش امداد خودروی ایران گفت : سال گذشته از ۲۵ اسفندماه طرح نوروزی آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ ادامه داشت. در طول این ۲۰ روز حدود ۵۴۰ میلیون تردد بین استانی توسط دستگاه ترددشمار که در اول راه‌های اصلی کشور وجود دارند، ثبت شده اند.متاسفانه حوادث رانندگی در این ایام هم درنوع خود حائزاهمیت بوده و نسبت به ایام عادی افزایش قابل توجهی نیز دارد. گرچه نسبت به حجم تردد درصد کمی از ترددها منجر به تصادفات و تخلفات می شود اما با این حال خساراتی که بارمی آید تاسف آوراست.
وی ادامه داد :  سال گذشته حدود ۶ میلیون تخلف ثبت شده که میزان آن نسبت به این ترددها ۱.۱ درصد بوده است. از این تخلفات حدود ۱۰۰ هزار فقره در سطح کشور واقع شده است . حدود ۸۸ هزار تصادفات صرفا خسارتی بوده و ۱۲ هزارتصادف نیز منجر به جرح و فوت شده است .در این تصادفات ۱۲۱۷ نفر از هموطنان که سفرشان را آغاز کردند با امید و آرزو، متاسفانه درگیر حوادث رانندگی شدند و جان خودشان را از دست دادند. قریب به ۱۹۵۰۰ نفر هم مجروح و مصدوم و زخمی شدید شدند . بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از این مصدومین هم کسانی هستند که بازهم متاسفانه دچار نقص عضو یا قطع عضو می شوند.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا افزود : اگر آمارها را کنار هم بگذاریم درصد کمی از رانندگانی که سفر کرده اند با حرکات خود ایمنی دیگران را به مخاطره انداخته اند.لذا باید این حق را به پلیس داد که با استفاده از ابزار قانون رفتار کسانی که احیانا مرتکب تخلف شده و یا قانون را مخدوش می کنند حتما  به دقت مد نظر قرار بدهد و برخورد بازدارنده داشته باشد.
سلیمی بیان کرد : امسال تمرکز ویا خط قرمز کنترل تخلفات حادثه ساز خواهد بود،دقیقا سال گذشته و رفتار سفر در نوروزهای گذشته تحلیل شده است.  نقاط  و مسیرهای پرخطر ، محدوده های پر تراکم نقاطی نقاطی خواهند بود که پلیس روی آنها بیشتر متمرکز خواهد شد. پیش بینی توقیف وسیله نقلیه حتی در کل ایام نوروز در دستور کار پلیس قرار دارد. هر چند قلبا راضی اعمال قانون و توقیف هیچ خودرویی نیستیم.اما سال گذشته ۴۰ هزار خودرو که در سفر بوده و بعضا با خانواده  هم بودند به لحاظ حفظ ایمنی و سلامت جان دیگران و خودشان ، پلیس ناچاربه برخورد و مانع از حرکت آنان شد. این خودروها به صورت ساعتی  و هم ۷۲ ساعته و هم بعضا تا پایان تعطیلات در توقیف ماند.به همین دلیل از تمام هم وطنان و رانندگان عزیز خواهش می کنیم مقررات ایمنی و رانندگی را به منظور حفظ ایمنی و سلامت خود و دیگرهم وطنان رعایت کنند.
وی با اشاره به اینکه ۴  تخلف سرعت غیر مجاز ، سبقت غیر مجاز ،انحراف به چپ در جاده های دو طرفه و ادامه در رانندگی با خستگی و خواب آلودگی مهمترین عامل تصادفات در این ایام هستند ، توضیح داد : بیش از ۳۰ درصد تصادفات خروج از جاده و واژگونی ناشی از خستگی و خواب آلودگی است که کاملا به راننده بستگی دارد کا با مدیریت سفر و استراحت کافی قابل پیش بینی است.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در ادامه با بیان این‌که برآوردها نشان می‌دهد در سال جاری نسبت به سال گذشته، بین چهار تا ۱۹ درصد افزایش سفر را تجربه کنیم، اظهار کرد: طبق پیش بینی‌ها، در روز سوم تا چهارم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ بیش‌ترین حجم تردد را تجربه خواهیم کرد. در ساعات بعد از ظهر، افزایش هشت درصدی سفرها به نسبت ساعات صبح صورت خواهد گرفت و باید بر روی ساعت‌های پنج بعد از ظهر تا ۹ شب متمرکز شویم که بیش‌ترین حجم تردد را دارد.
سلیمی بیان کرد: با تلاش‌های تمام دستگاه‌های امدادی، خدماتی، اطلاع رسانی و رسانه ای در کنار عزم جدی رانندگان و مردم عزیزمان، انتظار می رود در طرح نوروزی که همه بسیج می شوند تا خدمات مطلوبی را ارایه کنند، سطح ایمنی تردد افزایش یافته و ما کم‌ترین حوادث را داشته باشیم.
وی همچنین با بیان این‌که نقش گروه صنعتی ایران خودرو در ارتقای ایمنی خودرو که یکی از سه رکن اساسی ترافیک و ایمنی به شمار می رود، حائز اهمیت است، تصریح کرد: بنده به نمایندگی از رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور و همه همکارانم، از تلاش شما و همکاران خوب‌تان و خانواده‌های آنان که در این ایام صبر و شکیبایی می کنند، تقدیر و تشکر کرده و دست همه شما و همکاران عزیز و زحمتکش‌تان در سطح کشور را می‌فشاریم. از حضور شما عزیزان در طرح‌ها، سفرها، جاده‌ها و خدماتی که در حوزه ایمنی سفر بوده و کاملا ارتباط مستقیمی با سلامتی هم‌وطنان‌مان و وسیله نقلیه آن‌ها دارد بر خود می‌بالیم؛ نقش شما و همکاران‌تان قابل چشم پوشی نیست.
معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، از برگزاری رزمایش امداد خودروی ایران و تمامی تلاش‌هایی که برای ارایه خدمات مطلوب به مردم در ایام نوروز توسط ایران خودرو صورت می‌گیرد، قدردانی کرد.
سلیمی با اشاره به این‌که براساس پیش بینی‌ها، نزدیک شدن به لحظه اذان و افطار‌ بیش‌ترین عجله و شتاب و افزایش سرعت را دارد و الگوی سفرها در ماه رمضان این وضعیت را نشان خواهد داد، اظهار کرد: با افزایش سرعت، ریسک تصادف نیز افزایش می‌یابد و امید است حادثه‌ای ایجاد نشود یا به حداقل ممکن برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا