خودرو

خودرویی که اشک خریداران را در آورد!

بررسی بازار خودرو در نیمه دوم ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، پژو پارس پُر حاشیه‌ترین خودروی حاضر در بازار محسوب می‌شود.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اقتصادنیوز،  پژو پارس با موتور XU7P (پژو پارس سال) به عنوان عضوی از خانواده پژو که کف قیمت را در میان سه مدل پژو پارس تولیدی ایران خودرو در حال حاضر دارد در نیمه دوم ۱۴۰۳ رشدی ۳۴ درصدی را تجربه کرد.
متقاضیان این خودرو در پایان هفته اول مهر ۱۴۰۲ می توانستند پژو پارس سال را به قیمت حول و حوش ۴۹۰ میلیون تومان خریداری کنند. اما همین محصول پُر طرفدار ایران خودرویی ها در آخرین هفته از اسفند سال گذشته با قیمت نزدیک به ۶۵۵ میلیون تومان در بازار حاضر بود.
مقایسه قیمت پژو پارس سال در مهر با اسفند ۱۴۰۲ نشان می دهد این خودرو در بازه زمانی حدود ۶ ماه رشدی حدود ۱۶۵ میلیون تومانی را در کارنامه ثبت کرده است. این میزان رشد به زیان درصد حول و حوش ۳۴ درصد می شود.
به نظر می رسد بخشی از این رشد قیمت بازاری را باید در اخباری جست و جو کرد که پیرامون توقف تولید این خودرو در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ منتشر شد. انتشار این اخبار با نوسانی شدن بازار خودرو در زمستان سال گذشته همراه شد تا موج افزایش قیمت پژو پارس با موتور XU7P بلندتر شود.
بررسی بازه زمانی هفتم دی تا ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ نشان می دهد قیمت پژو پارس سال در بازار رشدی حدود ۱۲۵ میلیون تومانی داشته است.
نکته قابل توجه دیگر اینکه پژو پارس با موتور XU7P تنها یک بار در طی ۶ ماهه دوم سال گذشته با افت قیمت روبرو شد. این محصول محبوب ایران خودرو در ۱۲ بهمن سال گذشته با قیمت حوالی ۶۱۵ میلیون تومان داد و ستد شد اما فروشندگان در هفته منتهی به ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ (طی یک هفته) مجبور شدند حدود ۱۵ میلیون تومان از قیمت خودروی در اختیار خود بکاهند و آن را به قیمتی حول و حوش ۶۰۰ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار دهند. پژو پارس به جز این افت قیمت در ۲۴ هفته دیگر یا قیمتش صعودی بود یا ثبات قیمت را در کارنامه خود ثبت کرد.
روند افزایش قیمت پژو پارس سال در نیمه دوم ۱۴۰۲ اشک بسیاری از مشتاقان این خودرو را در آورد. زیرا رشد ۳۴ درصدی در بازه ۶ ماهه دوم سال گذشته سبب شد تا بسیاری از علاقمندان این خودرو مجبور شوند، قید خرید خودروی مورد نظر خود را بزنند و به سراغ سایر محصولات حاضر در بازار بروند که با بودجه آنها همخوانی دارد.
ایران خودرویی ها اعلام کردند که مجوزهای لازم را برای تولید انواع پژو پارس در سال جاری کسب کرده و سفارش گذاری برای قطعات مورد نیاز برای تولید این محصول پُرطرفدار خود را برای بهار ۱۴۰۳ انجام داده اند.
پیش بینی می شود که سه ماهه اول سال جاری آخرین بازه زمانی باشد که پژو پارس در خطوط تولید آبی های جاده مخصوص حاضر است و با شروع فصل تابستان خبر خروج این محصول از سبد محصولاتی ایران خودرویی ها به صورت رسمی اعلام شود.
این اتفاق می تواند روی قیمت پژو پارس تاثیر منفی گذاشته و نمودار قیمت آن را بیش از پیش صعودی کند.
فراموش نکنیم خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص بدش نمی‌آید هر چه زودتر مجوز افزایش قیمت را برای تمام محصولات خود از جمله پژو پارس را از سیاست گذار خودرویی دریافت کند. چنانچه این اتفاق نهایی شود و مدیران صمت زیر مجوز افزایش محصولات تولیدی شرکت های خودروساز را امضا کنند این مساله می تواند سوخت مضاعفی به موتور قیمت پژو پارس تزریق کرده تا با سرعت بیشتری در جاده قیمتی به حرکت کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا