خودرو

روغن موتور مناسب برای انواع دنا / چه زمانی باید روغن ماشین را عوض کنیم؟

در مقاله امروز، به شما توصیه‌های ایساکو برای انتخاب بهترین روغن موتور مناسب برای خودروهای دنا، دنا پلاس و دنا توربو را بیان می‌کنیم. سپس نحوه و زمان بررسی روغن موتور مدل EF7 دنا را توضیح می‌دهیم. در پایان نیز درباره بهترین زمان برای تعویض روغن موتور دنا ایران خودرو با شما بحث خواهیم کرد.
به گزارش اقتصادآنلاین ، انواع خودروهای دنا، از موتورهای EF7 و EF7TC استفاده می‌کنند. به همین دلیل، طبق توصیه‌های همیشگی ایران خودرو، بهترین روغن موتوری که برای دنا مناسب است، روغن‌های ۱۰W-40 هستند. همچنین، ایران خودرو به شدت تأکید می‌کند که استفاده از روغن موتور ۲۰W-50 در موتورهای EF7 کاملاً ممنوع است.
روغن موتور مناسب انواع دنا و دنا پلاس با موتور EF7-NA، طبق توصیه ایران خودرو، مطابق جدول زیر است:
روغن موتور مناسب دنا توربو
روغن موتور مناسب انواع دنا پلاس توربو با موتور EF7-TC، طبق توصیه ایران خودرو، مطابق جدول زیر است:
مشکل روشن شدن چراغ چک روغن موتور دنا
هنگامی که سوئیچ را در حالت دوم قرار می‌دهید، چراغ چک روغن روشن می‌شود تا نشان دهد که سیستم روغن‌کاری خودرو سالم است. بعد از راه‌اندازی موتور و روشن شدن خودرو، انتظار می‌رود که چراغ چک روغن خاموش شود. اما اگر چراغ چک روغن هنوز روشن باقی بماند یا در حین رانندگی به طور ناگهانی روشن شود، این نشانگر نقص جدی در سیستم روغن‌کاری خودرو دنا است.
این نقص عمدتاً به دلیل کمبود روغن رخ می‌دهد، اما گاهاً ممکن است به دلیل کاهش فشار روغن نیز باشد. در این حالت، بهتر است به سرعت خودرو را توقف داده و موتور را خاموش کنید.
برای مالکان خودروهای دنا و دنا توربو، توصیه می‌شود که هر ۱۰۰۰ کیلومتر، سطح روغن موتور خودرو دنا را بررسی کنند.
راهنمای محفظه موتور دنا
اصلی‌ترین بخش‌های درون محفظه موتور دنا EF7 و دنا EF7 توربو را در شکل زیر، مشاهده می‌کنید:

با توجه به تصویر فوق، بخش‌هایی که نشان داده شده‌اند عبارتند از:
۱.    مخزن روغن ترمز
۲.    میله اندازه‌گیری سطح روغن (گیج روغن)
۳.    درپوش محفظه روغن موتور
۴.    مخزن شیشه شوی
۵.    در رادیاتور
۶.    باتری
۷.    مخزن روغن فرمان هیدرولیک
۸.    جعبه فیوز محفظه موتور
نحوه چک کردن سطح روغن موتور دنا
۱. چراغ چک روغن در خودروی دنا فقط برای هشدار در صورت کاهش سطح روغن موتور استفاده می‌شود. اما در مورد سرریز روغن (ریختن روغن بیش از حد مجاز) هشداری ارائه نمی‌دهد. به همین دلیل، بررسی بصری و بررسی سطح روغن موتور با استفاده از گیج روغن ضروری است.
۲. اگر برای مدت طولانی و با سرعت بالا با خودروی دنا حرکت کرده‌اید، توصیه می‌شود سطح روغن موتور را زودتر از زمان مقرر و به طور منظم بررسی کنید.
۳. برای بررسی سطح روغن موتور خودروی دنا، ابتدا خودرو را در یک سطح صاف قرار دهید. سپس موتور را روشن کرده و اجازه دهید تا موتور گرم شود. سپس موتور را خاموش کنید و پنج دقیقه منتظر بمانید تا روغن به کارتر برگردد.
مقدار مجاز کم کردن روغن در موتور دنا
برای موتورهای EF7 که در خودروهای دنا استفاده می‌شوند، در هر ۱۰۰۰ کیلومتر حداکثر تا ۲۰۰ سی‌سی از کاهش روغن مجاز است. در صورت مواجهه با کاهش بیشتر از این مقدار، به نمایندگی ایران خودرو برای بررسی و تعمیر مراجعه نمایید.
اضافه کردن روغن به موتور دنا
در هنگام اضافه کردن روغن به موتور، حتماً توجه کنید که روغن به قطعات موتور نریزد، زیرا این می‌تواند خطر آتش‌سوزی را افزایش دهد.
بعد از اضافه کردن روغن به موتور دنا، حتماً مطمئن شوید که درپوش مخزن روغن موتور را ببندید، زیرا پاشیدن روغن روی قطعات داغ موتور ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود.
هرگز به روغن موتور دنا، مواد افزودنی اضافه نکنید.
برای اضافه کردن روغن، درپوش مخزن را باز کرده و روغن را بریزید. حتماً به سطح روغن در موتور توجه کنید و اطمینان حاصل کنید که سطح روغن نه از حداکثر مجاز (MAX) بیشتر است و نه از حداقل مجاز (MIN) کمتر است. حجم دقیق این درجات به شرح زیر است:
حداقل مقدار روغن موتور (MIN) معادل ۴.۴۵ لیتر است.
حداکثر مقدار روغن موتور (MAX) معادل ۵.۲ لیتر است.
ریختن روغن اضافی در موتور ممکن است به شما دردسر بیشتری برساند، بنابراین حتماً با دقت کامل عمل کنید.
نکات مهم هنگام تعویض روغن موتور دنا
از آنجایی که فن سیستم خنک‌کننده خودرو از نوع برقی است، ممکن است پس از خاموش شدن خودرو، فن برای مدتی روشن بماند. بنابراین، زمانی که می‌خواهید سطح روغن موتور را بررسی کنید یا روغن موتور را تعویض کنید، اگر متوجه روشن بودن فن خودرو شدید، مراقب باشید و فاصله ایمنی را با آن حفظ کنید.
تماس طولانی مدت با روغن موتور، به‌خصوص روغن سوخته، بسیار خطرناک است و ممکن است باعث حساسیت شدید پوست شود. در صورتی که روغن بر روی دست‌هایتان بریزد، بلافاصله آن‌را بشویید.
اگر شما خودتان روغن موتور دنا را تعویض می‌کنید، دقت کنید که روغن سوخته را به هیچ عنوان دور نریزید. به جای آن، آن را جمع‌آوری کرده و برای بازیافت، به مراکز تعویض روغن ببرید.
طبق توصیه ایران خودرو، در زمان تعویض روغن موتور، باید فیلتر روغن موتور را نیز عوض کنید. فیلتر روغن دنا از نوع کاتریجی است.
بهترین زمان مناسب برای تعویض روغن موتور دنا، طبق توصیه ایران خودرو، بین هر ۵ هزار تا ۷ هزار کیلومتر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا