خودرو

برق خودرو‌های برقی با نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود

عصر خودرو- به گفته مسئولان صنعت برق برنامه توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به طور همزمان با توسعه زیرساخت تامین برق خودرو‌های برقی در حال اجراست.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ به دنبال ضرورت‌های محیط زیستی و معضل آلودگی که هر ساله کلانشهر‌های کشور را درگیر می‌کند، توسعه خودرو‌های برقی اکنون مورد توجه است. سال ۱۴۰۰ بود که رئیس جمهور در دستور هشت ماده‌ای خود به وزیر صنعت، معدن و تجارت، موارد مختلفی برای تحول در صنعت خودرو به خودروسازان و وزارت صمت ابلاغ کرد که یکی از موارد این دستور، توجه به تولید خودرو‌های پیشرفته و حرکت به سمت برقی سازی خودرو‌ها بود. آیت الله رئیسی در بخشی از پیام نوروزی امسال خود نیز به این موضوع اشاره و اعلام کرد که امسال در زمینه برقی سازی ناوگان حمل و نقل شهری، شاهد تحول خواهیم بود.
دستیابی به این هدف و حرکت به سمت خودرو‌های برقی با چالش‌های مختلفی روبرو است که تنها به مسائل زیرساختی و چالش‌های واردات خودرو خلاصه نمی‌شود و در صورت برنامه ریزی برای توسعه گسترده ناوگان الکتریکی در کشور، باید تدابیری برای تامین برق خودرو‌ها در نظر گرفته شود. همایون هائری معاون برق و انرژی وزیر نیرو، پیشتر در رسانه‌ها اعلام کرده بود که اگر بخواهیم خودرو‌های برقی را به صورت گسترده توسعه دهیم می‌بایست زیرساخت‌های آن توسعه پیدا کند و باید برای افزایش ظرفیت شبکه نیروگاهی و خطوط انتقال سرمایه‌گذاری صورت گیرد.
او با اشاره به اینکه وزارت نیرو تنها متولی تامین برق برای خودروی های برقی است گفت: وظیفه وزارت نیرو تامین برق است که برای این موضوع مشکلی نداریم، اما احداث ایستگاه‌های شارژ به عهده شهرداری است و می‌بایست ایستگاه‌ها متناسب با تعداد خودرو‌ها تجهیز شود، اما توسعه صنعت برق برای تامین نیاز برقی در این حوزه اتفاق خواهد افتاد و وزارت نیرو مشکلی برای تامین برق خودرو‌های برقی ندارد.
مسئولان صنعت برق می‌گویند ٨ نقطه در تهران و سایر مناطق کشور برای ایستگاه شارژ خودرو‌های برقی در نظر گرفته شده که در صورت جانمایی و تعبیه ایستگاه‌های مورد نظر، قطعا وزارت نیرو همکاری لازم را برای تامین برق آنها خواهد داشت. ایستگاه‌هایی که به گفته مدیرعامل شرکت توانیر ظرفیت مصرفی آنها به حدود ۸ مگاوات می‌رسد. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق و مدیرعامل شرکت توانیر در این باره به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تعداد خودرو‌های برقی در کشور بسیار محدود است و میزان تقاضا و مصرف در حوزه خودرو‌های برقی در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰ مگاوات بوده است. ۸ برای ایجاد جایگاه شارژ خودرو‌های برقی نقطه در تهران و سایر مناطق کشور در نظر گرفته شده که وزارت نیرو همکاری لازم را برای تأمین برق آنها خواهد داشت.
او افزود: انتظار می‌رود در سال ۱۴۰۳ با ورود ۸۰ هزار خودروی برقی به کشور میزان مصرف این نوع از خودرو‌ها در کشور مجموعا به حدود ۴۰ مگاوات برسد که ایجاد زیرساخت‌های لازم در این حوزه پیگیری خواهد شد. در وزارت نیرو تامین زیرساخت‌های لازم برای توسعه خودرو‌های برقی در دستور کار قرار داده و در این زمینه با وزارت صمت همکاری می‌کنیم.
یکی از برنامه‌های موازی که وزارت نیرو برای تامین برق مورد نیاز خودرو‌های برقی در آینده پیگیری می‌کند، موضوع توسعه جهشی تجدیدپذیر هاست و بر اساس نقشه راه‌های اعلام شده، تا تابستان امسال حدود ۴۵۰۰ ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر که عمدتا از نوع خورشیدی هستند به شبکه برق کشور وارد خواهد شد و این ظرفیت تا پایان دولت سیزدهم نیز ۱۰ هزار مگاوات برنامه ریزی شده است. ظرفیتی که از دو جنبه، یکی تولید برق پاک و تامین خودرو‌های برقی که آلودگی ندارند، به رفع تدریجی چالش‌های زیست محیطی کمک خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه زیرساخت‌های مربوط به اجرای این طرح در حال تامین است می‌گوید: برنامه‌هایی برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم که عملیات اجرایی آنها آغاز شده تا در سال ۱۴۰۳ از توان تولید برق این نیروگاه‌ها در شبکه برق کشور استفاده کنیم. وقتی از نیروگاه تجدیدپذیر برق تولید می‌کنیم و سپس خودروی برقی استفاده می‌کنیم، آلودگی هوا را مهار کرده و از سوخت‌های فسیلی به سمت نیروگاه‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کنیم.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا