خودرو

صعود خودروسازی ایران به کمک چین!


براساس جدیدترین گزارش بین المللی، ایران موفق به کسب رتبه ۱۶ در تولید خودرو شده است، اما آیا صعود خودروسازی ایران به کمک چین ارزشمند است؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جدیدترین رتبه بندی تولید خودرو در جهان برای سال ۲۰۲۳ را منتشر کرده است. بنا بر این رتبه بندی چین، آمریکا و ژاپن اول تا سوم هستند.
براساس این گزارش، سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری، ایران در سال ۲۰۲۳ یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۴۷۱ خودرو تولید کرده است. این تیراژ نسبت به تولید یک میلیون و ۶۴ هزار و ۲۱۵ خودرو در سال ۲۰۲۲ ۱۲ درصد رشد را نشان می دهد. با این تولید ایران توانسته است جایگاه شانزدهم جهان از نظر میزان تولید خودرو را از آن خود کند.
چین در این فهرست رتبه اول را با ۳۰ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۹۶۶ خودرو از آن خود کرد و بعد از آن ایالات متحده آمریکا با ۱۰ میلیون ۶۱۱ هزار و ۵۵۵ خودرو و اختلاف زیاد با چین، در جایگاه دوم جدول است و ژاپن با ۸ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۴۴۰ خودرو در جایگاه سوم است. در جایگاه‌های بعدی قبل از ایران هم کشورهای هند، کره جنوبی، آلمان، مکزیک، اسپانیا، برزیل، تایلند، کانادا، فرانسه، ترکیه، جمهوری چک و اندونزی است. بعد از ایران هم اسلواکی، بریتانیا، ایتالیا و مالزی و روسیه هستند.
این تولید در حالی از نظر سازمان بین‌المللی وسایل نقلیه موتوری به نام ایران به ثبت رسیده است که در حقیقت آن را باید به نام چینی ها ثبت کرد، چراکه در حال حاضر غیر از برخی محصولات که بر پایه پلتفرم های فرانسوی ایرانیزه شده تولید می شوند، سایر محصولات بازار بدون استثنا چینی هستند. بخش عمده این محصولات نیز از سال ۹۷ به بعد وارد چرخه تولید شده اند، جایی که تحریم ها مسیر عادی خودروسازی ایران را مسدود کرد. در این شرایط چینی ها نیز با روش های خاص خودشان حاضر و راضی به همکاری با خودروسازان ایرانی شدند. در حال حاضر نیز بخش اعظمی از تولید ایرانی با رنگ و بوی چینی انجام می شود.
به بیان دیگر، طی سال های اخیر و پس از تحریم مستقیم صنعت خودروسازی کشور، چینی ها آرام آرام جاده مخصوص را از آن خود کرده اند، اما برخلاف آن ها خودروهای ایرانی جایی در عرضه بین المللی ندارند، ضمن این که با توجه به اتخاذ شیوه فروش سامانه ای این میزان تولید نیز راهی به بازار داخلی پیدا نکرده اند.
در همین شرایط با توجه به نفوذ هر چه بیش تر محصولات چینی در خطوط تولید خودروسازان ایرانی در گزارش سال آینده این سازمان قطعاً رشد تولید ایران بیش تر خواهد بود. این رشد به منزله افزایش بیش تر تولید محصولات چینی است.
البته خودروسازان در این زمینه چاره دیگری ندارند و این موضوعی است که دستگاه دیپلماسی کشور باید آن را پیگیری کند. هر چند چین در حال حاضر به غول تولید خودرو جهان بدل شده است، اما کشورهای دیگر نیز بیکار نمانده اند و با تشکیل اتحاد و تغییر روش های تولید تلاش می کنند تا علاوه بر حفظ این صنعت، ضریب نفوذ خود در بازارهای جهانی را بیش تر کنند.
برخلاف آن ها خودروسازی ایران هر روز از مسیر اصلی دورتر می شود. شاید رتبه ۱۶ در سطح جهان با توجه به وضعیت تحریمی قابل اعتنا باشد، اما در مقابل باید به سایر رقبا نیز نگاه کرد. رقبایی که افزایش تولید را در افزایش تعداد تولیدکنندگان خلاصه نکرده و راه های بهتری برای بالا بردن تولید در نظر گرفته اند. در حقیقت رتبه شانزدهم جهانی نباید باعث خوشحالی و مسرت متولیان و مسئولان این صنعت شود، چراکه در اصل قدرت خودروسازی چین را نشان می دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا