خودرو

حضور جی ای سی (JAC) در کنار بزرگان خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ + عکس


در نمایشگاه اتومبیل پکن سال ۲۰۲۴، شرکت چینی جی ای سی (JAC) با حضور پرقدرت محصولات خود، چالشی جدید را برای رقبای صنعت خودروسازی جهان رقم زد. این رویداد بزرگ، میزبان برندهای شناخته شده و بزرگی از جهان خودرو بود که جی ای سی نیز با ارائه سبدی کامل از محصولات نوآورانه و پیشرفته، در کنار آنها ایستاد.
شرکت جی ای سی، که در ایران با نام “جک” شناخته می‌شود، سال‌هاست که در زمینه تولید خودروهای سواری، کاری و تجاری فعالیت دارد. برخی از محصولات این برند، همچون جک S5، پس از مونتاژ در کرمان موتور، توانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گیرند. واقعیت این است که شهرت جی ای سی در ایران، از موفقیت چشمگیر S5 نشأت گرفته است.
در سال‌های اخیر، جی ای سی علاوه بر تولید خودروهای متنوع، بر روی پیشرفت در زمینه خودروسازی مدرن نیز تمرکز کرده است. این شرکت چینی، همگام با دیگر رقبای معتبر خود، در سطح جهانی به شهرت نسبی دست یافته است. سیر تکاملی این برند به حدی بوده است که با نگاهی گذرا به سبد محصولات ارائه شده در نمایشگاه اتو اکسپو پکن ۲۰۲۴ و مقایسه آن‌ها با تولیدات قدیمی‌تر جی ای سی، می‌توان به راحتی مسیر پیشرفت خودروهای این برند چینی را درک کرد.
علاوه بر موارد ذکر شده، حضور جی ای سی در نمایشگاه خودروی پکن، که میزبان غول‌های صنعت خودروسازی جهان نیز هست، می‌تواند نشان‌دهنده جایگاه این شرکت در میان رقبا باشد. در سال‌های اخیر، افزودن سیستم‌های محرکه الکتریکی به خودروها بسیار رایج شده است. به همین دلیل، اکثر خودروسازان حاضر در اتو اکسپو چین، اتومبیل‌های تمام برقی و یا هیبریدی خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند. جی ای سی نیز در این زمینه، همگام با دیگر رقبا، خودروهای برقی و هیبریدی خود را در نمایشگاه ارائه کرده است.

این شرکت، علاوه بر حرکت در مسیر بکارگیری سیستم‌های محرکه پیشرفته، طراحی محصولات خود را نیز با الگوهای نوین جهانی همگام کرده است تا از همه جنبه در زمینه خودروسازی پیشرفت کرده باشد. در غرفه جی ای سی در نمایشگاه خودروی پکن ۲۰۲۴، کانسپت DE Fine در ابتدا توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کرد. لازم به ذکر است که نزدیک شدن به تولید خودرو با پلتفرم DE، جزو اهداف توسعه‌ای جی ای سی است و در این راستا، شرکت هوآوی با تکنولوژی‌های روز خود، قصد دارد تا سرعت رسیدن به نسخه نهایی را برای JAC افزایش دهد.
به طور کلی، جی ای سی چهار پلتفرم برای ابعاد مختلف بدنه در نظر گرفته است. در میان این پلتفرم‌ها، پلتفرم DI که مختص خودروهای کوچک و متوسط مانند EV3 است، تجاری‌سازی شده و به مرحله تولید رسیده است. نام دو پلتفرم دیگر JAC که بخش‌های نهایی طراحی‌شان را سپری می‌کنند، DP و DM است که به ترتیب برای تولید خودروهای آفرود و MPV‌ها کاربرد خواهند داشت.
از مهم‌ترین خودروهایی که این برند در نمایشگاه پکن ارائه کرد، می‌توان به EV3 اشاره کرد. این خودروی برقی، با ظاهر جذاب و کاربردی، احتمالاً به زودی در خیابان‌های ایران نیز تردد خواهد کرد. جک EV3 دارای یک موتور برقی با حداکثر قدرت ۷۰ کیلووات است و نخستین محصول جک است که به باتری‌های استوانه‌ای تجهیز شده است. حداکثر سرعت این هاچ‌بک به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

دیگر محصولی که در غرفه جی ای سی معرفی شد، کراس‌اوور X8 بود. کرمان موتور اقدامات لازم برای مونتاژ این خودرو را انجام داده و در آینده‌ای نزدیک، تولید آن را آغاز خواهد کرد. X8 از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار قدرت است. گشتاور این پیشرانه نیز بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیوتن‌متر اعلام می‌شود و در نهایت از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو منتقل خواهد شد.
جک JS6 نیز که حضورش در ایران قطعی شده و جزو جدیدترین محصولات این برند است، در نمایشگاه حاضر بود. لازم به ذکر است که JS6 قرار است در نسخه پلاگین هیبرید در کرمان موتور مونتاژ شود.

همانطور که می‌دانید، شرکت جک علاوه بر خودروهای سدان، کراس‌اوور و هاچ‌بک، پیکاپ‌های شاسی مستقل را نیز در سبد محصولات خود دارد. از این رو، برای نمایش دستاوردهای خود در تولید این کلاس بدنه، علاوه بر نسخه تمام بنزینی و تجهیز شده جک T9 (هانتر)، نسخه تمام برقی و دو دیفرانسیل این پیکاپ نام‌آشنا را نیز برای نخستین بار معرفی کرده است.
در بخش دیگری از غرفه، ون RF8 که یک MPV محسوب می‌شود نیز حضور داشت. این خودرو به دلیل طراحی داخلی لوکس و تجملاتی‌اش، مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت. آرایش صندلی‌ها در این MPV به صورت ۲+۲+۳ بود تا سرنشینان ردیف دوم، فضای کافی در اختیار داشته باشند و سفر راحت‌تری را تجربه کنند. در این زمینه می‌توان گفت که امروزه خودروسازان تلاش می‌کنند تا اکثر کراس‌اوورها و شاسی‌بلندهای خود را نیز با این چینش صندلی تولید کنند، زیرا این امر فضا را برای بکارگیری امکانات رفاهی بیشتر فراهم می‌آورد.
در پایان می‌توان نتیجه گرفت که حضور جی ای سی در چنین رویداد بزرگی می‌تواند نشان‌دهنده آمادگی این شرکت برای تولید محصولات متنوع‌تر و پیشرفته‌تر باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا