خودرو

ارزش خودروهای الکتریکی دست‌دوم در آمریکا ۳۲ درصد کاهش یافت


بازار خودروهای الکتریکی در ایالات متحده با بحران‌های بسیاری در سال ۲۰۲۴ شروع شد و به نظر می‌رسد که هنوز زمان اتمام این مشکلات فرا نرسیده است. خودروهای دست‌دوم در حال از دست دادن ارزش خود هستند و هزینه متوسط یک خودروی استفاده‌شده به ۳۱ هزار و ۱۵۳ دلار رسیده که ۳.۶ درصد کم‌تر از یک سال پیش است. ضربه‌ای که به خودروهای هایبریدی وارد شده حتی شدیدتر است چون ارزش آن‌ها به اندازه ۶.۵ درصد در مقایسه با سال گذشته افت کرده است.
با این حال، هیچ‌کدام از این گروه‌ها با افتی که خودروهای الکتریکی دست‌دوم تجربه کرده‌اند قابل مقایسه نیست. افت شدید خودروهای الکتریکی دست‌دوم منجر به کاهش ارزش آن‌ها به رقم نگران‌کننده ۳۱.۸ درصد در مقایسه با سال گذشته شده است. رسانه iSeeCars با انجام تحقیقات گسترده‌ای در بازار خودروهای دست‌دوم در آمریکا، این اطلاعات را منتشر کرده است.
آن‌ها با تحلیل و مقایسه داده‌های مربوط به ۱.۸ میلیون دستگاه خودروی دست‌دوم که در فوریه ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ فروخته شده‌اند و عمر متوسط آن‌ها بین یک تا پنج سال بوده، به این تایج رسیده‌اند. در نتیجه این گزارش نوشته شده که «کاهش ارزش خودروهای دست‌دوم به صورت کلی، قابل پیش‌بینی و منطقی بوده اما افت شدید و دراماتیک در شاخه خودروهای الکتریکی دست‌دوم تا حدودی نگران‌کننده است.»
بزرگ‌ترین بازنده این فهرست، شورولت بولت بوده که ارزش آن با افت ۳۰.۴ درصد به قیمت متوسط ۱۷ هزار و ۹۸۱ دلار رسیده است. نیسان لیف نیز با افت ۲۹.۱ درصد در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن، کیا نیرو EV دیده می‌شود که با ۹ هزار و ۲۳۶ دلار کاهش، افت کلی ۲۷.۱ درصد را ثبت کرده است. به طور کلی، در فهرست نهایی ۱۰ مدل با بیشترین افت سالانه، نام ۷ خودروی الکتریکی دیده می‌شود. به غیر از سه مدل ذکرشده در بالا، هیوندای کونا الکتریکی و سه محصول تسلا یعنی مدل۳، مدلS و مدلX نیز در این فهرست حضور دارند.
در جایگاه یک برند، تسلا سنگین‌ترین صدمات را متحمل شده چون قیمت متوسط خودروهای آن به ۳۶ هزار و ۵۱۵ دلار رسیده که افت ۱۴ هزار و ۸۰۸ دلاری برابر با ۲۸.۹ درصد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. برای مقایسه بهتر است رتبه دوم متضررترین برندها را بررسی کنیم که به آلفا رومئو رسیده و با افت ۱۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته،‌ ارزش متوسط خودروهای الکتریکی دست‌دوم آن به اندازه ۴ هزار و ۴۱۲ دلار کاهش داشته است.
وبسایت iSeeCars می‌گوید که دلیل اصلی افت شدید ارزش الکتریکی‌های دست‌دوم، کاهش قیمت شدید محصولات تسلا بوده است. در واقع تسلا با افت شدید قیمت خودروهای خود، نه تنها ارزش بازار دست‌دوم آن‌ها را پایین آورده بلکه به محصولات دست‌دوم دیگر برندها هم ضربه وارد کرده است. کارل برائر، یکی از تحلیل‌گران بازار معتقد است که ایلان ماسک مسئول اصلی این اتفاقات است: «همان یک سال پیش که ایلان ماسک برای اولین بار تصمیم گرفت که قیمت محصولات جدید تسلا را کاهش دهد، می‌شد تاثیر منفی آن را در بازار مشاهده کرده. اما تکرار دوباره آن در چند ماه گذشته باعث شده که ارزش تسلاهای دست‌دوم به شدت کاهش پیدا کند و این موضوع با گسترش یافتن به تمام خودروهای الکتریکی منجر به پیدایش نقاط ضعف و شکنندگی در کل بازار خودروهای الکتریکی دست‌دوم شده است.»
با وجود پدیدار شدن اولین نشانه‌های ثبات در قیمت خودروهای الکتریکی، آن‌ها همچنان در حال کاهش یافتن هستند و در نتیجه، خریداران مدل‌های دست‌دوم این محصولات فعلا دست نگه داشته‌اند تا شاید حتی افت قیمت شدیدتری در این بازار رخ دهد. نکته جالب این است که خودروهای بنزینی، الکتریکی و هایبریدی، امروز هزینه متوسط برابری که به ۳۱ هزار دلار می‌رسد را دارند. این پیشرفتی نسبتا بزرگ است چون در فوریه ۲۰۲۳، قیمت متوسط خودروهای الکتریکی در آمریکا ۴۵ هزار و ۳۲۱ دلار بود. برائر در ادامه می‌گوید که با وجود کاهش قیمت متوسط، اوضاع هنوز برای خریداران چندان جالب نیست چون هیچ نشانه‌ای برای بازگشت به هزینه‌های پیش از پاندمی کرونا در بازار دیده نمی‌شود. با این حال، تنها نکته مثبت بازار می‌تواند متعادل و آرام شدن قیمت‌ها باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا