خودرو

معاملات خودرو ۱۰۰ درصد الکترونیکی می شود

در سال های اخیر خرید یک خودروی ایمن و مناسب، به دغدغه بخش زیادی از خانواده‌های ایرانی تبدیل شده، در واقع در بازاری که حجم کلاهبرداری از آن به ارقام بی سابقه ای افزایش یافته است خرید و فروش خودروهای دست دوم به پیچیده ترین معاملات و چالش های خانواده ها تبدیل گردیده است.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، امروز در بازار خودرو فردی که قرار است یک خودروی کارکرده و در اصطلاح دست دوم را کارشناسی و قیمت‌گذاری کند، باید به همه مسائل حقوقی فروش خودرو، از جمله استعلام خلافی، نقل و انتقال سند و نکات ریز و درشتی از این دست، آگاه باشد. همه این موارد در کنار یکدیگر که قرار می‌گیرند، مانند تکه‌های یک پازل، موجب دسترسی به فاکتور مهم «امنیت در معامله»، می‌شوند.
البته در سالهای اخیر استارتاپ‌های مختلفی وارد بازار خرید و فروش آنلاین خودرو شده‌اند و با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا، معامله‌ای آسان‌تر را برای خریداران و فروشندگان خودرو فراهم کردند با این وجود در سال گذشته طبق آمار قوه قضائیه حدود ۱۰۷ هزار شکایت در حوزه معاملات خودرو ثبت شده است .
خدمات رایگان سامانه «استعلام اصالت خودرو» به پلتفرم های خرید و فروش خودرو
به همین منظور و با هدف افزایش امنیت در معاملات خودرو ، سامانه «استعلام اصالت خودرو» یکی از جدیدترین طرح‌های فراجا در مهرماه ۱۴۰۲ معرفی و به صورت رایگان در اختیار پلتفرم های خرید و فروش خودرو قرار گرفته است .
به دلیل اهمیت این موضوع در گردهمایی فعالان و کارشناسان بازار و نمایندگی‌های خودرو ۴۵، مرادی نماینده فراجا، ضمن اشاره به راهکارهای افزایش امنیت در معاملات خودرو و کاهش آمار شکایت در معاملات گفت : سامانه «استعلام اصالت خودرو» یکی از جدیدترین طرح‌های فراجا است که در در مهرماه امسال رونمایی شده است.
به گفته وی، هدف از راه‌اندازی این سامانه، کاهش دعاوی میان خریدار و فروشنده هنگام نقل و انتقال خودرو است تا خیال خریدار را از تمام مسائل حقوقی مربوط به خودرو و مالک آن آسوده شود.
وی در اولین پنل تخصصی که با عنوان امنیت معامله خودرو و بررسی چالش ها و راهکارهای قانونی آن برگزار شد، افزود: با رونمایی از سامانه آنلاین استعلام اصالت خودرو، امکان استعلام سوابق خودرو از طریق سامانه‌های آنلاین و پلتفرم های فعال و خودرویی فراهم شده است در واقع با ایجاد سامانه استعلام اصالت خودرو، هر گونه شکایات و دستور توقیف خودروها که در دفاتر اسناد رسمی و یا مراکز تعویض پلاک وجود دارد، قبل از معامله توسط فراجا در اختیار پلتفرم های خودرویی و یا سایر پلت فرم ها قرار می گیرد.
به گفته نماینده فراجا، هم اکنون بالای ۲۰ پلت فرم از سرویس اصالت خودرو فراجا به صورت رایگان استفاده می کنند.
مرادی همچنین در خصوص طرح و اقدامات سایر دستگاهها در خصوص افزایش امنیت در معاملات خودرو به اقدام بیمه مرکزی در افزودن مبلغ خسارت در بیمه خودرو اشاره و بیان کرد : در این زمینه وزارت صمت نیز سرویس گاراتتی قطعات گارانتی را اضافه کرده و تا پایان امسال به بسته سرویسی که در اختیار است،  اضافه خواهد شد .همچنین با پی گیری پلیس فراجا به زودی بیمه، قطعاتی که به آنها خسارت وارد می شود را در سرویس ها اضافه می کند . همچنین در این راستا سایر دستگاه های دیگر مثل وزارت کشور در بحث معاینه فنی و اعتبار آن ، چنانچه مورد خاصی وجود داشته ، سرویس های جدیدی را  اضافه کردند .
با همکاری وزارت صمت معاملات خودرو ۱۰۰ درصد الکترونیکی می شود
وی در ادامه از اجرای طرح معامله ۱۰۰ درصد الکترونیکی خودرو خبر داد و اضافه کرد: به منظور امنیت بیشتر در معاملات، طرح  معامله  ۱۰۰ درصد الکترونیکی با همکاری وزارت صمت در حال انجام است و در روزهای آینده اولین معامله الکترونیکی خودرو انجام خواهد شد.
این مقام مسئول در پلیس فراجا با ابزار امیدواری نسبت به تاثیر طرح ها و پروژه های ارائه شده در بهبود و ساماندهی معاملات خودرو گفت: همچنین برای ثبت آگهی و  جلوگیری از هر گونه آگهی  های فیک، فروش مال غیر و یا سرقتی، سرویس هایی برای اپلیکیشن هایی مثل دیوار و باما آماده شده تا در اختیارشان قرار گیرد.
مرادی همچنین توسعه مراکز تعویض پلاک و افزایش غیر حضوری انجام فرایند تعویض پلاک را از برنامه های آینده پلیس فراجا برشمرد و تاکید کرد: با هدف گذاری تعریف شده، فرایند تعویض پلاک ها به صورت اینترنتی را گسترش خواهیم داد.
در ادامه این پنل مدیر خودرو ۴۵ نیز با توجه به سیاست های این شرکت برای توسعه بازار و امنیت معاملات خودرو با توجه به چشم انداز یک میلیون معامله خودرو در این پلتفرم گفت: مهمترین سیاست خودرو ۴۵ در انجام معاملات، امنیت و رضایت مشتریان است و همین سیاست را در فرایند توسعه بازار دنبال می کنیم.
وی یکی از مشکلات کشور را عدم به رسمیت شناختن فعالان حوزه معاملات خودرو دست دوم دانست و گفت: خودرو ۴۵ از بازارچه های فعال در حوزه معاملات است که معاملات خودرو را مدیریت می کند برخلاف برخی سایت های خودرویی که عمدتا این جریان را نه تنها مدیریت نمی کنند بلکه عملا این بازار را رها می کنند.
پایان آرزو فروشی با خبردرمانی واردات خودرو
در ادامه این پنل آرمز بلورچی از فعالان بازار خودرو با اشاره به اهمیت امنیت در معاملات خودرو و فضای ناامنی حاکم برای خرید و معامله هر کالایی در کشور گفت: برای ثبات در معاملات باید مواردی چون ثبات نرخ ارز از سوی حاکمیت صورت گیرد موضوعی که در معاملات خودرویی نیز تاثر گذار است و دیگر سودجویی های آنچنانی را شاهد نخواهیم بود و نکته بعدی مساله شفافیت در معاملات است که این موضوع توسط خودرو ۴۵ و با همکاری فراجا در حال انجام است نکات مهمی که تاثیر بسزایی در انجام یک معامله سالم خواهد داشت.
در ادامه این مراسم احسان گائینی معاون فروش خودرو ۴۵ گفت: مهمترین کاری که در طول ۵ سال فعالیت در خودرو ۴۵ انجام دادیم، ایجاد بستر امن برای معاملات خودرو بوده و این مسیر همچنان با قوت ادامه دارد. بدین صورت که تمامی خریداران خودرو ۴۵، قبل از عضویت احراز می‌شوند تا تمامی مراحل معامله برای فروشندگان شفاف باشد.
وی در همین ارتباط به رونمایی از سوپراپلیکیشن خودرو ۴۵ اشاره و تاکید کرد: این سوپر اپلیکیشن که به زودی و صورت رسمی رونمایی خواهد شد، این امکان را فراهم می کند که مواردی چون بیمه خودرو، خرید اقساطی، خرید اعتباری، معاوضه خودرو و امکان لیزینگ خودرو برای مشتریان و شبکه خریداران مورد تایید این مجموعه اجرایی شود. همچنین در سوپراپلیکیشن علاوه بر موارد اعلام شده، خدماتی همچون حمل و نقل خودروها با کمک خودرو۴۵ برای خریداران خودرو ارائه می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا