خودرو

واردات خودرو در جهان موازی وزیر صمت بی‌شمار است


وزیر صمت در حالی از واردات متعدد خودرو خبر می‌دهد که هنوز بازار به صورت جدی این واردات را حس نکرده و فاصله زیادی بین قیمت سامانه‌ای خودروهای وارداتی و بازار آزاد وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عباس علی‌آبادی، وزیر صمت در آخرین اظهارات خود بیان کرده است که «حدود ۵۰ هزار خودرو وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد و مشکل فعلی برای واردات خودرو نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم. علاوه بر این تا به امروز برای واردات ۱۳۰ هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده است و این روند کماکان ادامه دارد.»
علی‌آبادی همچنین گفته است که «مردم برای خرید خودرو خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالا از افرادی که به دنبال سوءاستفاده هستند، خریداری نکنند.»
این اظهارات وزیر صمت در حالی مطرح می‌شود که بازار خودرو همچنان به شدت تشنه عرضه خودروهای وارداتی است و اگر واردات خودرو به این حجم انجام شده، پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا این واردات به بازار تزریق نمی‌شود تا نرخ‌ها معقول شوند.
بازار آزاد خودرو بر خلاف آنچه که مسئولان و متولیان این حوزه در کشور می‌گویند، به دستورات کسی اهمیت نمی‌دهد و آنچه که این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عرضه و تقاضاست.
زمانی که خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به فروش رسیدند، تعدادی از خریداران این خودروها، کالای خود را وارد بازار آزاد کردند و در پی آن دیدیم که قیمت‌ها در بازار آزاد به چندین برابر قیمت اصلی خودروها در جهان رسید. این در حالی است که دولت به واسطه دریافت تعرفه‌های گمرکی چشمگیر، یک بار قیمت خودروهای وارداتی را به شدت نسبت به قیمت‌های اصلی افزایش داده بود و با این حال، دلالان نیز در بازار آزاد آن را دوچندان کردند و امروز شاهدیم که یک خودروی تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در بازار کشور بیش از ۴ میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود.
این قیمت‌های نجومی اما از آنجایی شکل‌گرفته‌اند که بازار هنوز به شدت تشنه عرضه‌های جدید است و خودروهای وارداتی نیز با وجود عرضه ناچیز، تقاضای چشمگیری را به خود اختصاص می‌دهند و به عبارت دیگر خودروهای وارداتی در بازار به شدت کم یافت می‌شوند.
این موضوع به صورت صریح با گفته‌های وزیر صمت مغایرت دارد و پارادوکسی که در این راستا ایجاد می‌شود، می‌تواند زوایای مختلفی را شامل شود.
اولین پرسشی که مطرح می‌شود این است که اگر این تعداد خودرو وارد شده و در بنادر کشور، جایی برای دپو کردن خودروها وجود ندارد، چرا وزیر صمت در ترخیص این خودروها گره‌گشایی نمی‌کند تا بازار از وضعیت کنونی خارج شود؟ در شرایطی که واردات انجام شده و بازار نیز به شدت نیازمند است، چه مانعی اجازه نمی‌دهد خودروهای واردشده به خیابان‌ها بیایند و نیاز مصرف‌کنندگان را مرتفع کنند؟
حال اگر وزیر صمت نمی‌تواند این مشکل را برطرف کند، آن هم در شرایطی که نرخ ارز در کشور همیشه به ضرر مصرف‌کننده تمام شده و کالاهای دپو شده را به نفع دپو کننده گران می‌کند، چرا بیش‌ازپیش وعده بهبود شرایط بازار با واردات را می‌دهد؟
پرسش دیگری که باید مطرح کرد این است که اگر امکان واردات وجود نداشت و قرار است بازار با خبرهای مختلف درمان شود تا دلالان سودهای چندصد درصدی از مردم نگیرند، چرا وزیر صمت به‌جای رفع‌ورجوع کوتاه‌مدت مشکلات و کنترل بازار با استفاده از ابزارهای نامتعارف، به دنبال استفاده از ظرفیت‌های موجود برای برطرف‌کردن ریشه‌ای مشکل واردات نمی‌رود؟
تمام این پرسش‌ها در حالی مطرح می‌شود که اگر مسئولان مربوطه، پیش از بروز چنین مسائلی نیاز بازار را شناسایی می‌کردند و به‌جای تقدیم رانت به خودروسازان داخلی در راستای تعادل بازار گام برمی‌داشتند، هیچ‌گاه کار به اینجا نمی‌کشید و نیاز نبود که اکنون به دنبال خبردرمانی و وعده‌های عجیب واردات خودرو نبود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا