خودرو

مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر؛ هرآنچه باید بدانید

مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر به گردن فروشنده است و برای مدل‌های داخلی که امسال روانه بازار می‌شوند چیزی بین دو تا کمتر از شش میلیون خواهد بود
فرارو- مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر داخلی معادل یک درصد ارزش آن محصول محاسبه می‌شود اما عددی که سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان قیمت روز تعیین می‌کند، کمتر از نرخ‌های اعلامی در بازار آزاد است. بخوانید… بازگشت مزدا به ایران؛ سه‌تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو
به گزارش فرارو؛ مالیات نقل‌وانتقال خودرویی مثل دنا پلاس اتوماتیک آپشنال که گرانقیمت‌ترین سواری داخلی است و تا مرز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون هم به خریداران پیشنهادی می‌شود، به‌جای ۱۲ میلیون تومان، کمتر از شش میلیون خواهد بود. این عدد برای ارزان‌ترین سواری‌های فعلی به حدود دو میلیون تومان می‌رسد. مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر مثل بقیه مدل‌های دست‌دوم به گردن فروشنده است و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشود، اجازه تعویض پلاک صادر نمی‌شود.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر با بقیه معاملات مرسوم و روزانه تفاوتی ندارد. دولت روی هر نوع خرید یا فروش، مالیات می‌گیرد و معامله خودرو در هر حالتی از این قاعده مستثنی نیست. به‌هر حال یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین بودجه هر کشوری همین بحث مالیات محسوب می‌شود و مالیات خریدوفروش خودرو هم از گذشته وجود داشته است.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر که از کارخانه تحویل حواله‌داران می‌شود، البته به عهده خود کارخانه است، اما وقتی بحث انتقال ثانویه سند و فروش خودرو در بازار آزاد مطرح می‌شود، مالیات نقل‌وانتقال خودرو به‌خاطر معامله جدیدی که شکل می‌گیرد، دوباره وسط می‌آید و باید تکلیف آن روشن شود.
بیشتر بدانید| مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر مثل معاملاتی که در بازار مدل‌های دست‌دوم وجود دارد، برعهده فروشنده است و تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشود، کار به تعویض پلاک و این حرف‌ها نمی‌رسد
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر شرایطی مشابه مدل‌های کارکرده دارد. براساس ابلاغیه سازمان امور مالیاتی، فروشنده‌های وسائل نقلیه باید قبل از انتقال سند و تعویض پلاک، تکلیف مالیات فروش خودرو را مشخص کنند. قانونی که تقریبا از دو سال پیش یعنی اولین روز فروردین ۱۴۰۱ اجرا شده است.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر به این ترتیب جنبه اجباری دارد و در صورت پرداخت‌نکردن مالیات، اصلا کار به مرحله انتقال و تعویض پلاک خودرو نمی‌رسد.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو از فرمول پیچیده‌ای پیروی نمی‌کند و مثل شرایطی که موقع محاسبه بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه وجود، یکسری از فاکتور در تعیین عددورقم نهایی تاثیرگذار خواهند بود. به‌عنوان مثال مالیات معامله خودرو برای همه ماشین‌ها یکسان نیست و هرچقدر مدل خودرو جدیدتر باشد، مالیات نقل‌وانتقال خودرو بیشتر می‌شود. از طرفی نوع خودرو هم در تعیین رقم مالیات نقل‌وانتقال خودرو موثر است و نرخ جابجایی مدل‌های اقتصادی داخلی و محصولات وارداتی تفاوت دارد.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر داخلی که امسال روانه بازار می‌شوند از دو میلیون و ۱۳۵ هزار تومان شروع می‌شود
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر به شکلی محاسبه می‌شود که هرچقدر خودرو در کلاس بالاتری از نظر مدل و آپشن‌ها قرار داشته باشد، مبلغ مالیات نیز به همان اندازه بالا می‌رود. اساسا هرچقدر که مدل وسیله نقلیه جدیدتر باشد، مالیات نقل‌وانتقال خودرو هم بالا می‌رود. بر اساس همین فاکتور سال ساخت، مالیات خودرو‌های قدیمی هزینه کمتری می‌تراشد و هرچقدر از تاریخ تولید بگذرد، رقم مالیات نقل‌وانتقال خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر بر همین اساس معادل یک درصد ارزش آن خودرو خواهد بود. اما فراموش نکنید قیمتی که سازمان امور مالیاتی برای هر خودرویی تعیین می‌کند، نسبت به آن چیزی که در بازار آزاد و ذهن من و شما وجود دارد، خیلی کمتر است.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر داخلی معادل یک درصد ارزش آن مدل محاسبه می‌شود، اما عددی که سازمان امور مالیاتی کشور به آن قیمت روز تعیین کرده، خیلی کمتر از نرخ‌های اعلامی در بازار آزاد است.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفرکیلومتری مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۳ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای که الان در بازار آزاد حول‌وحوش ۶۵۰ میلیون دست به دست می‌شود، فقط دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. چطوری؟ سازمان امور مالیاتی قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف‌شیشه‌ای را اساسا ۲۲۰ میلیون تومان درنظر می‌گیرد و یک درصد از این مبلغ، همان دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است که باید فروشنده از جیب کنار بگذارد.
مالیات نقل‌وانتقال گرانقیمت‌ترین خودرو داخلی کشور یعنی دنا پلاس اتوماتیک آپشنال، به شش میلیون تومان نمی‌رسد. چون سازمان امور مالیاتی ارزش این محصول را براساس جدول معروف مأخذ محاسبه مالیات نقل‌وانتقال انواع خودرو‌های سبک و سنگین تولید داخل، ۵۸۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌داند. محصولی که در بازار آزاد حتی تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون هم به خریداران پیشنهاد می‌شود، اما نهایتا فروشنده چنین خودرویی باید پنج میلیون و ۸۹۳ هزار تومان برای مالیات نقل‌وانتقال خودرو پرداخت کند.
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر
مدل
مالیات نقل‌وانتقال خودرو صفر
پژو ۲۰۶ تیپ۳ دنده‌ای سقف‌شیشه‌ای
دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای
دو میلیون و ۸۲۰ هزار تومان
انواع پژو پارس با موتور XU7p
دو میلیون و ۵۴۰ هزار تومان
سورن پلاس دوگانه‌سوز با موتور EF7
سه میلیون و ۱۵۰ هزار تومان
رانا پلاس
دو میلیون و ۷۷۷ هزار تومان
دنا پلاس توربو اتومات آپشنال
پنج میلیون و ۸۹۳ هزار تومان
تارا V4
پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
ساینا S دنده‌ای
دو میلیون و ۱۶۲ هزار تومان
کوییک دنده‌ای ساده
دو میلیون و ۱۳۵ هزار تومان
شاهین G اتوماتیک
پنج میلیون و ۴۶۰ هزار تومان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا