خودرو

جهش تولید خودرو با کدام پول؟

دنیای اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از برنامه این وزارتخانه برای رشد تولید روزانه خودرو خبر داده که همچنان خبری از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها – به عنوان یکی از ارکان اصلی جهش تولید – نیست. وزیر صمت با تاکید بر برنامه‌های توسعه‌ای این وزارتخانه برای صنعت خودرو طی سال جاری، گفته که «درحال‌حاضر تیراژ روزانه تولید خودرو به پنج‌هزار دستگاه رسیده و تلاش می‌کنیم این رقم ۲۰‌درصد افزایش یابد». با توجه به این گفته وزیر صمت، اگر برنامه این وزارتخانه عملی شود، تولید خودرو در کشور به روزی شش‌هزار دستگاه خواهد رسید. علی‌آبادی پیش‌تر نیز عنوان کرده بود که تولید خودرو در سال جاری و در مقایسه با سال گذشته ۱۵درصد بالا خواهد رفت. با توجه به تولید بالغ بر یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار دستگاهی خودرو در سال گذشته، تحقق رشد ۱۵درصدی به معنای افزایش تیراژ تا بالای یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه است.
حال این پرسش مطرح است که آیا برنامه‌ریزی وزارت صمت برای رشد تولید خودرو در سال جاری، به ثمر خواهد نشست یا مانند سال گذشته ناکام خواهد ماند؟ سال قبل قرار بود ابتدا دومیلیون و ۱۰۰هزار دستگاه و سپس در برنامه‌ریزی اصلاحی، یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شود. با‌این‌حال به دلایل مختلف از جمله کمبود منابع مالی و عدم استمرار اصلاح قیمت خودرو، هیچ‌کدام از این برنامه‌ها محقق نشدند. حالا نیز در‌حالی‌که با وجود گذشت بیش از یک سال از فریز قیمت، هنوز خبری از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها نیست، وزیر صمت صحبت از رشد تولید به میان آورده است.
اواخر فروردین سال گذشته شورای رقابت مجوز افزایش قیمت متوسط ۴۹درصدی را برای خودروسازان صادر کرد و از آن زمان تا به امروز قیمت‌ها فریز شده‌اند. خودروسازان می‌گویند هزینه تولید محصولاتشان با قیمت‌های دستوری نمی‌خواند و از همین رو همچنان در حال زیان دادن هستند. فعالان صنعت خودرو معتقدند بدون اصلاح قیمت خودرو که ضامن جذب نقدینگی موردنیاز خودروسازان است، امکان جهش تولید وجود ندارد؛ بااین‌حال فعلا هیچ خبری از اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها نیست.
البته به نظر می‌رسد سیاستگذار دیر یا زود دست به اصلاح قیمت کارخانه‌ای خودروها خواهد زد و به دنبال فرصتی مناسب برای اجرایی کردن آن است. اتفاقا استارت افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها اخیرا با رشد قیمت ۱۵۰میلیون‌تومانی پژوپارس خورده است، اتفاقی که نشان می‌دهد سیاستگذار به رشد هزینه تولید خودرو و ناهمخوانی آن با قیمت‌های فعلی و همچنین زیاندهی خودروسازان واقف است. اما وزیر صمت علاوه بر موضوع رشد تولید خودرو، به واردات خودرو نیز ورود کرده و گفته که «موضوع واردات خودرو را در دستور کار داریم تا به این وسیله، تعادل بهتری در تامینِ تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود آوریم؛ خوشبختانه اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده و در شرف وقوع است». به گفته علی‌آبادی، در‌حال‌حاضر تاکسی‌های برقی نیز وارد کشور شده و مردم می‌توانند ثبت‌نام کرده و خریداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا