خودرو

هیوندای کونا با این قیمت به ایران آمد/ عکس

چند دستگاه هیوندای کونا به ایران وارد شده است و ظاهرا کرمان خودرو (KTL) به زودی پیش‌فروش کراس‌اورهای جدید را آغاز خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و براساس گزارش پدال، هیوندای در ایران، یک برند پرفروش و محبوب محسوب می‌شود. برای مردم ما که دسترسی آزاد به خودروهای ساخت ژاپن و کشورهای اروپایی را ندارند، محصولات کیا و هیوندای، بسیار ارزشمند هستند. از سویی دیگر، کارخانه‌های مرتبط با برندهای کره‌ای در چین و هند، مدل‌های اقتصادی کیا و هیوندای را تولید می‌کنند که می‌تواند برای بازار ایران، جالب باشد.
کرمان موتور برای بازگشت به دورانی که واردکننده‌ی خودروهای هیوندای در ایران بود، تلاش می‌کند. قبل از ممنوعیت واردات سال ۱۳۹۶، انواع النترا و سوناتا و اکسنت در فهرست محصولات کرمان موتور وجود داشتند و حالا توسان ۲۰۲۴ برای ورود به کشورمان آماده می‌شود. ظاهرا مراحل قانونی برای واردات خودروی مذکور در حال انجام است و رونمایی رسمی به زودی انجام خواهد شد. براساس اطلاعات موجود، تاکنون هزار دستگاه هیوندای النترا وارداتی کرمان موتور، از گمرک ترخیص شده‌اند. همچنین توسان جدید با پلاک ملی در بازار ایران دیده می‌شود.
شرکت هیوندای در سال ۱۹۴۷ و اوج بحران اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت و خودروسازی را ۲۰ سال بعد آغاز کرد. این مجموعه امروز با سرپرستی کیا و جنسیس، سودآوری و ارزش تجاری بالاتر نسبت به آئودی و نیسان و پورشه دارد. با این اوصاف، طبیعی است که در هر کلاس خودرویی، از جمله لوکس و نیمه لوکس، محصولی ساخت هیوندای یا زیرمجموعه‌های آن در سراسر دنیا فروخته شوند.
هیوندای کونا برقی
کونا (Kona) به عنوان یک کراس‌اور کوچک خانوادگی، جایگاه ویژه در سبد هیوندای دارد. نسل اول، سال ۲۰۱۷ معرفی شد و مورد توجه بازار جهانی قرار گرفت. از سال ۲۰۲۳، نسل دوم این خودرو تولید می‌شود و از نظر تنوع پیشرانه برقی و بنزینی و هیبرید، کم‌نظیر است. هیوندای کونا هم‌اکنون در کروه جنوبی، جمهوری چک و اندونزی مونتاژ می‌شود.

حذف جلوپنجره سنتی و نصب چراغ‌های باریک، نسل دوم هیوندای کونا را بسیار متفاوت از رقبا شکل داده است. این خودرو، به خوبی زبان طراحی جدید شرکت سازنده را نشان می‌دهد.
لبه‌ی کاپوت برای نصب روشنایی روز استفاده شده است و نور اصلی، طرفین سپر قرار دارد. برای نسخه‌ی بنزینی و هیبرید، فضای خالی نسبتا بزرگ برای هدایت هوا به سمت پیشرانه دیده می‌شود اما مدل برقی، در این قسمت، قطعه‌ی فلزی همرنگ بدنه، با درگاه مخصوص شارژ باتری دارد که شدیدا توی ذوق می‌زند. حجم‌دهی بدنه برای کاپوت و سپر نیز، ساده و کم‌هیجان است.
در نمای جانبی، مشابه هیوندای توسان، خطوط عمیق و حجم‌دهی فضایی برای کونا وجود دارد. این شرایط، با حالت خاص و غیرمدور گلگیرها تاکید شده است. دیگر نکته‌ی مثبت در طراحی بدنه‌ی کونه، عدم وابستگی به ادوات پلاستیکی ارزان‌قیمت است. این خودرو با رینگ آلومینوم ۱۸ اینچ، حس یک کراس‌اور اسپرت را به خوبی فراهم می‌کند.
در نمای پشت، شباهت کامل با نمای روبرو دیده می‌شود. علاوه‌بر چراغ‌های باریک و سرتاسری، در طرفین هم نورهای اصلی برای دنده عقب و ترمز وجود دارند. حجم دهی بدنه ساده است و سپر پلاستیکی سیاه در نسخه‌های پایه ارایه می‌شود. از ترفندهای جالب در طراحی بدنه هیوندای کونا، باید به تلاقی گوشه‌های شیشه‌ی عقب با لچکی پشت در اشاره کرد که حالت ضربدری دارد.
در مجموع می‌توان به نمای بیرونی هیوندا کونا نمره قبولی داد و این خودرو را جذاب‌تر از کراس‌اورهای چینی موجود در ایران توصیف کرد. طول ۴,۳۵۰ و عرض ۱,۸۲۵ و ارتفاع ۱,۵۷۵ و فاصله محوری ۲,۶۶۰ میلی‌متر، ابعاد هیوندای کونا را تشکیل می‌دهند. این خودرو اندازه‌ی مشابه ام‌وی‌ام X55 دارد.

اگر مدل جدید وارد ایران شود، نمایشگر بزرگ و پیوسته با پنل دیجیتال تمام رنگی ارایه خواهد کرد. این تجهیزات، حس یک خودروی مدرن را به خوبی تداعی می‌کند.
مانیتور پانورامیک روی داشبورد، ۱۲/۳ اینچ است. فضای داخلی کونا با کلیدهای متعدد، خودروهای قدیمی و سبک طراحی کلاسیک، مشابه آیونیک ۵ را تداعی می‌کند. این شرایط، علاوه‌بر حس یک خودروی مدرن، نوستالژیک نیز محسوب می‌شود. حتی در وسط فرمان، نشان تجاری هیوندای با حرف H استفاده نشده و عبارت نام شرکت سازنده دیده می‌شود.
تودری مبله و صندلی‌های باکیفیت، همراه پوشش چرم مصنوعی، نکات مثبت در هیوندای کونا هستند. مدل‌های سفارشی از ترکیب رنگ روشن استفاده می‌کنند و فضای داخلی سفید دارند. این خودرو برای ۴ سرنشین مناسب است؛ اما هنگام سفرهای بین شهری، افراد بلند قد روی صندلی عقب، کاملا راحت نیست.
صندوق عقب هیوندای کونا در حالت عادی، ۴۶۶ لیتر فضای حمل بار دارد که اگر صندلی‌های عقب جمع شوند، ۱۳۰۰ لیتر فراهم خواهد شد. این شرایط برای کراس‌اور کوچک در مقایسه با رقبا، تفاوت خاصی ندارد.

سیستم انتقال نیرو برای کونا، در دو نسخه‌ی محرک جلو و دو دیفرانسیل فراهم است. ارزان‌ترین مدل بازار اروپا، موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر دارد. این کراس‌اور با گیربکس IVT هیوندای عرضه می‌شود که از نظر فنی، نمونه‌ی ارتقایافته‌ی CVT است و حس رانندگی نزدیک به مدل‌های اتوماتیک دنده‌ای دارد. هیوندای کونا با تجهیزات مذکور، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.
در غالب کشورهای دنیا، کونا مجهز به موتور ۱/۶ لیتر توربو عرضه می‌شود. این مدل با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸ تا ۹ ثانیه و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. برای کونا ۱/۶ لیتر توربو، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته ارایه می‌شود.
هیوندای کونا برقی، در دو مدل با قدرت ۱۵۶ و ۲۱۸ اسب بخار، همراه باتری‌های ۴۸/۴ و ۶۵/۵ کیلووات ساعت تولید شده است. این خودروها از نظر توان پیمایش متفاوت هستند و با شارژ کامل، ۳۲۰ کیلومتر تا ۴۸۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند. سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت هیوندای کونا EV در مدل‌های مختلف، حدود ۶ تا ۸ ثانیه است.
مدل موتور ۲ لیتر در بازار امارات، آستانه قیمت ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار دارد. برای نسخه‌ی۱/۶ لیتر توربو، نزدیک به ۲۰ هزار دلار پرداخت می‌شود و هیوندای کونا برقی، ۳۴ هزار دلار است.
نرخ دلار بالای ۶۰ هزار تومان و اضافه پرداخت‌های اجباری برای خودروی وارداتی، قیمت ارزان‌ترین هیوندای کونا را برای خریدار اولیه به حدود ۲/۲ تا ۲/۵ میلیارد تومان می‌رساند. این شرایط برای مشتری بازار آزاد، احتمالا بیش از ۴ میلیارد تومان هزینه خرید فراهم خواهد کرد. هم‌اکنون برای هیوندای توسان مدل ۲۰۱۷ با کارکرد حدود ۵۰ هزار کیلومتر، قیمت ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان وجود دارد. اندک نمونه‌های صفر کیلومتر از توسان وارداتی ۲۰۲۳ نیز، بیش از ۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
۲۲۷۲۲۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا