خودرو

حضور کرمان موتور در این‌ نمایشگاه زیست بوم خودروی برقی


نخستین رویداد زیست‌بوم خودرو برقی با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حاشیه پنجمین رویداد صنعت دانش‌بنیان برگزار گردید. این گردهمایی که در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران دایر شده بود، میزبان حضور گسترده شرکت‌های خودروساز داخلی بود.
در این میان، شرکت کرمان‌موتور با ارائه سه محصول جدید، حضوری چشمگیر در این رویداد داشت. عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و منوچهر منطقی، معاون وزیر در امور صنایع حمل و نقل، از غرفه این شرکت خودروساز بازدید نمودند.
محصولات ارائه شده کرمان‌موتور در این نمایشگاه شامل سه خودروی “ایگل” برقی، تاکسی برقی “KMC” و خودروی شاسی‌بلند “JS6” پلاگین-هیبرید بودند.
“ایگل الکتریکی”، تنها محصول برقی تولید شده توسط خودروسازان خصوصی کشور است که با استقبال وزیر صنعت نیز مواجه شد. آقای علی‌آبادی پیش از این و در نخستین رونمایی این خودرو، با اشاره به سرعت عمل کرمان‌موتور در طراحی و تولید این محصول و نیز اختصاصی بودن پلتفرم آن، از ایگل برقی به عنوان یکی از محصولاتی یاد کرد که وزارتخانه متبوعش برای پیشبرد برقی‌سازی خودروها روی آن حساب باز کرده است.
ایگل برقی به یک موتور الکتریکی ۱۲۰ کیلوواتی مجهز است که می‌تواند آن را در مدت ۸.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند. این خودرو با یک بار شارژ کامل، قادر به پیمودن بیش از ۳۰۰ کیلومتر مسیر است؛ رقمی که در صورت کاهش سرعت به ۸۰ کیلومتر بر ساعت، به ۳۸۵ کیلومتر نیز می‌رسد. باتری ۴۱ کیلووات ساعتی این خودرو در کف اتاق قرار گرفته تا فضای صندوق عقب را تحت تأثیر قرار ندهد. برای شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد باتری ایگل برقی با شارژر سریع، ۴۵ دقیقه زمان لازم است و شارژ کامل با شارژر معمولی نیز ۵.۵ ساعت به طول می‌انجامد.
سیستم تعلیق ایگل از نوع مک‌فرسون مستقل در جلو و محور پیچشی در عقب است و موتور الکتریکی آن روی محور جلو نصب گردیده است. این موتور به باتری‌های لیتیوم-یون ۴۱ کیلووات ساعتی متصل بوده و توان تولید ۱۶۰ اسب‌بخار نیرو و ۲۵۸ نیوتون‌متر گشتاور را دارا می‌باشد. حداکثر سرعت این خودرو نیز به ۱۶۲ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

گرچه ایگل بر مبنای پلتفرم سدان جک‌جی۴ و با مشخصات فنی، ابعاد و کلیات بدنه مشترک با آن طراحی شده است، اما تغییرات قابل توجهی در بخش‌های مختلف بدنه آن به ویژه در قسمت‌های جلو و عقب اعمال گردیده که چهره‌ای جدید و متفاوت به این خودرو بخشیده است. از جمله این تغییرات می‌توان به طراحی کشیده چراغ‌های جلو که تا بالای گلگیرها ادامه دارند و با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند، جلوپنجره و سپر یکپارچه، ورودی هوایی در پایین سپر و حضور لوگوی KMC روی لبه کاپوت اشاره نمود. در قسمت جانبی نیز رینگ‌های جدید و تریم‌های رکاب به چشم می‌خورند و در عقب خودرو نیز چراغ‌ها با طرحی تازه همانند جلو و با میانی کرومی به هم پیوند خورده‌اند. سپر عقب دو رنگ بوده و قطعه‌ای مشکی در میانه آن قرار گرفته است و درنهایت قطعه‌ای نیز روی در صندوق عقب، نقش اسپویلر کوچکی را ایفا می‌نماید.
در کابین ایگل برقی نیز شیفتر چرخشی دنده، فرمان برقی با کنترلرهای سیستم صوتی و کروز کنترل، صفحه نمایش اندروید در وسط داشبورد، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها و دیگر تجهیزات مشاهده می‌گردد. از دیگر امکانات این خودرو می‌توان به ترمز دیسکی چهارچرخ، حالت‌های رانندگی اکو و اسپرت، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، رینگ ۱۶ اینچی با تایر ۲۰۵/۵۵، سیستم کنترل کشش و پایداری، سیستم کمک‌رانندگی در سربالایی‌ها، سیستم کنترل سرعت در سرازیری‌ها، سنسور فشار باد تایر، ایربگ راننده و سرنشین جلو، پدال هوشمند، کروز کنترل، ترمز پارک برقی، تنظیم فرمان در دو جهت، نمایشگر اطلاعات خودرو و وضعیت باتری، رادیو، بلوتوث، شارژر همراه ۶.۶ کیلووات، شارژر قابل‌حمل ۵.۵ کیلووات و پورت شارژ سریع ۵۰ کیلووات را نام برد.

یکی دیگر از محصولات به نمایش درآمده توسط کرمان‌موتور در این رویداد، “KMC e-TAXI” یا همان تاکسی برقی این شرکت بود که چندی پیش نخستین سری آن به ناوگان تاکسیرانی کشور تحویل داده شد. این خودرو به یک موتور برقی با قدرت ۱۴۲ کیلووات معادل ۱۹۰ اسب‌بخار مجهز است که همراه با باتری لیتیوم آهن فسفات ۵۰.۱ کیلووات ساعتی، شتاب صفر تا صد آن را به ۷.۶ ثانیه و حداکثر سرعت آن را به ۱۴۲ کیلومتر در ساعت می‌رساند. در نتیجه، یک سدان پرشتاب و با حداکثر سرعت قابل قبول در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته که برای مصارف حمل و نقل عمومی یا استفاده خانوادگی مناسب خواهد بود.
میزان پیمایش این خودرو تاکسی برقی با یک بار شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر است که البته این رقم بسته به شرایط مسیر، تعداد سرنشینان و موارد دیگر ممکن است در عمل کاهش یابد. زمان لازم برای شارژ باتری از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد، ۸.۵ ساعت است در حالی که برای رسیدن به شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری، تنها ۴۸ دقیقه زمان نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که کرمان‌موتور برای باتری این خودرو ۵ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر گارانتی ارائه می‌نماید.

در نهایت، خودروی شاسی‌بلند “JS6 PHEV” پلاگین-هیبرید کرمان‌موتور نیز در این نمایشگاه حضور داشت. این خودرو به پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۰۸ اسب‌بخار قدرت به همراه یک موتور برقی مجهز است که مجموع توان خروجی آن‌ها به ۲۰۱ اسب‌بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتون‌متر گشتاور می‌رسد. پیشرانه بنزینی این خودرو بیشتر نقش یک ژنراتور را ایفا می‌کند و شتاب صفر تا صد آن در ۷.۳ ثانیه رقم خورده است. میانگین مصرف سوخت آن نیز ۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ذکر شده است.
شعاع حرکتی این خودرو در حالت تمام‌برقی ۱۲۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی ۱۳۰۰ کیلومتر است. پکیج باتری‌های جی‌اس۶ پلاگین-هیبرید نیز از نوع ۲۱.۶۸ کیلووات ساعتی بوده و برای شارژ ۳۰ تا ۸۰ درصد آن، ۲۶ دقیقه زمان لازم است. این خودرو همچنین دارای سه حالت اکو، نرمال و اسپرت برای رانندگی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا