خودرو

پژو ۶۰۰۰ تومانی که پرفروش ترین خودرو بود

صنعت خودروی ایران با پیکان معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. شرکتی که در سال…
صنعت خودروی ایران با پیکان معنا گرفت ولی با پژوی فرانسوی رشد کرد. شرکتی که در سال ۱۸۱۰ کار خود را با ساخت قهوه‌ساز آغاز کرد و بعد از آن در ۱۸۳۰ سراغ دوچرخه رفت، سپس برای اولین بار در ۱۸۸۲ یک اتومبیل ابتدایی ساخت و هم اکنون به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان دنیا شناخته می‌شود.
عصر ایران نوشت: سالیان سال مردم ایران حضور محصولات پژو را در بین خود حس کرده و با آن خاطره دارند اما جالب است بدانید بر اساس شواهد اولین محصول پرفروش پژو در ایران، مدل چهار در صندوق‌دار ۴۰۴ بود که سال ۱۹۶۰ رونمایی شد. به‌عبارتی می‌توان گفت ایرانیان پژو را به‌صورت واقعی با مدل ۴۰۴ شناختند و بعدها مدل ۵۰۴ توانست پژو را در ایران به اوج برساند.
پژو ۴۰۴ را مؤسسه معتبر  Pinifarina ایتالیا  یعنی همان شرکتی که طراحی‌های فراری افسانه‌ای را نیز در کارنامه دارد طراحی کرده بود. این خانوادگی کم‌هزینه یکی از معدود نمونه‌های در کلاس خودش بود که علاوه بر یک جعبه‌دنده ۴ سرعته دستی از یک مدل ۳ سرعته اتوماتیک نیز بهره می‌برد.
پژو ۴۰۴ از سال ۱۹۶۰ تا سال ۱۹۷۵ به مدت ۱۵ سال در خط تولید کارخانه پژو در شهر سوشو فرانسه باقی ماند. هم‌چنین از سال ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ هم در آرژانتین و استرالیا به تولید رسید و در ادامه  حتی تا سال ۱۹۹۱ در کنیا نیز روی خط تولید قرار داشت و پس از آن تولیدش برای همیشه پایان یافت.

۴۰۴ یکی از محصولات پژو بوده که با انواع مدل‌ها از جمله سدان، کوپه، کانورتیبل و استیشن به بازار جهانی عرضه شده است. نخستین سری از این محصول باموتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری و جعبه‌دنده ۴ سرعته دستی روانه بازار شد که توانایی تولید نیرویی معادل ۷۵ اسب‌بخار را داشت.
اما رقابت پژو با سایر خودروسازان اروپایی از جمله مرسدس بنز به ویژه مدل W110 سبب شد تا طیف وسیع‌تری ازموتورها را برای این خودرو درنظر بگیرد. از همین‌رو سه موتور ۱.۵، ۱.۶ و ۱.۹ لیتری نیز برای این خودرو انتخاب شد. در واقع نسخه ۱.۹ لیتری نمونه دیزلی بود.

پژو ۴۰۴ در سال ۱۳۴۰ توسط  نماینده انحصاری پژو در ایران، به کشور وارد ‌شد و چون خودروی به‌روز، کارآمد، خانوادگی و با قیمتی مناسب (حدود ۶۰۰۰ تومان) بود، مورد استقبال قرار گرفت. در واقع، ایرانی‌ها در سال ۱۳۴۰ می‌توانستند خودرویی را خریداری کنند که یک سال قبل به بازار اروپا عرضه شده بود.
تعداد سفارش‌های ثبت شده در ایران به‌قدری زیاد بود که دیگر خودرویی از این مدل در پارکینگ این شرکت وجود نداشت و در‌ واقع، با دریافت مبلغی برای این خودرو ثبت سفارش می‌کرد. در اولین نوبت فروش پژو ۴۰۴،  چند هزار خودرو  از این خودرو فروخته شد. همچنین، مشتریانی که عازم اروپا بودند می‌توانستند در شرکت ثبت سفارش کنند و در فرانسه آن را تحویل بگیرند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا