خودرو

چه تعداد خودرو در سال ۱۴۰۲ وارد کشور شد + آمار

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرکات کشور آمار ترخیص خودروهای وارداتی در سال ۱۴۰۲ را اعلام کرد. بر اساس اظهارات رضوانی فر، از بین شرکت‌های متعدد دولتی و خصوصی، سایپا، ماموت خودرو و معین خودرو ایرانیان سه واردکننده بزرگ خودروهای سواری در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.
طبق ارقام اعلامی توسط رئیس کل گمرکات کشور، سایپا با ترخیص ۲۳۴۹ دستگاه خودرو، ماموت خودرو با ترخیص ۱۱۴۴ دستگاه خودرو و معین خودرو با ترخیص ۹۸۰ دستگاه خودرو، سه واردکننده اول از لحاظ ارزش در سال ۱۴۰۲ هستند. ارزش خودروهای وارداتی سایپا به ۲۸ میلیون و ۶۳۱ هزار دلار می‌رسد، حال آنکه ارزش خودروهای وارداتی ماموت خودرو و معین خودرو به ترتیب، ۲۴ میلیون و ۴۷۳ هزار دلار و ۲۱ میلیون ۵۷۰ هزار دلار است.

لیست ده واردکننده بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ به ترتیب با اسامی کرمان خودرو، بهمن موتور، خودروسازی فردا، کرمان موتور، راسا موتور خاورمیانه، ایران‌خودرو و ایساکو کیش کامل می‌شود. این ده شرکت در مجموع موفق به ترخیص ۸۷۱۲ دستگاه خودرو از گمرکات کشور شده‌اند که ارزش دلاری خودروهای وارداتی آن‌ها جمعا به ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار می‌رسد.
با اینکه واردات خودرو در شهریورماه سال ۱۴۰۱ به فاز اجرایی درآمد، ولی عملا تا اواخر آذرماه آن سال هیچ خودرویی وارد کشور نشد. به همین خاطر تا پایان سال ۱۴۰۱ تنها ۴۱۱ دستگاه خودرو وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار توانستند از گمرکات خارج شوند.
با مقایسه آمار مربوط به سه‌ماهه آخر سال ۱۴۰۱ و آمار منتشرشده برای سال ۱۴۰۲ می‌توان گفت که واردات خودرو در کشور روی غلتک افتاده و ترخیص خودرو از گمرکات کشور سهولت یافته است. با ادامه این روند و به شرط تداوم تأمین ارز برای واردکنندگان، می‌توان به تحقق اهداف مختلف واردات خودرو از جمله تنظیم قیمت‌ها و ایجاد تنوع در بازار کشور امیدوار بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا