خودرو

جدول فروش ۲۰۲۳ خودرو در چین / BYD صدرنشین شد

رکنا اقتصادی: خودروساز چینی بی‌وای‌دی با فروش ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۰۹ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، با رشد ۴۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته، رتبه اول را کسب کرده است.
در سال ۲۰۲۳ میلادی، ۲۱ میلیون و ۷۰۶ هزار خودروی نو در بازار چین فروخته شد که نسبت به سال گذشته ۵.۶ درصد رشد داشته است. این آمار از سوی انجمن خودروهای چینی اعلام شده است.
اگرچه بازار کلی خودرو ۵.۶ درصد رشد داشته است، اما به دلیل تاثیر خودروهای برقی و هیبریدی پلاگ-این، فروش خودروهای با موتور درون‌سوز از ۱۴ میلیون و ۸۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ به ۱۳ میلیون و ۹۵۸ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳ کاهش ۶.۱ درصدی داشته است. در مقابل، فروش خودروهای برقی و هیبریدی پلاگ-این از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار دستگاه به ۷ میلیون و ۷۴۸ هزار دستگاه افزایش ۳۶.۵ درصدی داشته است. خودروهای برقی و هیبریدی در سال ۲۰۲۳ سهم ۳۵.۷ درصدی از کل فروش بازار خودروی چین را به خود اختصاص داده‌اند.
آمار فروش در این مقاله از انجمن خودروهای سواری چین گرفته شده و مبنای آماری انجمن، فروش خرده‌فروشی خودروهای سواری تولید شده در چین است. آمار فروش شامل خودروهای وارداتی و مدل‌های تجاری نمی‌شود و همچنین فروش برندها شامل زیربرندها نیست.
همانند سال ۲۰۲۲، ۴ برند در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱ میلیون دستگاه خودرو فروخته‌اند. این برندها عبارتند از: بی‌وای‌دی، فولکس واگن، تویوتا و هوندا.
خودروساز چینی بی‌وای‌دی با فروش ۲ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۱۰۹ دستگاه خودرو در سال ۲۰۲۳، با رشد ۴۳.۳ درصدی نسبت به سال گذشته، رتبه اول را کسب کرده است. بی‌وای‌دی برای ۴ فصل متوالی رتبه اول فروش برندهای خودروسازی چین را به خود اختصاص داده و سهم ۱۱.۸۵ درصدی از بازار را در اختیار دارد.
فولکس واگن با فروش ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۶۳۵ دستگاه خودرو، با کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، رتبه دوم را کسب کرده و سهم ۱۰.۲۷ درصدی از بازار دارد. اگرچه فولکس واگن در تمامی فصول سال ۲۰۲۲ قهرمان فروش بود، اما پس از ورود به سال ۲۰۲۳، فروش آن در هر فصلی کمتر از بی‌وای‌دی بوده است.
تویوتا با فروش ۱ میلیون و ۷۰۲ هزار و ۷۷۳ دستگاه خودرو، کاهش ۳.۸ درصدی نسبت به سال قبل و سهم ۷.۸۴ درصدی بازار، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.
هوندا و چانگان به ترتیب با فروش ۱ میلیون و ۱۹۳ هزار و ۱۹ دستگاه و ۹۶۲ هزار و ۶۱ دستگاه خودرو، رتبه‌های چهارم و پنجم را از آن خود کرده‌اند.
رتبه     برند     فروش     رشد سالانه     سهم از بازار
۱     BYD     ۲,۵۷۱,۱۰۹     +۴۳.۳%     ۱۱.۸۵%
۲     Volkswagen     ۲,۲۲۸,۶۳۵     -۰.۲%     ۱۰.۲۷%
۳     Toyota     ۱,۷۰۲,۷۷۳     -۳.۸%     ۷.۸۴%
۴     Honda     ۱,۱۹۳,۰۱۹     -۱۲.۳%     ۵.۵۰%
۵     Changan     ۹۶۲,۰۶۱     -۳.۵%     ۴.۴۳%
۶     Geely     ۹۱۴,۷۵۲     +۹.۶%     ۴.۲۱%
۷     Wuling     ۸۴۳,۱۰۳     +۷.۸%     ۳.۸۸%
۸     BMW     ۷۰۵,۱۶۳     +۷.۸%     ۳.۲۵%
۹     Nissan     ۶۸۷,۱۱۰     -۱۴.۳%     ۳.۱۷%
۱۰     Audi     ۶۶۴,۶۰۷     +۱۱.۳%     ۳.۰۶%
کل بازار     ۲۱,۷۰۶,۰۰۰     +۵.۶%     ۱۰۰%
بی‌وای‌دی برتری خود را در بخش خودروهای نوین انرژی حفظ کرده و رتبه نخست فروش خودروهای برقی و هیبریدی پلاگ-این را در اختیار دارد. بی‌وای‌دی سهمی حدود ۲۶ درصد از بازار خودروهای برقی خالص چین را به خود اختصاص داده است. برتری این برند در بخش خودروهای هیبریدی پلاگ-این بیشتر هم مشهود است، به طوریکه در سال ۲۰۲۳ موفق شده ۴۸ درصد از این بازار را در اختیار بگیرد.
در بازار خودروهای برقی خالص، بی‌وای‌دی با فروش ۱ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۸۳۵ دستگاه خودرو، سهم ۲۵.۵۸ درصدی بازار را در اختیار دارد. تسلا با فروش ۶۰۳ هزار و ۶۶۴ دستگاه خودرو در رتبه دوم قرار گرفته است که تنها مدل وای موفق شده بیش از ۴۵۶ هزار دستگاه بفروشد.
در رتبه‌بندی فروش خودروهای برقی، آیون، وولینگ و نیو به ترتیب رتبه‌های سوم، چهارم و پنجم را از آن خود کرده‌اند.
رتبه     برند     فروش     سهم از بازار
۱     BYD     ۱,۳۱۸,۸۳۵     ۲۵.۵۸%
۲     Tesla     ۶۰۳,۶۶۴     ۱۱.۷۱%
۳     Aion     ۴۷۷,۵۴۵     ۹.۲۶%
۴     Wuling     ۴۱۵,۴۲۷     ۸.۰۶%
۵     Nio     ۱۶۰,۰۳۸     ۳.۱۰%
۶     Volkswagen     ۱۵۵,۵۱۹     ۳.۰۲%
۷     Changan     ۱۴۶,۰۴۳     ۲.۸۳%
۸     Xpeng     ۱۴۰,۹۰۰     ۲.۷۳%
۹     Geely     ۱۲۱,۱۷۶     ۲.۳۵%
۱۰     Zeekr     ۱۱۸,۶۸۵     ۲.۳۰%
کل بازار     ۵,۱۵۶,۰۰۰     ۱۰۰%
پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال ۲۰۲۳ به شرح زیر است:
۱- تسلا مدل وای با فروش بسیار زیاد ۴۵۶ هزار و ۳۹۴ دستگاه
۲- بی‌وای‌دی کین پلاس با فروش ۴۳۴ هزار و ۲۱۳ دستگاه در رتبه دوم
۳- بی‌وای‌دی سانگ پلاس با فروش ۳۹۰ هزار و ۲۱۳ دستگاه در رتبه سوم
منبع: خودروبانک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا