خودرو

فیس لیفت کوییک با نام اطلس هم از پس پژو ۲۰۶ برنیامد


در این محتوا به سراغ سایپا اطلس آمده ایم؛ هاچ‌بک کراسی که در اصل، فیس لیفت کوییک محسوب می شود و این روزها با قیمت گزافی که برایش تعیین شده، باز هم پس از پژو ۲۰۶ قرار گرفته است.
سایپا اطلس در اصل همان فیس لیفت کوییک است و کوییک در اصل فیس لیفت تیبا ۲ به شمار می آید. پس اگر از تیبا هاچ‌بک دو بار مشتق بگیرید، حاصل اطلس است؛ همان مشخصات، همان پلتفرم، با اندکی امکانات اضافه شده و دیزاین متفاوت. اطلس این روزها در بازار حدود ۶۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری می شود و این در حالی‌ست که پژو ۲۰۶ تیپ ۳ حدود ۶۵۰ میلیون تومان و تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ حدود ۶۲۰ میلیون تومان تعیین قیمت می شوند. پرسش این‌جاست که آیا اطلس با قیمتی نزدیک به پژو ۲۰۶ ارزش خرید دارد؟
سایپا اطلس جدیدترین هاچ بک تولیدی سایپاست که به‌تازگی وارد بازار شده است و شاهد قیمت گذاری عجیب برای آن در بازار هستیم. سایپا اطلس هاچ‌بکی بر پایه پلتفرم X200 است که بالاخره پس از مدت ها تولیدش آغاز شد و هم اکنون نیز شاهد حضور آن در بازار هستیم. این خودرو را می توان به نوعی نسخه هاچ‌بک سهند پارس خودرو دانست و همین قضیه ما را به یاد کوییک و ساینا می اندازد. اطلس در بخش جلو و عقب (بخش عقبی شبیه به محصولات رنو) تغییرات گسترده ای را تجربه کرده است و در دو بخش جلو و عقب طراحی خوبی دارد، اما این دو بخش با نمای کناری خودرو اصلاً همخوانی ندارند. در بخش داخلی هم داشبورد کاملاً تغییر کرده است و طراحی به نسبت خوبی دارد، اما ترکیب رنگ داخلی آن (اندکی مشکی و مقدار زیادی کرم) توی ذوق می زند. کیفیت متریال هم همچنان جای هیچ گونه تعریفی ندارد.
اکنون پیشرانه ۸ سوپاپ ۱.۵ لیتری ۹۰ اسب بخاری اطلس را هم به فهرست معایب این خودرو و قیمت بالای آن اضافه کنید. البته باید گفت اطلس نقطه قوتی به نام آپشن دارد. در این بخش، کمپانی سایپا با نصب مواردی همچون سانروف، مانیتور، سیستم کنترل پایداری، سنسور نور و… سعی داشته است کیفیت نه چندان مطلوب این خودرو در بخش فنی و همچنین کیفیت پایین متریال مصرفی و… را پوشش دهد.
قیمت بالای اطلس در بازار در کنار مواردی که در بالا ذکر شد، سبب شده است مشتریان هنگام خرید این خودرو یک سؤال بزرگ در ذهن‌شان مطرح شود؛ چرا ۲۰۶ کارکرده تیپ ۵ یا کم کار و حتا صفرکیلومتر تیپ ۲ و ۳ نخرم؟
این پرسش وقتی قوت بیش‌تری به خود می گیرد که مشتریان به پیشرانه TU5 تیپ ۵ و یا زیبایی ظاهری خودرو در تیپ ۲ و ۳ بیاندیشند. عمده افرادی که تجربه سواری ۲۰۶ و کوییک را دارند، بر این مورد واقف اند که پژو ۲۰۶ علیرغم سال‌خورده بودن، هنوز هم سواری دلچسب تر و جذاب تری را به نسبت کوییک، تیبا ۲ و اطلس ارائه می دهد. ضمن این که در تیپ ۵ پژو ۲۰۶، علاوه بر سواری بهتر، پیشرانه قوی تر و پرتوان تری را هم داریم که به نسبت نمونه ۸ سوپاپ به‌کاررفته در محصولاتی همچون کوییک و تیبا، چالاکی بسیار بیش‌تری دارد.
در پایان باید گفت سایپا اطلس اگرچه به عنوان یک هاچ‌بک کراس کوچک شهری طراحی به‌نسب خوب و امکانات قابل قبولی دارد، اما در محدوده قیمتی فعلی همچنان نسبت به پژو ۲۰۶ یک بازنده به حساب می آید و حداقل کم‌تر کسی حاضر است این خودرو را با قیمت بازار به‌جای گزینه هایی همچون پژو ۲۰۶ یا رانا پلاس خریداری کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا