خودرو

راه دشوار توسلی مهر در سایپا


مدیرعامل جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص، دیروز، دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳، طی سخنانی نسبت به جهش تولید ابراز امیدواری کرد، اما به رغم کارنامه روشن و مثبت وی در خودروسازی، شرایط از راه دشوار توسلی مهر در سایپا خبر می دهد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جواد توسلی مهر با اشاره به این که بعد از الطاف الهی و نصرت الهی، سرمایه اصلی ام همکارانم در گروه سایپا هستند گفت: «به نظر می آید برای جهش در سایپا هیچ چیزی کم نداریم. مهم ترین آن سرمایه انسانی متخصص و متعهد است. با شناختی که دورادور دارم به این نتیجه قطعی رسیده ام که ما مسیر را با قدرت و عزت طی می کنیم. امیدوارم که امسال به جهش تولید خوبی در سایپا دست پیدا کنیم.»
این سخنان در حالی مطرح شده است که به نظر می رسد با توجه به کارنامه خوبی که وی در ایران خودرو دیزل از خود به جا گذاشته است، دست یابی به اهداف و برنامه هایی که مدنظر دارند، چندان دور از دسترس نباشد. به خصوص این که بخش از بدنه مجلس را نیز می توان از حامیان مدیرعامل جدید سایپا دانست.
از آبان ۹۹  که توسلی مهر سکان هدایت ایران خودرو دیزل را بر عهده گرفت، سهام این شرکت بیش از ۲۳۰ درصد رشد کرده است، بدهی های این شرکت صفر شده، ناامنی شغلی از بین رفته است و بیش از ۲۸۰۰ نفر نیروی کار جذب شده اند. در این مدت حداقل ۱۳ محصول جدید معرفی شده است.
براساس  آخرین آماری که از زبان توسلی مهر بیان شده است ۸۲ درصد  بازار کامیون، ۷۰ درصد اتوبوس شهری و بیش از ۶۰ درصد بازار ون متعلق به محصولات ایران‌خودرو دیزل است. ضمن این که در این مدت ایران خودرو دیزل تولید خودروهای برقی را نیز آغاز کرده است.
اما به رغم کارنامه خوب و مثبتی که مدیرعامل جدید نارنجی پوشان جاده مخصوص از خود به جا گذاشته تفاوت ایران خودرو دیزل و سایپا می تواند سخت ترین چالش پیش روی وی باشد. توسلی مهر هم به خوبی می داند که سایپا و محصولاتی که تولید می کند از نظر تیراژ، بازار، مصرف به طور کل با محصولات تجاری تفاوت دارد. به بیان دیگر، تمام کارها و فعالیت هایی که در ایران خودرو انجام داده است، به یکی از زیرمجموعه های سایپا مرتبط می شود.
البته گذشته از گستردگی زیرمجموعه ها و تنوع سبد محصولات، تجربه توسلی مهر در این زمینه، هم می تواند راه‌گشا باشد و هم می تواند کار را برای وی سخت کند. از یک سو، فوتون، تنها تجربه نزدیک وی از خودروهای سواری است و از سوی دیگر، سواری بخش اعظمی از تولید سایپا به شمار می رود. سبد محصولات این خودروساز که بیش از دو دهه تمرکز ویژه ای روی خودروهای اقتصادی داشته است، توقعی که مصرف کننده و مسئولان و متولیان  صنعت از این خودروساز بزرگ دارند کاملاً با ایران خودرو دیزل فرق دارد.
انتظارها اصلاً قابل قیاس نیست و در کنار آن مسائل دیگری نیز وجود دارد که می تواند مدیریت توسلی مهر را سخت کند. تکالیف به‌جا مانده، تعهدات و وعده هایی که از قبل به جا مانده است؛ قیمت گذاری دستوری و الزامات وزارت صمت از دیگر مشکلاتی هستند که پیش روی توسلی مهر قرار دارند.
ضمن این که در حال حاضر با افزوده شدن زیان انباشته  ۱۲ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومانی اسفند در مجموع زیان انباشته سایپا و شرکت های زیرمجموعه‌ به ۸۹ هزارو ۵۲۷ میلیارد تومان رسیده است. این موضوع هم یکی دیگر از چالش های پیش روی توسلی مهر به شمار می رود. مشکلاتی که می تواند مانع از تحقق اهداف و برنامه های توسلی مهر شود. از یک منظر دیگر نیز می توان نسبت به آینده وی امیدورا بود، جایی که وی سرمایه اصلی شرکت را نیروی انسانی می داند و از واژه ما به جای من من های معرف استفاده می کند. با این حال، باید منتظر ماند و دید که زمان برای وی چگونه پیش خواهد رفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا