خودرو

جایگزین سراتو وارد میدان شد

کیا K ۴ هاچ بک از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه سدان نداشته، اما در مجموع کاملا از خط طراحی جدید کیا بهره‌مند شده که در آن از خطوط شکسته و رادیکالی زیادی استفاده شده است.
کیا K۴ یکی از محصولات نه چندان قدیمی این برند خوشنام کره‌ای است که قبل از رونمایی رسمی اعلام شد قرار است جایگزین سراتو پرطرفدار شود. این خودرو با نسخه‌ها و تیپ‌های مختلف سرانجام در اواخر مارس ۲۰۲۴ در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی شد که از جمله آن‌ها می‌توان به نسخه هاچ بک اشاره کرد. بخوانید… (عکس) جایگزین سراتو به بازار آمد! (تصویر) مدل جدید سراتو تفاوت‌های زیادش با مدل موجود در ایران منوی روز خودرو‌های وارداتی؛ ورود غیرمنتظره بنز و بی‌ام‌و
به گزارش خبرآنلاین، کیا چند وقت پیش تصاویر مختلفی از محصول کامپکت K۴ را منتشر کرد تا شایعات جایگزینی مدلی جدید برای سراتو بیش از پیش قوت بگیرد. سرانجام کیا این خودروی جذاب و امروزی را در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرده و به نمایش عموم درآورد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم تا قبل از این، کیا K۴ خودرویی بود که تنها برای بازار چین رونمایی شد، اما در نهایت کیا تصمیم گرفت تا این خودرو را به صورت جهانی عرضه کرده و جایگزین مدل محبوب سراتو یا همان کیا فورته کند. تصاویر ابتدایی که از K۴ منتشر شد نسخه سدان آن را نشان می‌داد، اما بغیر از آن نمونه هاچ بک K۴ نیز در رونمایی رسمی خود را به نمایش گذاشت تا شاهد جایگزین جدید فورته هاچ بک یا همان سراتو هاچ بک باشیم.
کیا K۴ هاچ بک از نظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه سدان نداشته، اما در مجموع کاملا از خط طراحی جدید کیا بهره‌مند شده که در آن از خطوط شکسته و رادیکالی زیادی استفاده شده است. K۴ هاچ بک برخلاف نسخه سدان دارای ستون C بزرگ و کشیده‌ای است که در بیشتر خودرو‌های این رده وجود دارد. لازم به ذکر است که ابعاد این خودروی هاچ بک تقریبا با نسخه‌های قبلی فورته یا سراتو هاچ بک یکی بوده و در یک سطح قرار دارند.
در نمای جلوی این هاچ بک تازه وارد کیا چراغ‌های اصلی با خطوط باریک با استفاده از زوایای تند و تیز و البته کشیده طراحی شده و تا روی سپر نیز به صورت یک نوار LED ادامه پیدا کرده است. جلوپنجره این خودرو هم میان چراغ‌ها با ابعادی کشیده و کوچک تعبیه شده که دو خط کرومی را هم در بالا و پایین خود جای داده است. در بخش سپر جلو نیز یک دیفیوزر بزرگ و عریض جای گرفته تا نمای جلو را پیش از پیش تهاجمی و اسپرت نشان دهد.

در بخش جانبی همانطور که اشاره کردیم خبری از طراحی‌های فست بک و کشیده نیست، اما ستون C همچنان بزرگ طراحی شده و به همین خاطر انگار با خودرویی استیشن روبروییم. همچنین لچکی در این مدل نیز بزرگ طراحی شده و دستگیره درب‌های عقب هم کنار لچکی عقب تعبیه شده‌اند. رینگ‌های کیا K۴ کاملا مشابه دیگر نسخه‌ها از سبک جدید طراحی‌های کیا بهره‌مند بوده و به صورت دو رنگ مشکی – کروم طراحی شده و ظاهر جذابی دارند.
کیا K۴ در نمای عقب نیز ظاهری کاملا هماهنگ و مشابه با نمای جلو داشته و همین مورد سبب شده تا هارمونی خوب و بالایی را در آن شاهد باشیم. در این خودرو که نمای عقبش هم همچنان با نسخه سدان شباهت زیادی دارد خبری از چراغ‌های بهم پیوسته نیست، ولی طراحی بسیار باریک و همانند یک خط داشته و تا نزدیک سپر هم کشیده شده است. سپر عقب کیا K۴ کمی کوچک بوده و به سبب نوع طراحی دیفیزر بزرگش نمای اسپزت و جذابی را به خود گرفته است.
در بخش داخلی کیا K۴ هاچ بک که کاملا با نسخه سدان یکی بوده اولین موردی که به چشم می‌خورد صفحه نمایش بزرگ یکپارچه‌ای بوده که در درون خود بخش سیستم مالتی مدیا و کلاستر را جای داده است. در این قسمت مانند دیگر خودرو‌های کیا سعی شده تا از کلید‌های فیزیکی کمترین استفاده صورت گرفته و به همین خاطر تنها یک ردیف کلید زیر صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا قرار گرفته است. پس از آن‌ها هم دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع در یک راسته جای گرفته و قسمت انتهایی داشبورد میانی نیز تنها فضایی بزرگ برای قرار دادن وسایل و البته پورت‌های شارژ و فندکی جای گرفته اند.
مقابل راننده یک فرمان D کات زیبا وجود دارد که در دل خود غربیلک دو شاخه بزرگ مشابه دیگر محصولات جدید کیا را جای داده است. این غربیلک فرمان نکته جالبی داشته و آن هم جای گیری نشان کیا است چرا که برخلاف دیگر خودرو‌ها این نشان به سمت راست منتقل شده و وسط نیست و ممکن است برای بسیاری افراد عجیب به نظر برسد. به واسطه کلید‌هایی که روی فرمان به کار رفته می‌توان بسیاری از قابلیت‌ها و امکانات صفحه کیلومتر شمار را کنترل کرد.

کیا K۴ هاچ بک در بخش مشخصات فنی نیز تفاوتی با تیپ‌های سدان نداشته و از همان اسپک فنی بهره می‌برد. تیپ پایه کیا K۴ هاچ بک به یک پیشرانه ۲ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی است که توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور را دارد که عددی مناسب برای این هاچ بک کره‌ای تازه نفس محسوب می‌شود. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
دیگر پیشرانه و مشخصات فنی که برای کیا K۴ قابل سفارش گذاری است از نسخه پایه وضعیت بهتر و قدرت بالاتری دارد. این نسخه K۴ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ مجهز شده که می‌تواند حداکثر ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. جعبه دنده این تیپ نیز از نوع ۸ سرعته اتوماتیک است که با شیفتر‌های پشت فرمان نیز کنترل می‌شود. این امکان وجود دارد که مانند کیا فورته برای K۴ هم نسخه GT تولید شود که در آن صورت قوی‌ترین تیپ این خودروی جذاب خواهد بود.
کیا K۴ هاچ بک مانند نسخه سدان تیپ‌های مختلفی را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به تیپ‌های EX، LX و LSX اشاره کرد که علاوه بر تفاوت در مشخصات فنی در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی نیز تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. اما علاوه بر تیپ‌های ذکر شده همانطور که اشاره کردیم به احتمال زیاد کیا تیپ GT-Line این خودروی هاچ بک را هم روانه بازار خواهد کرد که در این صورت این نسخه را می‌توان فول‌ترین و قویترین K۴ هاچ بک دانست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا