خودرو

کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG

عصر خودرو- هم‌اکنون زیرساخت افزایش مصرف روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی وجود دارد. با توجه به حذف سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی، می‌توان آن‌ها را به سمت استفاده از این ظرفیت سوق داده و با اینکار مصرف بنزین را کاهش داد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از ایرنا، افزایش مصرف بنزین بدون شک یک مسئله مهم در کشور است. به طوری که رکوردهای جدیدی را در زمینه افزایش مصرف ثبت کرده‌ایم و به طوری که طبق گفته جواد اوجی وزیر نفت در تاریخ ۲۹ اسفند به ۱۵۰ میلیون لیتر در روز هم رسیدیم.
هرچند راهکارهای مختلفی برای کنترل مصرف پیشنهاد می‌شود اما یکی از مسائل مغفول مانده استفاده از ظرفیت خالی CNG است. طبق تأکیدات اسناد بالادستی مانند سیاست‌های کلی نظام در زمینه «انرژی» در بند سوم، برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز سند «تأمین انرژی بخش حمل ونقل کشور تا افق ۱۴۲۰» روند تولید و تبدیل خودروهای گازسوز و تقاضای سی.ان.جی با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.
چشم‌انداز میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در سبد حمل و نقل کشور در افق‌های ۱۴۰۰، ۱۴۱۰، ۱۴۲۰ به ترتیب ۲۶، ۳۹.۹ و ۴۷.۴ میلیون متر مکعب در روز بوده است. این در حالیست که با سپری شدن سال ۱۴۰۰ میزان مصرف گاز طبیعی فشرده در سبد سوخت حمل و نقل کشور به ۲۱ میلیون متر مکعب رسیده است.
طبق آمار، هم‌اکنون زیرساخت افزایش مصرف روزانه ۲۲ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی وجود دارد. مهدی صباغ نژاد کارشناس انرژی معتقد است که با توجه به حذف سهمیه سوخت تاکسی‌های اینترنتی، می‌توان آن‌ها را به سمت استفاده از این ظرفیت سوق داده و با اینکار مصرف بنزین را کاهش داد.
وی افزود: اگر توسعه سی‌ان‌جی صورت نمی‌گرفت، اکنون میانگین مصرف بنزین بیش از ۱۴۰ میلیون لیتر در روز بود و تاکنون فقط ۲۰۰ هزار خودروی عمومی از ۱.۲ میلیون خودروی تکلیف شده در مصوبه شورای اقتصاد، دوگانه‌سوز شده‌اند.
با این حال به نظر می‌رسد خودروسازها نیز علاقه‌ای به توسعه CNG ندارند و خودروهای جدید نیز فاقد چنین امکاناتی هستند. چنانچه اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی معتقد است که خودروسازها طبق قانون باید بیش از ۲۵ درصد از خودروها را گازسوز تولید کنند اما در حال حاضر تنها ۵ درصد گاز سوز می‌شوند.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا