خودرو

عید رسید؛ اتوبوس‌های جدید نرسید/ دوای درد آزادسازی نرخ است؟

عصر خودرو- قرار بود اتوبوس های جدید برای ایام عید برسد اما هنوز خبری از این اتوبوس‌ها نیست.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از مهر، هر سال با نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز پیش‌فروش بلیت اتوبوس از طریق اینترنت و حضوری انجام می‌شود؛ طی سال‌های گذشته شرکت‌های مسافربری به‌بهانه تردد یک سر خالی قیمت بلیت را بعضاً تا دو برابر افزایش می‌دادند. طی هفته‌های گذشته، شاهد افزایش قیمت بلیت اتوبوس در مسیرهای گوناگون بوده‌ایم. بااین‌حال، اتحادیه‌های مسافربری همچنان به‌دنبال افزایش بیشتر قیمت بلیت اتوبوس در آستانه تعطیلات نوروز هستند.
پاسکاری وزارت راه با وزارت صمت در خصوص واردات اتوبوس
هیأت وزیران در جلسه (۲۰ اردیبهشت‌ماه) به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و کشور و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی و در اجرای بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کل کشور و بند (ت) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با واردات اتوبوس‌های کارکرده موافقت کرد؛ درحالی حدود هشت ماه از مصوبه هیأت وزیران برای واردات اتوبوس می‌گذرد که متقاضیان و شرکت‌های واردکننده بین سازمان راهداری و وزارت صمت در حال سردرگمی هستند.
همچنین حدود هشت ماه از طرح برنامه واردات اتوبوس‌های دست‌دوم به کشور گذشته اما با توجه به نزدیک شدن عید نوروز قطعاً شاهد پیک مسافرت‌های نوروزی خواهیم بود و این تعداد اتوبوس پاسخگوی نیازی فعلی نخواهد بود؛ همچنین به نظر می‌رسد واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس به موانع و مشکلاتی مواجه شده است.
عقب نشینی دولت در خصوص قیمت‌گذاری بلیت اتوبوس
احمدرضا عامری سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های فعال نسبت به سال‌های اخیر نصف شده است، گفت: در سال (۱۴۰۰) ۱۶ هزار و ۵۰۰ دستگاه بود که هم‌اکنون حدود ۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه درحال خدمت رسانی در سطح کشور است؛ که براساس آمار ناوگان جاده‌ای کشور نصف شده است.
سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور در ادامه تاکید کرد: نرخ این حوزه حمل و نقل در سال (۱۴۰۱) افزایش نداشت که در اردیبهشت (۱۴۰۲) ۲۹ درصد افزایش نرخ را داشتیم. البته دولت باید از دخالت در نرخ‌گذاری قیمت بلیت اتوبوس عقب‌نشینی کند. طی روزهای آینده نیز باید قیمت بلیت‌های نوروزی مشخص و افزایش پیدا کند؛ همچنین باید پیش‌فروش بلیت‌های نوروز طی روزهای آتی آغاز شود.
وی گفت: در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به سفر بروند، با کمبود بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه خواهند شد؛ برای اکثر افراد جامعه پیش آمده که هرچقدر سایت‌های فروش بلیت را بررسی کردند، بلیتی پیدا نکردند؛ بخصوص در ایام تعطیلات با کمبود یا گرانی بلیت روبه رو می‌شوند.
این مسؤول در خصوص واردات اتوبوس تصریح کرد: فعلاً در خصوص واردات اتوبوس برنامه‌ای در دستور کار نیست اما قطعاً این حوزه حمل و نقل نیازمند ناوگان‌های جدید خواهد بود.
به گزارش مهر، در آستانه نوروز مسافرین با کمبود بلیت به دلیل کمبود ناوگان مواجه خواهند شد، که می‌توان به دلایل متفاوتی مانند کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک، گرانی گازوئیل، جذب راننده‌های پایه یک توسط کشورها و دخالت دولت در تعیین نرخ بلیت می‌توان اشاره کرد که تمام موارد دست به دست هم می‌دهند تا مردم در تهیه بلیت با مشکل مواجه شوند.
آغاز پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی ناوگان جاده‌ای از ۲۰ اسفند
داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره تمهیدات و برنامه‌های حوزه حمل و نقل جاده‌ای در طرح سفرهای نوروزی (۱۴۰۳)، گفت: برای سفرهای نوروزی (۱۴۰۳) که از تاریخ (۲۴ اسفند) امسال آغاز می‌شود و تا (۱۷ فروردین) سال آینده ادامه پیدا می‌کند، بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس در نظر گرفته شده است که حدود ۷۵۰۰ دستگاه از این ناوگان، امکان جابه‌جایی مسافر در مسافت‌های متوسط و بلند را دارند و الباقی برای مسیرهای کوتاه، سفرهای درون استانی، همچنین شهرهای نزدیک امکان فعالیت دارند.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: در کنار این ناوگان اتوبوسی، ۱۹ هزار دستگاه مینی‌بوس و ون به‌همراه ۳۰ هزار دستگاه سواری کرایه بین‌شهری، ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری جاده‌ای کشور برای خدمات رسانی به مسافران در سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ را تشکیل می‌دهند.
داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر این سازمان، گفت: پیش فروش اینترنتی بلیت از طریق سایت‌های اینترنتی، سایت‌های استانی و سایت‌های اختصاصی شرکت‌های حمل و نقل مسافری از (۲۰ اسفندماه) انجام می‌شود و با انجام سفرهای برنامه‌ای کاربران، خدمات رسانی مناسب‌تری در بخش حمل و نقل جاده‌ای فراهم می‌شود.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا