خودرو

چرا خودروهای شاسی بلند و کراس اوورها از خودروهای کلاس سدان محبوب تر هستند؟

در این مقاله، قصد داریم با نگاهی متفاوت، تفاوت های میان خودرو های شاسی بلند و سدان ها را بررسی کنیم و از مزایا و معایب آن ها به شما بگوییم، پس با ما همراه باشید.
به گزارش اقتصادآنلاین، در کشورهای مختلف، از جمله ایران، مالکیت یک خودروی با شاسی‌بلند و بدنه‌ای بزرگ، به صورت ناخودآگاه به ذهن ما انتقال می‌دهد که شخص مهمی هستیم؛ این نوع تفکر احتمالاً به دوران باستان و شاید به اجداد ما بازمی‌گردد؛ زمانی که مقام سواره‌ها بالاتر از پیاده‌ها بود و در واقع، مرکب‌های بزرگ‌تر، نشانه‌ای از جایگاه اجتماعی بالاتر بودند.
با گذشت صدها سال از آن دوران، تفکرات تکاملی ما هنوز هم تغییر نکرده است و اکثر ما قادر به تغییر دیدگاه خود نیستیم؛ تنها می‌توانیم آن‌ها را کشف و بررسی کنیم.
واژه SUV به چه معناست؟
اصطلاح “شاسی بلند” به خودروهایی اطلاق می‌شود که ترکیبی از ویژگی‌های ورزشی و کاربردی را در خود دارند و به عنوان یک وسیله نقلیه چندمنظوره شناخته می‌شوند. می‌توان آن‌ها را معادل “Sport Utility Vehicle” یا “SUV” در زبان انگلیسی دانست. مانند تبلیغات کتب درسی کنکور که در آن هزار کتاب به یک کتاب تبدیل شده و تنها برای شما دانش‌آموز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دیدگاهمان را گسترده‌تر کنیم، می‌توانیم ببینیم که در دو دهه اخیر، هر محصولی که ترکیبی از ویژگی‌ها را در یک بسته یا پکیج ارائه کند، به موفقیت قابل توجهی دست یافته است. از کتاب‌های درسی کوچک و بی‌ارزش گرفته تا گوشی‌های هوشمند، نرم‌افزارهای اجتماعی و غیره. شاسی بلندها همان پکیج همه‌چیزتمام صنعت خودرو را تشکیل می‌دهند که با ارائه مزایای چشمگیر، به مالکانشان خدمات فراوانی ارائه می‌کنند در ازای معایب “نه‌چندان مهم” خود.
در گذشته، پادشاهان و حکام از تخت‌ها و کجاوه‌ها برای حمل و نقل خود استفاده می‌کردند، تا از زمینی که خیلی سفت یا ناهموار بوده استفاده نکنند و خسته نشوند. آنها به عنوان “بالانشین” شناخته می‌شدند و همه مردم این را می‌دانستند. شما حتماً در فیلم‌ها و سریال‌ها دیده‌اید که مردم راه را برای کجاوه‌ها و نگهبانانشان باز می‌کنند. امروزه، ادعا می‌کنیم که به انسان‌های نوین و هوشمندی تبدیل شده‌ایم و سیستمی که ارباب و رعیت را متمایز می‌کرد را پشت سر گذاشته‌ایم و به جای کجاوه، از خودرو استفاده می‌کنیم. اما اگر به دقت موضوع را بررسی کنیم، ممکن است این ادعا به اندازه‌ای درست نباشد.
شاسی‌بلندها محصولاتی با طرح‌ها، رنگ‌ها و امکانات متنوع هستند که باعث می‌شوند در معنای فیزیکی، در مقامی بالاتر از دیگر افراد قرار بگیرید. چه کسی می‌تواند از این پیشنهاد جذاب به‌سادگی عبور کند؟ حتی برخی از افرادی که بسیار متواضع هستند هم می‌خواهند در دل خود بالانشین باشند.
یکی از ویژگی‌های بارز انسان امروزی، تنبلی بیشتر آن در مقایسه با اجدادش است. در گذشته، اجدادمان برای کسب روزی و به دست آوردن غذا، باید بی‌وقفه در مزارع کار کنند. اما امروزه، اگر یک محصول وجود داشته باشد که بتواند ما را به قله کوهی برساند بدون اینکه خودمان باید پیاده روی کنیم، یا بتواند بار ما را جابه‌جا کند بدون نیاز به جابجایی دستی، یا حتی هزینه‌هایمان را کاهش دهد (زیرا بازدهی سرمایه با کار بیشتر به دست می‌آید)، به استقبال آن با آغوش باز می‌رویم.
شاسی‌بلندها با ارائه یک صندلی گرم و نرم (و گاهاً خشک) و یک فرمان و چند پدال زیر پایتان، به شما اجازه می‌دهند تمام این کارها را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید. هیچ موجود زنده‌ای به شما نمی‌گوید: “سوار من شو تا من به تو خدمت کنم”. برعکس، شاسی‌بلندها از مالک خود تمنا می‌کنند که با سواری آن‌ها، قدرت بیشتر، توانایی‌های فنی بهتر و سیستم چهار چرخ محرکشان را به کار بگیرند. احتمالاً اکنون ممکن است بپرسید که چرا شاسی‌بلند چینی من سیستم چهار چرخ محرک ندارد؟ دلیل آن این است که آن شاسی‌بلند واقعی نیست! خریدن یک “کراس‌اوور” یا هاچبک پاشنه بلند چینی با هدف سواری مانند تهیه یک عینک آفتابی “ریبن” ارزان قیمت است؛ اگرچه می‌تواند کارتان را انجام دهد، اما همه می‌دانند که محصول اصلی با قیمت بسیار بالاتری عرضه می‌شود.
از زمانی که خودروها اختراع شده‌اند، تنوع تفریحات انسانی افزایش یافته است؛ از مسابقات سرعت تا رانندگی در مسیرهای آفرود. امروزه، به لطف شاسی‌بلندهای قدرتمند، می‌توانیم مسافت‌هایی را طی کنیم که پیاده‌روی انسان به مدت طولانی زمان خواهد برد. در نظر بگیرید که با همان خودرویی که شما را در دل جنگل همراهی کرده است، می‌توانید به مغازه‌ای در کوچه خود بروید و در حالی که قیمت عینک آفتابی ریبن ۶۰۰ هزار تومانی را مشاهده می‌کنید، خریدهای روزمره خود را انجام دهید. آیا می‌توانستید تصور بهتری داشته باشید؟
به طور خلاصه، شاسی‌بلندها در کنار کاربردها و امکانات گسترده‌ای که دارند، اغلب دارای سطح بالاتری از ایمنی هستند. آن‌ها برای تحمل فشارها، وزن بیشتر و قدرت بیشتری که دارند، از پلتفرم‌های باری یا مخصوصی استفاده می‌کنند که در مقایسه با سدان‌ها، مقاومت بیشتری در برابر ضربه دارند. در اینجا غریزه ما هم تصور درستی دارد: فرض کنید آقای “الف” یک تویوتا پرادو را دارد و آقای “ب” یک هیوندای اکسنت. اگر آن دو در یک حادثه ناگوار با هم تصادف کنند، حدس ما این است که آقای “الف” شانس بیشتری برای زنده ماندن دارد.
معایب خودروهای شاسی بلند چیست؟
بین معایب شاسی‌بلندها می‌توان به ابعاد بزرگ آن‌ها اشاره کرد که مانند یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. این ابعاد بزرگ ممکن است منجر به دشواری در رانندگی در مسیرهای شلوغ و ترافیک شود. همچنین، پارک کردن شاسی‌بلندها نیز سخت‌تر است. علاوه بر این، در صورت خرابی، هزینه تعمیر و نگهداری شاسی‌بلندها بیشتر از خودروهای دیگر خواهد بود. به دلیل استفاده از موتورهای بزرگ‌تر و قدرتمندتر برای حمل بدنه سنگین آن‌ها، مصرف سوخت شاسی‌بلندها نیز بالاتر از سایر کلاس‌های خودروهاست.
در مورد مزایا، شاسی‌بلندها قادرند سواری نرمتر و آسایش بیشتری را به مسافرانشان ارائه کنند. همچنین، امکان دیدن بهتر و دسترسی به مناظر طبیعی از ارتفاع بالا می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما از سوی دیگر، به علت ساختار بدنه بزرگ و ارتفاع بالا، مانورهای شهری در شاسی‌بلندها دشوارتر است. همچنین، یکی از معایب مهم شاسی‌بلندها این است هرچند راندمان شاسی‌بلندها در مقایسه خودروهای سدان بیشتر است اما نمی‌توانند سواری نرم یک سدان هم‌قیمت را به سرنشینانشان ارائه کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا