خودرو

ب‌ام‌و E1، آغازکننده آینده الکتریکی برای باوارایی‌ها


وقتی که ب‌ام‌و کانسپت جدیدی به نام E1 (که تا پیش از معرفی رسمی با کد داخلی Z11 شناخته می‌شد.) را در نمایشگاه فرانکفورت ۱۹۹۱ معرفی کرد، کسی حدس نمی‌زد که این مدل مفهومی با ظاهر بیش از حد عادی خود به یکی از موضوعات موردبحث و پرطرفدار این رویداد تبدیل شود. دلیل اصلی برجسته شدن این مدل مفهومی، استفاده آن از یک پیشرانه تمام‌الکتریکی بود.
ب‌ام‌و می‌خواست مزایا و معایب طراحی و توسعه خودرویی که فقط توسط یک منبع الکتریکی تغذیه می‌شود را بررسی کند و نتیجه این مطالعه شد مدل مفهومی E1. از طرفی هم، مدیران ب‌ام‌و در حال بررسی ایده ساخت یک نسخه تمام‌الکتریکی از سری۳ بودند و حتی پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای هم از میزان فروش سالانه آن (۴۰ هزار دستگاه) داشتند. با این حال، این محصول در حد ایده ماند.
با توجه به ظاهر ساده و شبیه به خودروهای اقتصادی که کانسپت E1 داشت، همه تصور می‌کردند که خودرو قرار است یک مدل دیفرانسیل‌جلو باشد اما در واقع مثل بسیاری از مدل‌های دیگر خط تولید ب‌ام‌و در آن زمان، این خودرو هم دیفرانسیل‌عقب بود. برای مشتریان رایج بازار خودرو در اوایل دهه ۹۰، مجهز بودن یک وسیله نقلیه به پیشرانه‌ای تمام‌الکتریکی به تنهایی می‌توانست نکته جالبی باشد اما این تنها نکته جذاب کانسپت ب‌ام‌و نبود.
یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ب‌ام‌و E1 (Z11) محل پلاگ مخصوص شارژ آن بود که در پشت جلوپنجره از سمت چپ قرار گرفته بود. ب‌ام‌و ادعا می‌کرد که با فقط چند ساعت شارژ، باتری خودرو به صورت ۱۰۰ درصد شارژ می‌شود و می‌تواند مسافتی برابر با ۲۴۰ کیلومتر را طی کند. گفتنی است مدل i3 که پسر معنوی این کانسپت محسوب می‌شود و ۲۳ سال بعد از آن به صورت رسمی معرفی شد نیز مسافت قابل پیمایش مشابهی دارد. این ادعا در زمانه‌ای مطرح می‌شد که معدود خودروهای الکتریکی بازار می‌توانستند با یک بار شارژ، به سختی ۱۵۰ کیلومتر را طی کنند.
قدرت خروجی کانسپت نیز نزدیک به ۳۷ کیلووات (۵۰ اسب بخار) بود و حداکثر سرعت آن به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید که این هم عدد قابل احترام و معقولی برای یک خودروی الکتریکی در آن زمان محسوب می‌شد. ب‌ام‌و هیچ‌وقت وزن خالص خودرو را افشا نکرد اما بدنه مدل مفهومی از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده بود و طبیعتا در دسته محصولات سبک‌تر و فشرده جا می‌گرفت.
با این حال، سرنوشت شومی که در انتظار این مدل مفهومی بود کاری کرد که ب‌ام‌و تا مدت‌ها سراغ خودروهای الکتریکی نرود! یک بار که خودرو در حال شارژ بود، جرقه و سپس آتش‌سوزی بزرگی رخ داد و تنها نمونه اولیه‌ای که از مدل مفهومی ساخته شده بود را نابود کرد. این آتش‌سوزی به قدری فاجعه‌بار بود که ب‌ام‌و تصمیم گرفت برنامه خودروهای الکتریکی که شاخه Technik سال‌ها در حال کار روی آن بود را تعطیل کند! در نهایت، این تصمیم منجر به فاصله گرفتن ب‌ام‌و از بازار خودروهای الکتریکی شد و آن‌ها تا مدت‌ها به تولید و عرضه محصولات بنزینی که همگی می‌شناسیم و دوست داریم ادامه دادند. کانسپت E1 پروژه جاه‌طلبانه و امیدوارکننده‌ای بود که با وجود سرنوشت تلخی که داشت، بنیانی را بنا نهاد که ب‌ام‌و توانست بر اساس آن، خودروهای الکتریکی محبوب و قدرتمند امروزی خود را توسعه دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا