خودرو

رئیس ستاد نوسازی وزارت صمت: اسقاط ۵۰۰ هزار خودرو در گرو مشارکت خودروسازان و بانک‌ها با وزارت صمت است

رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت دستیابی به اهداف برنامه هفتم توسعه در حوزه اسقاط فرسوده‌ها را نیازمند عواملی چون مشارکت خودروسازان و بانک‌ها اعلام کرد و گفت: دستیابی به اسقاط ۵۰۰ هزار اسقاط خودروی فرسوده در سال، نیاز به مشارکت فعال همه عوامل تاثیرگذار در فرایند اسقاط دارد و در صورت مشارکت همه جانبه بخش‌های ذیربط می‌توان به این مهم دست یافت.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، آیین‌نامه اجرایی اسقاط خودروهای فرسوده اوایل فروردین‌ماه و پس از حدود ۱۱ ماه تاخیر ابلاغ شد. آیین‌نامه‌ای که به گفته فعالان حوزه چنانچه زودتر تصویب و ابلاغ می‌شد قطعا شرایط بهتری در حوزه اسقاط و نوسازی خودروهای فرسوده را شاهد بودیم.
با این حال رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط وزارت صمت اواخر اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار ما به رغم برخی گلایه‌ها از روند اسقاط در سال گذشته، از افزایش اسقاط خودروها در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
به گفته سالاریه در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده اسقاط شده است در حالی که مجموع خودروهای اسقاط شده در چهارسال گذشته تنها ۷۵ هزار دستگاه بوده است.
به عبارت بهتر، تعداد خودروهای اسقاط شده در سال گذشته بدون احتساب اسفندماه از مجموع عملکرد ۴ سال قبل از این تاریخ ۷ درصد هم بیشتر بوده است ضمن اینکه آمار اسقاط خودرو در سال جاری ۱۷۹ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر بوده است.
ارائه این آمار در خصوص روند اسقاط خودروها در حالی است که با آغاز سال ۱۴۰۳ و پس از ماه‌ها انتظار و وجود برخی نقدها از کندی اسقاط فرسوده‌ها، آیین‌نامه اجرای اسقاط خودروها ابلاغ شده است که به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط وزارت صمت، با وجود موارد جدیدی پیش‌بینی شده در آن انتظار می‌رود انگیزه بیشتری برای مالکان خودروهای فرسوده و فعالان بخش خصوصی در این حوزه فراهم کند.
تحقق برنامه هفتم توسعه در نوسازی خودروها با مشارکت همه دستگاه‌ها

هم راستا با تاثیر ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بر روند اسقاط فرسوده‌ها، موضوع قانون برنامه هفتم توسعه و اسقاط سالانه ۵۰۰ هزار خودرو فرسوده نیز مطرح است، برنامه‌ای که مهران سالاریه رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار پرشین خودرو می‌گوید: رسیدن به ۵۰۰ هزار اسقاط خودروی فرسوده نیاز به مشارکت فعال همه عوامل تاثیرگذار در فرایند اسقاط دارد و قطعا در صورت مشارکت همه جانبه بخش‌های ذیربط می‌توانیم به این مهم دست یابیم.
وی تاکید می‌کند: برای رسیدن به اهداف برنامه هفتم در حوزه اسقاط باید شرایطی فراهم شود. به عنوان مثال باید به متقاضیان خودروی جایگزین داده شود و در این فرایند خودروسازان و بانک‌ها باید مشارکت نموده و با ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صمت هماهنگ شوند و به بیان بهتر برای هر فرایندی هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها از پلیس راهنمایی و رانندگی تا خودروسازان و بانک‌ها، شرط اصلی موفقیت است.
نوسازی بیش از ۷ هزار تاکسی فرسوده در سال ۱۴۰۲
وی همچنین با توجه به اهمیت نوسازی ناوگان تاکسیرانی در کلان شهرها به آمار این حوزه در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و افزود: در مجموع در سال گذشته بیش از ۷۷۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده است البته علاوه بر این حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو سواری شخصی و بیش از ۳۵۰۰ دستگاه خودرو تجاری نیز در سال گذشته نوسازی شده است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده در ادامه با توجه به برخی ابهامات در خصوص قیمت گواهی اسقاط گفت:  قیمت گواهی اسقاط مسلما تابعی از عرضه و تقاضا است بنابراین در سال گذشته اقدامی که ستاد نوسازی ناوگان تا پیش از ابلاغ آئین نامه انجام داد، باعث تثبیت قیمت گواهی اسقاط شد و از این به بعد و با ابلاغ آیین نامه اجرایی اسقاط، قیمت گواهی اسقاط توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تعیین خواهد شد.
سالاریه در پایان تاکید کرد: تا پیش از ابلاغ آئین نامه اجرایی ماده ۱۰، تغییری برای تعداد گواهی اسقاط جهت شماره گذاری وجود نداشته است. برای خودروهای سنگین کارکرده (بند ث) می‌توان در صورت عدم وجود گواهی اسقاط، ۵ درصد ارزش گمرکی را اخذ کرد البته تا روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ گواهی اسقاط برای این دسته از متقاضیان وجود داشت بنابراین برای شماره گذاری باید گواهی ارائه می‌شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا