خودرو

افزایش مبلغ جرائم ضروری‌تر است یا افزایش ایمنی خودروها؟!

قرار است تا جریمه تخلفات رانندگی افزایش پیدا کند و حتی جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شود اما آیا این افزایش جرائم به تنهایی برای کاهش جانباختگان تصادفات کافی است؟ و آیا نباید زخم کهنه عدم ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل، درمان شود؟!
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین ماه اجرا شد. در نوروز ۱۴۰۳ متاسفانه ۸۱۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست دادند و ۲۱ هزار و ۴۴۱ نفر هم مجروح و مصدوم شدند.
بر اساس آمار اولیه پلیس، تعداد جانباختگان تصادفات نوروز ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش داشته است اما باید صبر کرد تا پزشکی قانونی آمار نهایی را اعلام کند.
عامل انسانی؛ باعث ۶۰ درصد تصادفات
رفع خطر کردن نقاط حادثه‌خیز و حضور پلیس و عوامل امدادی در ۳۰ کیلومتری شهرها (که محل وقوع ۶۰ درصد تصادفات است) در کاهش تصادفات بی تاثیر نبوده است؛ اما علت اصلی  ۶۰ درصد تصادفات، خستگی و خواب آلودگی، سرعت و سبقت غیرمجاز بوده است که مربوط به عامل انسانی یعنی شخص راننده می‌شود.
جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شد/ اعمال از هفته آینده
۹ فروردین ماه بود که سردار حسینی؛ رئیس پلیس راهور از افزایش مبلغ جرائم رانندگی خبر داد و گفت: هدف اصلی از افزایش مبلغ جرایم، بازدارندگی است بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هرساله نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به‌دلایل مختلف در ۶ سال گذشته اتفاق نیفتاده بود و اثر بازدارنده را از دست داده بود.
وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۶ با یک روند کاهشی تصادفات مواجه بودیم اما مجدداً از ۹۷ تاکنون شاهد روند صعودی بودیم.
۵ برابر شدن جریمه تخلفات حادثه‌ساز
سردار حسینی گفت: یکی از دلایل وقوع تصادفات، عمل انسانی است که راننده به قوانین و مقررات توجه نمی‌کند و با تخلف جان خودش و دیگران را به خطر می‌اندازد.
وی ادامه داد: با توجه به عدد کل تخلفات و تصادفات که تحلیل کردیم بالای ۸۰ درصد از تخلفات حادثه‌ساز تصادفاتی هستند که منجر به فوت و جرح شدند.
سردار حسینی درباره میزان افزایش جرایم گفت: بخشی از جرایم که خطر بیشتری دارند ۴ تا ۵ برابر افزایش به‌عنوان مثال جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان می‌شود همچنین رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روان‌گردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.
“ایمنی خودروهای داخلی” در ۱۰ سال گذشته یک‌درصد هم افزایش نداشته است! + فیلم
آیا افزایش جرائم رانندگی به تنهایی می‌تواند تاثیر مستقیمی بر کاهش جانباختگان تصادفات داشته باشد؟
اکثر کارشناسان حوزه تصادفات معتقد هستند که افزایش جرائم رانندگی به ویژه جرائم تخلفات حادثه‌ساز عامل خوبی برای جانباختگان تصادفات است اما کافی نیست! و باید در کنار افزایش جرائم، به ایمنی خودروها و رفع نقاط حادثه خیز هم توجه شود. تا مثلث عامل جان باختگان تصادفات مهار شود.
البته نباید فراموش کرد که ایمنی خودرو را می‌توان از مهم‌ترین عوامل برای کاهش تعداد جانباختگان تصادفات در کشورمان دانست چرا که وسیله نقلیه باید بتواند جان سرنشین را در برابر بی‌احتیاطی‌ها و مخاطرات جاده‌ای حفظ کند.
متاسفانه تا به امروز به دلیل “عدم ایمنی حداقلی خودروهای تولید داخل” بخش بسیار زیادی از مرگ و میرها در تصادفات جاده‌ای و شهری در کشورمان به صورت مستقیم مربوط به همین فاکتور یعنی “ناایمنی خودروها” بوده و این مسئله همواره مورد تایید و تاکید پلیس بوده است.
انتهای پیام/

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا