خودرو

چرا رنگ نیسان آبی تغییر نمی‌کند؟

مهدی اسلام پناه گفت: نظام استاندارد سازی جهانی نظامی است که ۱۶۸ کشور دنیا به عضویت آن درآمدند و در دو سال گذشته طی دو مرحله صعود، ایران به رتبه بیستم ارتقاء پیدا کرده است. البته این رتبه در آسیا پنجم است.
رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن بیان اینکه تا شهریور ۱۴۰۳ برای ارتقای استاندارد نیسان آبی فرصت داده‌ایم، در پاسخ به توقف تولید خودرو‌های غیراستاندارد در سال جاری گفت: اجازه دهید نوید توقف ندهم، بلکه امید اصلاح، بهبود، شکوفایی و تغییر رویه را بدهم. بخوانید… پنج تصویر فراموش‌نشدنی از بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ سن فرسودگی انواع خودرو‌ها چند سال است؟ ورق خودروسازی برگشت؛ یک بام و دو هوا ادامه دارد
به گزارش ایسنا، مهدی اسلام پناه با بیان اینکه رتبه کشور در نظام استاندارد سازی جهانی در دو سال گذشته صعود داشته و به رتبه بیستم رسیدیم، اظهار کرد: نظام استاندارد سازی جهانی نظامی است که ۱۶۸ کشور دنیا به عضویت آن درآمدند و در دو سال گذشته طی دو مرحله صعود، ایران به رتبه بیستم ارتقاء پیدا کرده است. البته این رتبه در آسیا پنجم است. چهار کشور اول در آسیا شامل چین، ژاپن، کره جنوبی و هند است.
وی درباره مصوبات دو جلسه شورای عالی استاندارد که در سال جاری برگزار شده نیز گفت: از اهم این مصوبات عمل به تکلیف قانون هوای پاک توسط سازمان ملی استاندارد بوده است. سازمان ملی استاندارد شاید تنها دستگاهی که نمره مطلوب و قابل قبول صد درصدی در اجرای قانون هوای پاک داشته است. شش بند اصلی قانون بر عهده سازمان بوده که کاتالیست یا کالیبره بودن جایگاه‌های سوخت در معاینه‌های فنی یا خود استانداردسازی نفت گاز، نفت کوره و … مسائل بر زمین مانده بود. قانون هوای پاک سال ۱۳۹۶ تصویب شده بود و استاندارد سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ مصوبات و تکالیف قانونی را صد درصد اجرا کرد.
اسلام پناه ادامه داد: شورا در موارد دیگری مثل بحث کم‌فروشی هم مصوباتی داشت. بر همین اساس اواخر بهار ۱۴۰۱ عدد کم فروشی۴۱.۳۷ درصد، بود که به کمک مصوبات مربوط به خالص فروشی در شورای عالی استاندارد و پیش بسته بندی و بسته بندی، در آمار سه ماهه زمستان ۱۴۰۲، کم فروشی به ۱۷.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه تایید نوع خودرو‌ها که اصطلاحا در ادبیات فنی به آن می‌گویند تی‌ای دادن به خودروها، وظیفه سازمان ملی استاندارد است، گفت: دو سال گذشته تایید نوع‌ها را به خودرو‌ها سه ساله داده می‌شد، اما در حال حاضر این موضوع به سه ماه تقلیل داده شده است. چون دلیلی ندارد که یک تاییدیه‌ای را به یک واحد تولیدی بدهیم و بگوییم شما سه سال بعد دوباره برای تمدید اقدام کنید. با این کار هم توانستیم منابع زنجیره را مدیریت کنیم و این نظم پذیری را به خود واحد تولیدی بدهیم تا زنجیره تامین مشخص شود. به مرور به این رسیدیم که تعداد زیادی از خودرو‌ها سرشار از عیوب پرتکرار هستند. این در حالی است که ما اطمینان حاصل کنیم خودرو اگر آپشنال نیست، اما حداقل‌ها را دارد؛ بنابراین به این جمع بندی رسیدیم که تعدادی از خودرو‌های سواری از مدار تولید خارج شود.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به توقف تولید پژو ۴۰۵، سمند، تیبا یک و دو، تصریح کرد: در دو سال گذشته یک عدد دورقمی ابطال تعلیق و مجوز جدید را در تی‌ای خودرو داشتیم، چون سبد وسیع است و آنچه که خیلی دیده می‌شود خودرو‌های پرتیراژ است، اما خودرو‌های کم تیراژ هم از نوع سواری، تجاری، سنگین و خودرو‌های کار زیاد است.
اسلام پناه در پاسخ به اینکه آیا امسال هم تولید خودرو‌های غیراستاندارد متوقف می‌شود؟ گفت: اجازه دهید نوید توقف ندهم، بلکه امید اصلاح، بهبود، شکوفایی و تغییر رویه را بدهم.
وی در پاسخ به اینکه آیا در حال حاضر با نظارت سازمان ملی استاندارد، همه خودرو‌هایی که تولید می‌شود استاندارد ایمنی روز دنیا را دارد؟ تصریح کرد: تمام تلاش این نظام بر این است که این موضوع اطمینان حاصل کند. بحث این است که تولیدکننده باید مقررات فنی تولید و مقررات فنی نهاد‌هایی که به تولید نظارت دارند را رعایت کند. اما گرفتار عارضه‌ای هستیم که بنگاه‌ها به استاندارد‌های داخلی هم پایبند نیستند. از طرف دیگر این موضوع بازیگران زیادی دارد که شاید بیرونی‌ترین بازیگر در این منظومه سازمان ملی استاندارد باشد.
رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه مسئولیت کیفیت در وهله اول به عهده خود تولید کننده است، گفت: استاندارد‌های بین المللی دنیا، استاندارد‌های متعالی هستند. من اگر الان بگویم که ما آن‌ها را رعایت می‌کنیم، مصرف‌کننده می‌گوید اگر رعایت می‌کنید پس این چیست که من مصرف می‌کنم؟ من باید آنچه که شرط عقل و انصاف است رعایت کنم و راستگو باشم و نمی‌توانم در هر حوزه‌ای ادعا کنم. برای مثال نرخ کیفیت صنایع غذایی در کشور از نگاه مردم مقبولیت بالای ۷۵ درصد دارد و در حال رقابت با دنیا است. بعضی از صنایعی که عموما مورد گله مردم است هم انتهای جدول هستند که نشان می‌دهد قضاوت، قضاوت درستی است.
وی در ادامه درباره دلیل تداوم تولید نیسان وانت زامیاد، با وجود فاصله با استاندارد‌های دنیا، تصریح کرد: علاقه تولید کننده به تولید این محصول خیلی زیاد است و علاوه بر این هنوز در فرجه مهلت قانونی برای اصلاح هستند. سازمان ملی استاندارد تا شهریور ۱۴۰۳ به این شرکت فرصت داده و در این مدت هم اصلاح و بهبود‌هایی در آن شکل گرفته است؛ بنابراین این خودرو، خودروی سه چهار سال پیش نیست. پلتفرم و بن سازه‌ی خودرو یک بن سازه‌ی ۵۶-۵۷ ساله است و اصولا تولیدکنندگان علاقه و چسبندگی به این بن سازه‌ها دارند، اما بحث سازمان ملی استاندارد این است که اگر اصرار بر تولید هست، استاندارد‌ها ارتقاء پیدا کند. به هر حال درگیر هستیم و تلاش می‌کنیم هم حق مصرف کننده ادا شود و هم تولید متوقف نشود.
اسلام پناه با حضور در برنامه صف اول درباره دلیل تغییر نکردن رنگ نیسان آبی نیز گفت: تولیدکننده معتقد است این رنگ آپشن آن و شناخته شده و به نوعی برند خودرو است.
رئیس سازمان ملی استاندارد درباره وعده استانداردسازی ۱۰۰۰ قطعه خودرو تا پایان ۱۴۰۲، گفت که این وعده محقق شده است.
این مقام مسئول درباره استاندارد پوشاک نیز گفت: یکی از مصوبات شورای عالی استاندارد همین استاندارد پوشاک سلامت محور است. باید اطمینان بخشی و نشانه گذاری پوشاک انجام و مشخص شود پوشاک کجا تولید شده و جنس آن چیست.
چراکه پوشاک در مواجهه با پوست ممکن است انواع بیماری‌ها و مشکلات پوستی و سلامتی را ایجاد کند. در این حوزه یک کار پژوهشی در هسته‌های پژوهشی پژوهشگاه استاندارد سازمان رقم خورد و ابلاغ شد که وزارت صمت آن را پیاده سازی کند تا در گام اول پوشاک نشانه گذاری و برچسب گذاری شود و مصرف کننده با اطمینان خرید کند.
این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰۰۰ نانوایی در کشور استاندارد آرد کامل گندم را رعایت می‌کنند، گفت: یکی دیگر از مصوبات شورای عالی استاندارد ملی ایران تحت عنوان خدمات مشتریان و ضمانت لوازم خانگی انرژی‌بر برای تولید کنندگان لوازم خانگی است که اجباری و آیین نامه آن نوشته و ابلاغ شده است. در حال حاضر وزارت صمت اجرای این کار را بر عهده دارد و حسن نظارت را سازمان ملی استاندارد انجام می‌دهد. همچنین در بحث واردات لوازم خانگی نشان‌های مثبت ستاره‌ها ارتقاء یافته است. در سال ۱۴۰۲، واردات خیلی تنظیم گری درستی در این حوزه نمی‌شد یعنی به راحتی وارد می‌شد و انرژی زیادی از کشور از این بابت هدر می‌رفت. اما در حال حاضر این پلاس‌ها را به ۲ پلاس و ۳ پلاس ارتقاء دادیم.
در حوزه کولر آبی هم، موتور‌های کولر آبی را با استاندارد‌های جدید تدوین کردیم و پیش بینی وزارت نیرو این است که در طی بازه چهار تا پنج سال، ۳۰۰۰ مگاوات صرفه جویی در مصرف خواهیم داشت. در تابستان پیش رو، کولر‌های کم مصرف با موتور‌های جدید استاندارد وارد بازار می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا