خودرو

لیست وعده های عملی نشده خودروسازان دولتی در سال ۱۴۰۲


خودروسازان دولتی هر ساله درباره تولید خودروهای جدید به مردم وعده می دهند که البته اکثر قول های آن ها عملی نمی شود تا در سال جدید به عنوان وعده های دروغین از آن ها یاد شود.
تجربه ثابت کرده که خودروسازان دولتی ما همواره درباره تولید و عرضه خودروها و محصولات جدید به مردم وعده می دادند و هم اکنون نیز با قدرت در این زمینه فعال هستند. از این رو و با توجه به گفته های مسئولین دو خودروساز دولتی در سال گذشته، لیستی از وعده های عملی نشده آن ها در سال ۱۴۰۲ تهیه شد تا برای مردم یادآوری شود و بدانند که قرار بود در ۱۴۰۲ چه خودروهایی تولید و عرضه شوند در حالی که هنوز خبری از آن ها نیست.
البته بهتر است در جریان باشید که در کنار وعده های ایران خودرو و سایپا برای تولید خودروهای جدید، صحبت هایی در مورد تولید پیشرانه ها و گیربکس های به روزتر نیز به میان آمده بود که می توان گفت تقریباً تمام پروژه های مربوط به قوای محرکه نیز تا به حال عملی نشده اند و احتمالاً تا پایان ۱۴۰۳ هم محقق نشوند.
آریا
یکی از مهم ترین پروژه های سایپا که مسئولین این شرکت فقط در مصاحبه هایشان به اهمیت آن اشاره می کردند و هیچ اقدام مثبتی برای تولیدش صورت نگرفت، آریا بود. کراس اوور کوچک آریا تقریباً همزمان با تارا معرفی شد اما حالا پس از گذشت حدود ۳ سال هنوز هیچ خبری از شروع به کار خط تولیدش نداریم. این در حالی است که تا به حال تیپ های مختلفی از تارا عرضه شده و هم اکنون در بازار خرید و فروش می شوند.
سیلک
سایپا سیلک (Sialk) را می توان نسخه ایرانیزه شده سیتروئن C3-XR دانست که برای اولین بار سال ۱۴۰۱ در نمایشگاه تحول صنعت خودرو با نام پروژه M44 معرفی شد. طبق نتایج گفتگوهای صورت گرفته در مجمع عمومی سالیانه سایپا، قرار بود تولید این خودرو تا پایان سال ۱۴۰۲ در سایت کاشان آغاز شود اما تا کنون اتفاقی رخ نداده و حتی تست های جاده ای سیلک نیز انجام نشده است.
کادیلا
سدان کادیلا نیز یکی دیگر از وعده های دروغین گروه سایپا برای سال ۱۴۰۲ بود که البته به مرحله رونمایی رسید اما تا به حال تولید انبوه و حتی آزمایشی آن توسط پارس خودرو شروع نشده.
پیشرانه ME16
جدا از طرح های خودرویی ناموفق سایپا یک پروژه مهم دیگر هم قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۲ عملی شود. تولید پیشرانه ME16 یکی از مهم ترین برنامه های مگا موتور برای سال ۱۴۰۲ بود که متاسفانه تاکنون این شرکت موفق نشد هیچ کدام از شاهین های تولیدی را به این موتور مجهز کند. البته به تازگی سایپا اعلام کرده که پروژه تولید پیشرانه ME16، برترین پروژه صنعتی سال ۱۴۰۲ شده. این در حالی است که تقریباً هیچ اتفاق مثبتی در زمینه تولید این موتور رخ نداده و سوال این است که به چه دلیلی و با چه استنادی چنین خبری منتشر شده.
ریرا
ریرا را می توان یکی از مهم ترین برنامه های ایران خودرو برای تولید محصول دانست که البته تا به حال شاهد پیشرفت های قابل توجهی در زمینه تولید انبوه آن صورت گرفته و خط تولیدش تمام و کمال راه افتاده است. با این وجود اما تا به حال شرایط فروشی برای این کراس اوور داخلی منتشر نشده و قیمت پایه و نهایی آن هم هنوز مشخص نیست.
۲۰۷ صندوق دار
به گفته رادمنش، مسئول بخش توسعه ایران خودرو، این شرکت تصمیم داشت تا با توجه به محبوبیت نسخه سدان ۲۰۷، این خودرو را تا پایان سال ۱۴۰۲ مجدداً وارد خط تولید و سپس به بازار عرضه کند. البته ناگفته نماند که ۲۰۷ صندوق دارهای جدید ایران خودرو مجهز به موتور تیوفایو پلاس و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک خواهند بود و با مدل های قبلی این خودرو از لحاظ فنی متفاوت اند. با وجود تجربه ایران خودرو در تولید ۲۰۷ و در نظر گرفتن این نکته که ۲۰۷ صندوق دار خودروی جدیدی نیست اما تا به حال اتفاقی در زمینه تولید مجدد این سدان محبوب نیافتاده.
بیشتر بخوانید : بازگشت ۲۰۷ صندوق دار با پیشرانه جدید به خط تولید
در پایان می توان نتیجه گرفت که طبق روال هر ساله برخی از وعده های پوشالی این دو خودروساز دولتی در سال ۱۴۰۲ هم عملی نشدند تا مردم بیشتر به بدقولی این دو شرکت آگاه شوند. البته در این میان سایپا عملکرد ضعیف تری از خود نشان داد و با ۴ پروژه ناموفق توانست در صدر جدول بدقول ها قرار گیرد.امید است در سال ۱۴۰۳ تمامی مسئولین ایران خودرو و سایپا با توجه به توانایی هایشان در زمینه تولید خودرو و پیشرانه با رسانه ها مصاحبه کننده و دیگر شاهد وعده های های دروغین آن ها نباشیم.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا