خودرو

عقب‏‌افتادگی خودروسازان از برنامه

عصر خودرو- خودروسازان کشور در سال ۱۴۰۲ نتوانستند برنامه تولیدی را که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آنها در نظر گرفته بود، محقق کنند؛ با این حال در مقایسه با سال ۱۴۰۱، رشد تولید را تجربه کردند. با در نظر گرفتن تیراژ خودروسازان بخش خصوصی، مجموع تولید انواع خودرو در کشور طی سال گذشته، به حدود یک‌میلیون و ۳۳۹هزار دستگاه رسید. با توجه به تولید حدودا یک‌میلیون و ۲۳۶هزار و ۵۰۰دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۱، تیراژ کل خودروسازان کشور در سال ۱۴۰۲ حدود هشت‌درصد بالا رفته است. این رشد البته بدون لحاظ تکمیل‌کاری خودروهای ناقص به دست آمده و اگر آمار تکمیل کاری ها در سال ۱۴۰۲ را به آمار ۱۴۰۱ اضافه کنیم، تولید خودروسازان (در ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱) اندکی افت را به خود‌ می‌بیند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو » به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به آمار تولید حدودا یک‌میلیون و ۳۳۹هزار دستگاهی خودروسازان در سال گذشته و با لحاظ برنامه تولید نزدیک به دومیلیون و ۱۰۰هزار دستگاهی، آنها کمتر از ۶۵درصد از برنامه موردنظر را محقق کردند.  دلایل مختلفی سبب شد خودروسازان موفق به تحقق برنامه تولید سال ۱۴۰۲ نشوند، از جمله تداوم سیاست‌های دستوری و کمبود نقدینگی و البته بلندپروازانه بودن خود این برنامه. با توجه به شرایط حاکم بر خودروسازی کشور و اوضاع کلی اقتصاد داخل، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که خودروسازان نتوانند برنامه تولید دو‌میلیون و ۱۰۰هزار دستگاهی را محقق کنند.
با‌این‌حال مسوولان وزارت صمت (در دوران حضور رضا فاطمی‌امین در این وزارتخانه) بدون در نظر گرفتن واقعیات موجود، برنامه تولید دومیلیون و ۱۰۰هزار دستگاهی را لحاظ کردند. نکته دیگر اینجاست که وزارت صمت با وجود در نظر گرفتن چنین برنامه سنگینی، از سیاست‌های دستوری به‌خصوص در حوزه قیمت‌گذاری کوتاه نیامد؛ بنابراین خودروسازان نتوانستند نقدینگی لازم و کافی را برای رشد تولید مطابق با برنامه‌ریزی وزارت صمت، جذب کنند.  در سال گذشته البته یک بار مجوز افزایش قیمت محصولات ایران‌خودرو و سایپا از سوی شورای رقابت صادر شد و این دو خودروساز توانستند قیمت خودروهای خود را به طور متوسط ۴۹درصد بالا ببرند. پس از آن اما نه شورای رقابت و نه وزارت صمت – که از دی‌ماه سال گذشته مسوولیت تعیین قیمت خودروها را به دست گرفت – مجوز جدیدی برای افزایش قیمت صادر نکردند. این موضوع ریشه در مسائل مختلفی به خصوص شعار سال ۱۴۰۲ -مهار تورم – داشت. خودروسازان‌ می‌گویند اصلاح نشدن قیمت سبب شد علاوه بر افزایش زیان انباشته‌شان، آنها نتوانند نقدینگی لازم و کافی را برای تامین قطعات از داخل و خارج کسب کنند و طبیعی بود که تولید مطابق میل سیاستگذار بالا نرود و برنامه اعلامی محقق نشود.
نگاهی کلی به کارنامه تولید خودرو در سال ۱۴۰۲ نشان‌ می‌دهد خودروسازان در بخش‌های سواری، وانت و «کامیونت، کامیون و کشنده» با رشد تولید در سال ۱۴۰۲مواجه بوده‌اند، اما در دیگر بخش‌ها شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون افت تولید داشته‌اند.

افت تولید ماه به ماه
بررسی آمار تولید منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان‌ می‌دهد تولید ماهانه آنها (اسفند ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۱) رشد کرده است اما تولید اسفند نسبت به بهمن کاهشی بوده است. طبق آمار، در اسفند ۱۴۰۲، ۱۰۹هزار و ۶۱دستگاه انواع خودرو در کشور به تولید رسیده است. با در نظر گرفتن آمار تولید ۱۰۷هزار و ۴۰۹دستگاهی در اسفند ۱۴۰۱، تولید انواع خودرو ۲درصد بالا رفته است. همچنین ایران‌خودرو و سایپا در مجموع خودروی سواری کمتری در اسفند و نسبت به بهمن سال گذشته به تولید رسانده‌اند. تولید بهمن‌ماه دو خودروساز بزرگ کشور در حوزه سواری، ۷۹هزار و ۱۹۳دستگاه بوده است. این در حالی است که آنها در اسفند‌‌ماه ۷۱هزار و ۱۰۰ دستگاه تولید داشته‌اند. بنابراین تولید ماه به ماه خودروسازان بزرگ کشور (در اسفند نسبت به بهمن) حدود ۱۰درصد افت را نشان‌ می‌دهد. کارنامه خودروسازان در ۱۴۰۲
با بررسی کارنامه تولید خودروسازان بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲ مشخص می‌شود که ایران‌خودرو و سایپا سال گذشته را در حوزه تولید محصولات سواری چگونه سپری کردند. طبق آنچه در گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده، این سه خودروساز طی سال گذشته، در مجموع حدود ۸۸۱هزار دستگاه انواع خودروی سواری را تولید کرده‌اند. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ مجموع تولید محصولات سواری آنها حدود ۹۲۵هزار دستگاه بود. بنابراین غول‌های جاده‌مخصوص در سال ۱۴۰۲ و نسبت به سال قبل از آن، ۴.۷درصد افت تولید را تجربه کرده اند.
در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند ۵۱۶هزار و ۷۱۰ دستگاه محصول تولید کنند. این میزان تولید سبب شده تا آبی‌های جاده‌مخصوص افت پنج‌درصدی تولید را در بخش سواری طی سال ۱۴۰۲ تجربه کنند. سایپایی‌ها نیز به کمک زیرمجموعه خود، پارس‌خودرو، تولید ۳۶۴هزار و ۱۳۹دستگاهی را در سال گذشته ثبت کرده‌اند که نسبت به ۱۴۰۱ افت ۴درصدی را نشان‌ می‌دهد.
بنابر آمار منتشرشده از سوی وزارت صمت، ایران‌خودرو در سال گذشته بیشترین تولید خود را به مدل‌های پژو اختصاص داده است. این شرکت در بازه زمانی تحت بررسی، ۲۶۹هزار و ۲۲۸ دستگاه انواع پژو را تولید کرده است. با توجه به تولید ۳۳۳هزار و ۴۷۳ دستگاه پژو در سال گذشته، ایران‌خودرویی‌ها در تولید این خانواده افت حدود ۲۰درصدی داشته‌اند. در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو، سمند تیراژ ۶۳هزار و ۳۷۸دستگاهی را از خود به جا گذاشته است. با در نظر گرفتن تیراژ ۵۲هزار و ۴۳۱دستگاهی سمند در ۱۴۰۱، تولید این محصول در سال گذشته ۲۱درصد بالا رفته است. بنابر آمار وزارت صمت، دنا نیز در سال گذشته تیراژ ۸۷هزار و ۸۹دستگاهی داشته که در مقایسه با ۱۴۰۱ تولید آن ۴درصد رشد را تجربه کرده است.
رشد تولید سمند و دنا در حالی است که دیگر محصول ایران‌خودرو به نام رانا با افت تولید در سال گذشته مواجه بوده است. ایران‌خودرویی‌ها تا پایان اسفند پارسال ۲۴هزار و ۲۵۷دستگاه رانا را به تولید رسانده‌اند که نسبت به ۱۴۰۱افت ۱۵درصدی را نشان‌ می‌دهد. رانا در سال گذشته ۲۸هزار و ۴۲۱ دستگاه تولید داشته است. از رانا که بگذریم، ایران‌خودرو محصولی چینی به نام هایما نیز دارد که تولید آن در سال گذشته و نسبت به ۱۴۰۱ حدود ۳۹درصد رشد داشته است. طبق آمار، ایران‌خودرویی‌ها در سال گذشته ۲۲هزار و ۸۶۹ دستگاه هایما را در سایت خراسان خود تولید کرده‌اند. این شاسی‌بلند چینی در چهار مدل مونتاژ می‌شود.
سری هم به تارا بزنیم؛ خودرویی که در دو مدل دستی و اتومات به تولید می‌رسد. طبق آمار وزارت صمت، ایران‌خودرو در سال گذشته حدود ۵۰هزار دستگاه تارا تولید کرده است. این خودروساز در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۷هزار و ۵۰۰دستگاه تارا تولید کرده بود. بنابراین تولید تارا در سال ۱۴۰۲، ۸۲درصد رشد را نشان می‌دهد. از ایران‌خودرو بگذریم و به سراغ گروه سایپا برویم؛ دومین خودروساز بزرگ کشور که بیشترین حجم از سبد محصولاتش در سال گذشته به خانواده کوئیک اختصاص داشته است. طبق آمار وزارت صمت، سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، حدود ۱۹۴هزار دستگاه از اعضای این خانواده را به تولید رسانده‌اند. در مقایسه با سال ۱۴۰۲ تولید خانواده کوئیک ۹درصد افت را نشان می‌دهد.
سایپایی‌ها در بازه زمانی تحت بررسی، ۱۱۶هزار و ۴۰۷دستگاه ساینا را نیز تولید کرده‌اند. در مقایسه با سال ۱۴۰۱، تولید این گروه خودرویی ۱۵درصد رشد کرده است. تولید شاهین نیز در سایپا طی سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۰هزار و ۷۱۳ دستگاه رسیده است که رشد بالغ بر ۵۳درصدی را نشان‌ می‌دهد.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا