خودرو

سالی که نکوست از بهارش پیداست / تعلل بانک مرکزی در اختصاص ارز به خودروسازان

در حالی که در ابتدای سال جدید هستیم و صنعت خودرو نیز پس از اتمام تعطیلات پرشمار کار خود را از سر گرفته است اما مشکلاتی نظیر تعطیلی گمرک و عدم تخصیص ارز به خودروسازان، چالشی جدی پیش روی اهداف خودروسازان قرار داده است.
به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال ۱۴۰۳ با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» آغاز شده اما بنابر تجربه‌ای که از سال‌ها قبل با شعارهای اقتصادی داریم و کم کاری نهادها و سازمان‌های دولتی، امسال نیز بعید است شاهد رونق و جهش خاصی در زمینه اقتصادی باشیم.
آنچه تا امروز در سال جدید شاهد بودیم تنها مشکلاتی بود که از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی پیش روی فعالان اقتصادی قرار گرفته است که در مقاله‌ای به مشکلات تعطیلی گمرک و عدم ترخیص کالا پرداختیم.
با وجود اینکه انتظار می‌رفت تا مشکلات فعالان اقتصادی و به خصوص صنعت خودرو در سال جدید کاهش یابد اما این اتفاق تا این لحظه رخ نداده و حتی خطوط تولید برخی خودروسازان در سال جدید تعطیل شده است.
بنابر اطلاعاتی که به پایگاه خبری پرشین خودرو رسیده است، تعلل بانک مرکزی در تخصیص ارز به صنعت خودرو مشکلات بسیاری برای خودروسازان و صنایع وابسته ایجاد کرده که این صنعت را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
تخصیص ارز در صنعت خودرو یکی از مهم‌ترین گام‌ها در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید خودرو و زمانی که خللی در این مسیر ایجاد شود، خطوط تولید نیز با توقف مواجه خواهند شد چون خودروسازان و قطعه سازان توان تاب آوری زیادی در برابر مشکلات ارزی ندارند.
مشکل تامین ارز حتی خودروسازان داخلی را نیز با مشکل مواجه و در تولید محصولات خلل ایجاد کرده است.
از میزان ارزبری خودروهای تولید داخل بد نیست به نمونه‌هایی اشاره کنیم. به عنوان مثال میزان ارزبری خودرو شاهین ۴۰۱۵ دلار، خودرو کوییک ۱۷۵۰ دلار و خودرو ساینا ۱۶۵۰ دلار است که طبیعتا با بروز اخلال در تخصیص ارز، خطوط تولید این محصولات نیز پس از مدت کوتاهی تعطیل خواهد شد.
در این میان، مونتاژکاران از وضعیت بغرنج‌تری برخوردار هستند و تاب آوری کمتری نیز در برابر مشکلات ارزی دارند و بعد از مدت کوتاهی با تعطیلی مواجه خواهند شد آنچنان که همین امروز نیز برخی از مونتاژکاران بزرگ خط تولید خود را تعطیل کردند.
کوتاهی بانک مرکزی در اختصاص و تامین ارزی صنایع در سالی که قرار است جهش تولید با مشارکت مردمی رقم بخورد، نه تنها این هدف را محقق نخواهد کرد بلکه اندک شرکت‌های خصوصی فعال در این صنعت را نیز تشویق به ترک صنعت خودرو خواهد کرد.
چالشی که اخلال در تامین ارز صنعت خودرو پدیدار می‌کند، تعطیلی خطوط تولید خودروسازان و عدم تحقق اهداف آماری تولید خودرو و تامین نیاز بازار خواهد بود که حتما عواقب منفی آن گریبان نهادهای بسیاری را خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا