خودرو

(ویدئو) قدیمی‌ترین نان جهان با قدمتی بیش از ۸۰۰۰ سال در ترکیه کشف شد

یک تکه نان در منطقه چاتال‌هویوک ترکیه متعلق به عصر حجر کشف شده است که قدمت آن به بیش از ۸۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.

باستان‌شناسان در ترکیه آنچه ممکن است قدیمی‌ترین تکه نان تخمیری تولید بشر باشد در مکانی یافته‌اند که قدمت آن به ۶۶۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد.
به گزارش فرارو، این تکه نان که در منطقه آناتولی مرکزی در منطقه چاتال‌هویوک متعلق به عصر حجر کشف شده است، یکی از بزرگ‌ترین و دست‌نخورده‌ترین بقایای جامعه کشاورزی باستانی که حدود ۸۶۰۰ سال قدمت دارد.
پژوهشگران گمان می‌کنند که دوره شکوفایی سکونت اولیه بشر در این منطقه استان قونیه ترکیه بین سال‌های ۶۷۰۰ تا ۶۵۰۰ قبل از میلاد بوده است، و بعد رو به زوال گذاشت و حدود سال ۵۹۵۰ قبل از میلاد متروکه شد.
اشیاء و سازه‌هایی که در گذر سال‌ها در این مکان کشف شده حاکی از آن است که ساکنان چاتال‌هویوک پیشگامان دوران اولیه کشاورزی بوده‌اند، که یافته‌ها نشان می‌دهد گندم و جو پرورش می‌دادند و همچنین گله‌های گوسفند و بز داشتند.
این مکان که جزو میراث جهانی یونسکو است یکی از اولین محل‌های شهرنشینی جهان بود، که در دوره رونق بین حدود ۱۰ تا ۲ هزار سال قبل از میلاد، بیش از ۸۰۰۰ نفر را در خود جای داده بود.
پژوهشگران در حفاری جدید این مکان بقایای یک ساختمان با آنچه به نظر می‌رسد تنوری باستانی باشد کشف کرده‌اند که اطرافش گندم، جو و بذر‌های نخود وجود داشت.
باستان‌شناسان همچنین نزدیک این تنور بقایای آلی «اسفنج‌مانندی» یافته‌اند که اثر فشار انگشت در مرکز آن دیده می‌شود، که مشخص شده است نان تخمیرشده نپخته است.
تصویربرداری میکروسکوپی تایید کرده است که این نمونه خمیر واقعا تخمیرشده بود و در آن حباب‌های هوا همراه آثار دانه‌های نشاسته وجود داشت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا