خودرو

دولت برای جت شخصی ارز دارد؛ برای واردات خودرو ندارد!


در حالی که مدت هاست عدم تخصیص ارز به عنوان اصلی ترین چالش و مشکل در مسیر تنظیم بازار خودرو اخلال ایجاد کرده است، به نظر می رسد دولت برای جت شخصی ارز دارد، اما برای واردات خودرو ندارد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، با وایرال شدن ویدیویی از مذاکرات روز دوشنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، معاون اول دولت، مبنی بر مخالفت با واردات خودروهای دست دوم، این پرسش به وجود می آید که آیا دلیل خاصی برای عدم ابلاغ آیین نامه واردات خودروهای کارکرده وجود دارد؟ آیا دولت از وضعیت فعلی بازار خودرو رضایت دارد؟ چرا با گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب و قانونی شدن، همچنان دولت تمایلی به ابلاغ این نوع واردات ندارد؟ آیا واقعاً در مسیر ورود خودروهای کارکرده مشکل ارز وجود دارد؟
به نظر می رسد کمبود ارز بهانه باشد، چون همان طور که دولت می گوید برای چای و موبایل ارز هست، برای جت شخصی هم ارز وجود دارد، اما گویا برای واردات خودرو ندارد. به همین دلیل، آیین نامه واردات خودروهای دست دوم در کشوی میز معاون اول خاک می خورد.
اول اردیبهشت، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که خرید و فروش هواپیما‌های جت هفت نفره برای عموم آزاد است، گفت: «در حال حاضر، بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند و تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی از مخاطبان جت‌های خصوصی هستند.»
محمد محمدی‌بخش با بیان این که خرید و فروش هواپیما‌های جت برای عموم آزاد است، گفت: «متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید بیزنس جت اقدام کنند و افراد متقاضی استفاده از این ناوگان هم می‌توانند با شرکت‌های دارنده این هواپیما‌ها وارد قرارداد شوند و در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.»
هر چند این اقدام نیز مانند ساخت مساجد مستند به قوانینی است که سال های پیش مصوب شده اند، اما مسئله این است که آیا واقعاً دولت رئیسی می خواهد فقط برای اقشار پردرآمد فضای زندگی بهتر را فراهم کند.
این در حالی است که  قدرت خردید مردم به شدت کم شده است . پس از انتظار و معطلی زیاد با قیمت های موجود،  بی توجهی به واردات و عرضه قطره چکانی، خرید خودرو برای بسیاری از خانواده های ایرانی به یک آرزوی محال و در بهترین حالت خواسته دور و دراز بدل شده است. در این وضعیت از یک سو در دولت رئیسی فضا برای خرید جت شخصی باز می شود و از سوی دیگر مسیرهای ورود خودروهای وارداتی مسدودتر می شود. این در حالی است که قرار بود با ورود خودروهای وارداتی کارکرده، در کنار واردات خودروهای صفر و افزایش تولید محصولات تولید داخل، شرایط خرید برای بخش عمده ای مردم فراهم شود، اما با گذشت بیش از یک سال از آغاز دور جدید واردات، اتفاق خاصی رخ نداده است.
آیا واقعاً دولت رئیسی به فکر مردم و فراهم کردن شرایط زندگی برای اقشاری است که مدعی حمایت از آنان بود؟ آیا می توان به عملکرد اقتصادی سید مظلومان نمره قبولی داد؟ آیا معاون اول دولت در این مورد نباید شفاف سازی کند؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا