خودرو

سن فرسودگی خودروها تغییر کرد

سردار حسینی گفت: سن فرسودگی جدید برای وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین و سنگین با توجه به همه استانداردهای جدید روز دنیا در مرحله بازبینی است.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سردار سید تیمور حسینی درباره بازگشت سن فرسودگی و موضوع اسقاط خودروهای فروسوده در راستای رعایت قانون هوای پاک توضیح داد: در اواسط دهه ۹۰ با شکایت شخصی و رأی دیوان عدالت اداری سن فرسودگی و قانون اسقاط برداشته شد.
وی این اتفاق را ضربه‌ای بزرگ برای جلوگیری از فعالیت خودروهای فرسوده و آلاینده و مانع الزام نوسازی وسایل نقلیه دانست و افزود: این رأی دیوان عدالت اداری سرانجام با پیگیری پلیس و همکاری دولت و مجموعه قضایی رفع شد.
رئیس پلیس راهور فراجا اظهار داشت: در موضوع اصلاح ماده ۸ قانون هوای پاک، همه دستگاه‌ها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر بوده است و اکنون منتظر بازگشت سن فرسودگی هستیم.
در ماده (۸) قانون هوای پاک آمده است: «همه اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند.»
سردار حسینی درباره وضعیت اصلاح قانون توضیح داد: اکنون در مرحله بازبینی سن فرسودگی، تعیین سن فرسودگی جدید و شرایط کنونی وسایل نقلیه کشور هستیم تا با اجرای قانون کمترین میزان آسیب به مردم وارد شود.
البته وی تاکید کرد که اجرای این قانون به طور حتم همراه با کاهش آلودگی هوا برای همه مردم مفید و اثربخش خواهد بود به اضافه اینکه نوسازی وسایل نقلیه در سلامت جامعه تاثیر مستقیم دارد.
به گفته رئیس پلیس راهور فراجا، همه استانداردهای جدید روز دنیا در تعیین سن فرسودگی دیده خواهد شد و امیدواریم به زودی با تصویب در مراجع ذی‌صلاح اجرایی شود.
تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع ماده ۸ قانون هوای پاک (اصلاح شده در سال ۱۴۰۰)، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت‌وزیران می‌رسد؛ بنابراین ماده قانونی، سن مرز فرسودگی، سنی است که وسایل نقلیه موتوری به علت طول عمر و میزان کارکرد، دچار افت عملکردی و ایمنی شده و نیازمند تعمیرات و نگهداری فنی بیشتر هستند؛ این وسایل نقلیه موتوری مشمول افزایش دفعات سالیانه معاینه فنی می‌شوند.
با توجه به سن فرسودگی که در گذشته اعلام می‌شد (۲۵ سال) اکنون بخش قابل توجهی از وسایل نقلیه شخصی و عمومی همچنین حدود ۹۰ درصد موتورسیکلت‌هایی که در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند از سن فرسودگی عبور کرده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا