خودرو

چری چطور توانست به تحول خودروسازی چین کمک کند


بررسی تاثیر بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری
بررسی تاثیر بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری
خودروسازی چین در سال‌های اخیر به یک نیروی پیش‌رونده و تاثیرگذار در عرصه جهانی تبدیل شده و رشد و توسعه مثال‌زدنی و بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. در طول پنج سال گذشته، عوامل بسیاری به رشد این صنعت کمک کرده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان حمایت‌های مهم و حیاتی دولت، سرمایه‌گذاری شدید در تحقیق و توسعه و تعهد به فناوری‌های سبز و دوستدار محیط‌زیست دانست.
با در ذهن داشتن هدف نهایی که گسترش حضور بین‌المللی بوده است، برندهای چینی سراغ بازار خاورمیانه رفتند و رشد قابل‌توجهی را در این منطقه تجربه کردند. به لطف قیمت‌گذاری رقابتی، کیفیت بهبودیافته و گستره‌ای از خودروهای متنوع و متفاوت که برای نیاز مشتریان خاورمیانه طراحی شده‌اند، خودروسازان چینی موفق به احاطه این بازار شدند. سهم خودروهای چینی از بازار خاورمیانه در سال ۲۰۲۲، فروش بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو بوده که رشد ۸۰ درصدی نسبت به همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۶ را نشان می‌دهد. برندهای مطرح مثل چری، جیلی، بی‌وای‌دی و گریت‌وال توانستند حضوری قوی و مستمر در کشورهایی مثل عربستان سعودی، امارات،‌ مصر و ایران داشته باشند و جایگاه خود را با توجه به افزایش تقاضا برای خودروهای نسبتا ارزان و باکیفیت تثبیت کنند. با متمرکز شدن مشتریان صنعت خودرو بر فناوری‌های جدید از جمله خودروهای الکتریکی و سایر شیوه‌های حمل‌ونقل بدون آلایندگی در خاورمیانه،‌ این برندها توانستند از فرصت‌های جدید بهترین استفاده ممکن را بکنند و نتیجه آن را می‌توان در بازارهای این کشورها که پر از خودروهای الکتریکی چینی قابل اتکا شده‌اند مشاهده کرد. البته از بین برندهای مطرح‌شده، یکی از آن‌ها مسئولیت بیشتری دارد و آن هم چری است که توانست در سال ۲۰۲۳ برای بیست و یکمین سال متوالی، بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای سواری در چین لقب بگیرد. چری در واقع توانست آمار فروش سالانه خود در ۲۰۲۳ را به ۱ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۳۱۶ دستگاه برساند که رشد ۵۲.۶ درصدی در آمار سال به سال را نشان می‌دهد و از رشد متوسط کل صنعت خودروسازی بیشتر بوده است. آن‌ها در همین سال موفق به صادرات ۹۳۷ هزار و ۱۴۸ دستگاه خودرو شدند که در آمار سال به سال، رشد خیره‌کننده ۱۰۱.۱ درصدی را نشان می‌دهد. چری: پیشگام فناوری‌های نوین و ایده‌های جاه‌طلبانه چری که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر ووهو در استان آنهوی قرار داشت، نقشی کلیدی در شکل دادن دورنمای صنعت خودروسازی در چین داشته است. با شروع فعالیت به عنوان یک خودروساز دولتی، چری در سال ۱۹۹۹ رسما وارد فرآیند تولید خودرو شد و اولین قدم در راستای تثبیت جایگاه برند به عنوان مهره‌ای حساس و تاثیرگذار را برداشت. وال استریت ژورنال در سال ۲۰۰۷، چری را به عنوان بزرگ‌ترین خودروساز مستقل چین توصیف و از فرهنگ سازمانی درخشان آن به عنوان یکی از نقاط برتری برند یاد کرد. مقاله مذکور، فرهنگ کاری جاری در چری را «ترکیب عجیب و غریبی از ارزش‌های یک حکومت کمونیستی با روحیه کارآفرین و جاه‌طلبانه استارتاپی» عنوان کرد. با شروع صادرات خودرو در سال ۲۰۰۱، ردپای جهانی چری نیز شروع کرد به شکل گرفتن. تا پایان سال ۲۰۲۲، چری بیش از ۲.۴ میلیون دستگاه خودرو از چین صادر و ۲۰ درصد از کل صادرات خودروهای چینی در طول دو دهه گذشته را از آن خود کرد. چری در سال ۲۰۲۲ به تنهایی بیش از ۴۵۲ هزار دستگاه خودرو صادر کرد که ۱۴.۵ درصد از کل صادرات خودرو در چین را تشکیل و همچنین، رشد ۶۸ درصدی در آمار سال به سال را نشان می‌داد. شاید به شکل دیگری بتوان میزان تحسین‌برانگیزی این آمار را نشان داد: از هر هفت خودروی صادرشده از چین در سال ۲۰۲۲، حداقل یک مدل متعلق به نام و برند چری بوده است.

دومین کنفرانس «روز فناوری چری» که در آن، آخرین دستاوردها و سرویس‌های فناوری‌محور برند معرفی و به نمایش گذاشته می‌شوند.
چری اکنون در بیش از ۸۰ کشور، حضور فعال و مستمر دارد و با داشتن بیش از ۲۰۰۰ نمایندگی در سراسر دنیا، یکی از برندهای قدرتمند چینی محسوب می‌شود. مدیران برند با ایجاد جوینت‌ونچرهایی در کشورهایی مثل مالزی، ایران و مصر، فعالیت‌های خود را به بازارهای جدید گسترش داده‌اند. البته معتبرترین نامی که چری موفق به همکاری با آن شده، جگوار لندروور است که یک همکاری مشترک ۵۰:۵۰ است. در حال حاضر، مدل‌های رنج‌روور ایووک، لندروور دیسکاوری اسپرت، جگوار E-Pace و نسخه‌های مخصوص جگوار XE و XF در کارخانه‌ای متعلق به چری در منطقه چانگشو تولید می‌شوند. تعهد کمپانی به بازار بین‌الملل واضح و مشخص است و یکی از هر سه خودروی تولیدشده توسط چری، راهی کشورهای خارجی می‌شود. چری اخیرا برنامه‌های مدونی برای حضور در اروپا هم ارائه داده و بعید است که حداقل در آینده نزدیک،‌ شاهد افت فعالیت‌های برند در آن سوی جهان باشیم. بهره‌مندی از راهکارهای سبز و مدرن عرض اندام چری در سگمنت خودروهای الکتریکی به سال ۲۰۱۰ و معرفی اولین مدل الکتریکی آن‌ها یعنی روییگی M1 (Ruiqi) برمی‌گردد. اگرچه امروز سبد محصولات چری در بخش خودروهای الکتریکی‌شده با مدل‌های سدان و شاسی‌بلند متنوعی از برندهای تیگو، آریزو و اومودا گسترش یافته اما موفقیت برند در بازار خودروهای الکتریکی با محصولات کوچک و مینی شروع شد. مهم‌ترین آن‌ها مدل‌هایی مثل چری آنت eQQ و QQ Ice Cream بوده‌اند که در مجموع، بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه از آن‌ها فروخته شده و ۸۲ درصد از کل آمار فروش خودروهای الکتریکی برند (۲۲۱ هزار و ۱۵۷ دستگاه) را به خود اختصاص داده‌اند.

رونمایی از سازه جدید QPower با تم و شعار «تحول برای آینده» در رویداد Qatar GIMS

نقطه عطف چری در بازار خودروهای الکتریکی، برنامه مدون Yaoguang 2025 بود که در سپتامبر ۲۰۲۲ اعلام شد. این برنامه خلاقانه و البته جاه‌طلبانه شامل یک سرمایه‌گذاری عظیم ۱۰۰ میلیارد یوآنی (۱۴.۲۵ میلیارد دلار) در طول پنج سال می‌شود. سرمایه‌ای که قرار است صرف تاسیس حداقل ۶ مرکز تحقیقاتی جدید در دنیا و توسعه ۱۳ فناوری کلیدی و مرکزی (از جمله پلتفرم‌های جدید، فناوری‌های مربوط به هوشمندسازی رانندگی و الکتریکی‌سازی خودروها) شود. معرفی و عرضه حداقل ۱۸ خودروی تمام‌الکتریکی جدید، هدف غایی این برنامه است و تعهد چری به الکتریکی‌سازی و استفاده از فرصت‌های ارائه‌شده توسط فناوری‌های روز و پیشرفته را نشان می‌دهد.
چرخ پیشرفت متوقف نخواهد شد چری پس از اعلام برنامه بلندمدت ۵ ساله‌اش، فعالیت‌های خود در راستای رسیدن به اهداف و دستاوردهای این برنامه را شروع کرد. یکی از قدم‌های بلندی که مدیران برند برداشتند، تاسیس اولین زیرمجموعه جدید و مستقل محصولات مبتنی بر انرژی‌های جدید بود: برند iCAR. مدت کوتاهی بعد از اعلام حیات این برند، شرکت CATL که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های باتری محسوب می‌شود، از همکاری جدید خود پرده برداشت و اعلام کرد که قرار است از نسل جدید باتری‌های سودیومی این شرکت در مدل‌های iCAR استفاده شود. خط تولید برند iCAR با هدف جذب راننده‌های جوان و نسل امروز، از سه مدل جذاب و قدرتمند تشکیل شده که رنج قیمتی ۲۱ تا ۴۳ هزار دلار دارند. هم‌زمان با تاسیس این برند، چری از چندین مدل الکتریکی مرغوب و لوکس تحت برند اکسید (مدل Sterra) رونمایی کرد. برند Jetour یک زیرمجموعه دیگر چری است که مجموع فعالیت‌های آن را می‌توان در گسترش نوآوری و الکتریکی‌سازی محصولات خلاصه کرد. این برند که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شد، به طور اختصاصی به طراحی و تولید محصولات شاسی‌بلند الکتریکی می‌پردازد. این برند در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۸۰ هزار دستگاه خودروی جدید تحویل داد و رشد ۱۷ درصدی در آمار سال به سال را ثبت کرد. گفتنی است که بخش قابل‌توجهی از فروش Jetour نیز در بازارهای بین‌المللی و به لطف صادرات گسترده بوده است.

آزمایشگاه تست تصادفات چری در آسیا موفق به انجام و گزارش ۵۳۲ آزمایش در سال ۲۰۲۳ شد که در نوع خود، رکوردی تاریخی محسوب می‌شود. یکی از این محصولات، تیگو۷ پرو بود که توانسته از موسسه ANCAP نیز ۵ ستاره ایمنی دریافت کند.
چری به توسعه نفوذ خود در سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داد. مجموعه‌ای از خودروهای پلاگ‌این هایبریدی و الکتریکی در سال پیش‌رو عرضه می‌شوند که مجهز به جدیدترین فناوری‌ها از جمله نسل جدید فناوری DHE/DHT هستند. بهره‌مندی از ظرفیت‌های هوش مصنوعی، توسعه هر چه قوی‌تر فناوری خودران، اتاقک هوشمند و پیشرفته و متحول کردن فناوری‌های فعلی از مهم‌ترین اهداف و ویژگی‌های محصولات جدید عنوان شده‌اند. با ادامه پیشرفت و تحول چری، سه عامل را می‌توان بیشتر از بقیه در تثبیت جایگاه برند به عنوان بازیگری کلیدی در آینده صنعت خودروسازی چین مهم دانست: سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک و حساب‌شده کمپانی، مجموعه‌ای از محصولات متنوع و متفاوت در کلاس‌ها و مبتنی بر نیازهای مختلف مشتریان و استقبال از فناوری‌های جدید پیشرفته و هوشمند. در صورت متکی ماندن به همین استراتژی و شناسایی سریع تهدیدها و تبدیل آن به فرصت‌های جدید، چری توانایی این را دارد که نه تنها به بزرگ‌ترین برند چینی در صنعت خودرو تبدیل شود بلکه خود را یک سر و گردن بالاتر از نام‌ها و نشان‌های معروف و محبوب غربی قرار دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا