خودرو

رنو ۵ الکتریکی ۲۷ هزار دلاری در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ معرفی شد


نسخه تولیدی مدل رنو ۵ E-Tech Electric به صورت رسمی در نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ و به عنوان بازتفسیر مدرن از مدل اصلی ۱۹۷۲ معرفی شد. عناصر طراحی نسخه تولیدی به مدل مفهومی که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد وفادار مانده است. زیرساخت الکتریکی این محصول، مسافت قابل‌پیمایش الکتریکی ۴۰۰ کیلومتری را تضمین می‌کند و البته نکته مهم‌تر این است که رنو قیمت‌گذاری رسمی خودرو را هم اعلام کرد. قیمت این مدل از ۲۵ هزار یورو (۲۷ هزار و ۱۰۰ دلار) شروع می‌شود و یکی از ارزان‌ترین و دردسترس‌ترین خودروهای الکتریکی بازار اروپا محسوب خواهد شد.
زمان توسعه و طراحی رنو R5 E-Tech Electric به ۳ سال کاهش یافته که تخصص و مهارت واحد تازه‌تاسیس رنو یعنی برند Ampere را نشان می‌دهد. این خودرو اولین مدل تولیدی است که بر اساس پلتفرم جدید AmpR Small ساخته شده که خود، نسخه بهبودیافته و الکتریکی‌شده‌ای از پلتفرم پرکاربرد CMF-B (زیرساخت مدل‌های کلیو و کاپتور) محسوب می‌شود.
ظاهر کانسپت‌مانند با لحنی نوستالژیک نمای بیرونی خودرو تقریبا عین مدل کانسپت است و همان خطوط و عناصر طراحی را منعکس می‌کند. البته که چشم‌های بادقت، تفاوت‌هایی را هم پیدا خواهند کرد که شامل تغییر ظاهر چراغ‌ها در هر دو انتهای خودرو، ستون‌‌های ضخیم‌تر و البته آینه‌ها و دستگیره‌های در سنتی‌تر و رایج می‌شود.
نوارهای LED چراغ‌های جلو و عناصر گرافیکی متعلق به آن قرار است یادآور مردمک چشم انسان باشند. این طراحی خاص با الهام از یک تبلیغ قدیمی مدل ۵ اصلی انجام شده است. به عنوان بخشی از «رابط کاربری انسانی‌شده»، خودرو در راستای استقبال از راننده به او «چشمک» می‌زند. از طرفی، چراغ‌های عقب عمودی خودرو را می‌توان بزرگ‌ترین ادای احترام رنو ۵ E-Tech به منبع اصلی الهام خود و مدل ۱۹۷۲ دانست. این چراغ‌ها توسط یک نوار باریک مشکی‌رنگ به هم متصل شده و با هدف بهبود عملکرد آیرودینامیک خودرو، کمی هم در پنل‌های جانبی ادامه یافته‌اند.
یکی دیگر از عناصر جالب رنو ۵ E-Tech که آن هم با الهام از ورودی‌های هوای خاص رنو ۵ ۱۹۷۲ طراحی شده، نشان‌دهنده میزان شارژ خودرو در بالای کاپوت است. با توجه به ماهیت الکتریکی این مدل کوچک و سبک جدید، طراحان رنو از این فضا برای اضافه کردن یک پنل گرافیکی جدید استفاده کرده‌اند. این پنل در زمان اتصال خودرو به شارژر، روشن می‌شود و میزان سطح فعلی شارژ باتری را نشان می‌دهد. وقتی که باتری به صورت کامل شارژ شود، نمایشگر LED شکل عدد ۵ را به خود می‌گیرد.
در نهایت نیز فندرهای خودرو را داریم که با الهام از نسخه محبوب R5 Turbo طراحی شده‌اند و ظاهری هات‌هچ مانند به خودرو بخشیده‌اند. به لطف طراحی خاص و اسپرت، دیگر زیرمجموعه رنو یعنی برند آلپاین کار سخت و سنگینی برای تولید نسخه قوی‌تر و جذاب‌‌تر عملکردمحور خود از این مدل نخواهد داشت.
اتاقک فناوری‌محور با عناصر طراحی کلاسیک در فضای داخلی مدل R5 E-Tech Electric، شاهد ترکیب شدن عناصر رترو و کلاسیک و رنگ‌های شفاف و زنده مدل ۱۹۷۲ با ویژگی‌های مدرن و موردنیاز امروزی هستیم. در مرکزیت اتاقک فناوری‌محور، نمایشگر ۱۰.۱ اینچی لمسی قرار دارد که با یک پنل ابزار دیجیتالی ترکیب شده است. سیستم اطلاع‌رسانی و سرگرمی خودرو که توسط سیستم عامل OpenR Link گوگل بنا شده، می‌تواند میزبان بیش از ۵۰ نرم‌افزار و سرویس موردنیاز باشد. در کنار آن، یک دستیار مجازی مجهز به فناوری هوش مصنوعی به نام رینو (Reno) وجود دارد که قرار است کار راننده را بسیار راحت‌تر کند.
تجهیزات ایمنی خودرو شامل Active Driver Assist می‌شود که سطح ۲ سامانه‌های کمکی ADAS محسوب خواهد شد. فرمان چندکاربردی مجهز به دکمه اختصاصی استارت و پارچه‌های مرغوب و باکیفیت مدرن که از مواد بازیافت‌شده و دوستدار محیط‌زیست ساخته شده‌اند، سایر عناصر قابل‌توجه اتاقک را تشکیل می‌دهند. رنو در زمان معرفی و رونمایی این خودرو، تاکید زیادی روی استفاده از مواد بازیافتی باکیفیت در ساخت محصول داشت. رنو ۵ E-Tech Electric از فضای بار ۳۲۶ لیتری و قابلیت یدک‌کشی با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم نیز بهره می‌برد.
انتخاب‌های متعدد فنی: ۳ نسخه پیشرانه و ۲ باتری رنو ۵ E-Tech Electric جدید توسط واحد Ampere در دوای، فرانسه تولید خواهد شد. با طول ۳.۹۲ متری، این خودرو پلتفرم جدید این واحد یعنی AmpR Small که پیش از این با نام CMF-BEV شناخته می‌شد را معرفی خواهد کرد. تک‌موتور الکتریکی این خودرو که از مدل بزرگ‌تر مگان E-Tech و سنیک E-Tech قرض گرفته شده، در سه نسخه ۹۴، ۱۲۱ و ۱۴۸ اسب بخاری ارائه می‌شود.
بسته باتری‌های خودرو نیز شامل دو گزینه ۴۰ و ۵۲ کیلووات ساعتی شده‌اند. باتری قوی‌تر می‌تواند مسافتی برابر با ۴۰۰ کیلومتر را طی کند. هر دو باتری با سیستم شارژ سریع DC منطبق هستند و همچنین، خودرو از فناوری V2G (vehicle-to-grid) نیز پشتیبانی می‌کند که به صاحبان خودرو اجازه خواهد داد تا بخشی از انرژی را به شبکه برگردانند. مهندسان رنو سخت مشغول کار بوده‌اند تا شاسی و فنربندی خودرو را به بهترین نسخه ممکن نزدیک کنند. به همین خاطر، رنو مدعی است که R5 E-Tech Electric می‌تواند عملکردی قابل‌مقایسه با مدل‌های بزرگ‌تر از خود ارائه دهد. این دستاورد مهم به لطف سیستم تعلیق مولتی‌لینک در محور عقب، مرکز ثقل پایین و ابعاد کوچک خودرو محقق شده و آن را به «محصولی بسیار تند و تیز» تبدیل می‌کند.

برچسب قیمت ۲۷ هزار دلاری رنو ۵ E-Tech Electric، آن را به یکی از رقابتی‌ترین محصولات الکتریکی بازار اروپا تبدیل می‌کند و خودرو را در رقابت مستقیم با چندین مدل فعلی و آتی این بازار قرار خواهد داد. انتظار می‌رود که فولکس‌واگن ID.2 نیز قیمت مشابهی داشته باشد اما رنو ۵ E-Tech در مقایسه با محصولی مثل پژو E-208 قطعا ارزان‌تر محسوب می‌شود. البته که محصول تازه معرفی‌شده سیتروئن یعنی مدل e-C3 قیمتی حتی کم‌تر از مدل رنو ۵ دارد. سایر رقبای خودرو نیز مینی کوپر الکتریکی و مدل کوچک‌تر فیات ۵۰۰e خواهند بود. به نظر می‌رسد که شاهد رقابتی جذاب و دیدنی در سگمنت خودروهای الکتریکی کوچک در اروپا خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا