خودرو

۵ مورد از قدرتمندترین موتورهای خودرو که تا به امروز تولید شده‌اند

در اینجا به معرفی پنج مورد از قدرتمندترین موتورهای خودرو در صنعت اتومبیل‌سازی می‌پردازیم که با عملکرد خیره‌کننده خود در تاریخ جاودانه خواهند شد.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از گجت نیوز، اتومبیل‌ها اساسا با سه فاکتور مختلف ظاهر، عملکرد و قابلیت‌ها سنجیده می‌شوند. در میان این سه اما قدرت و عملکرد فنی اهمیت بیشتری دارد؛ به‌طوری که اتومبیل‌های با توان فنی بالا معمولا تا مدت‌ها در محور توجهات قرار می‌گیرند. در میان خودروهای اسپرت تولید شده در سرتاسر دنیا می‌توان نمونه‌هایی با چهار، شش، هشت، ده یا حتی دوازده سیلندر پیدا کرد که قادرند قدرت، گشتاور، شتابگیری و حداکثر سرعت فوق‌العاده بالایی ارائه کنند. با این وجود برخی پیشرانه‌های به کار رفته در اتومبیل‌های سوپر اسپرت و هایپرخودروها به‌طور قابل توجهی قدرتمندتر از استاندارد طراحی موتور خودرو در اتومبیل‌های سوپر اسپرت به شمار رفته و نام خود را در تاریخ صنعت خودروسازی جاودانه ساخته‌اند.

در ادامه این متن سعی داریم به معرفی تعدادی از قدرتمندترین موتورهای خودرو که در کلاس‌های مختلف تولید شده‌اند بپردازیم. البته خرید هریک از اتومبیل‌های مجهز به این موتورها نیازمند صرف هزینه‌ای بسیار گزاف خواهد بود. بنابراین کلیت این متن صرفا جهت آشنایی با بزرگترین دستاوردهای صنعت خودروسازی تدوین شده است!

لیست زیر دربرگیرنده تعدادی از پرتوان‌ترین موتورهایی‌ست که خودروسازان برتر دنیا تا به امروز تولید کرده‌اند. البته شاید بتوان اتومبیل‌های دیگری را پیدا کرد که از روش‌هایی مثل تیونینگ یا دستکاری موتور به قدرتی بسیار بالا دست پیدا کرده باشند. با این وجود این موارد در لیست زیر جایی ندارند! از سوی دیگر، به‌جای معرفی موتورهای با ساختار مشابه سعی، این متن سعی دارد بهترین نمونه در کلاس‌های مختلف را معرفی کند. از طرف دیگر موتورهای معرفی شده در اینجا همگی همچنان روی خط تولید قرار دارند. بنابراین نمونه‌هایی مثل موتور HEMI هل‌کت کمپانی دوج علیرغم عملکرد فنی خیره‌کننده‌ای که ارائه می‌دهند به دلیل خارج شدن از خط تولید در اینجا مورد بررسی قرار نخواهند گرفت.

موتور Nettuno با استفاده از خلاقیت‌های فراوان در طراحی توانسته عملکرد بسیار فوق‌العاده‌ای ارائه کرده و در شمار قدرتمندترین موتورهای V۶ تاریخ قرار گیرد. این موتور در مدل ۲۰۲۴ مازراتی MC۲۰ به کار رفته و با حجم سه لیتر موفق به ارائه توان شگفت‌انگیز ۶۲۱ اسب بخار و گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر شده است. یکی از رازهای ارائه چنین عملکرد خیره‌کننده‌ای توسط این موتور مازراتی طراحی جدید سیستم احتراق دربرگیرنده یک ناحیه پیش احتراق با بهره‌گیری از آرایش جفتی شمع‌ها برای جرقه زدن است. این سیستم احتراق عجیب اما کاربردی همچنین توسط سیستم توربو دوقلو تکمیل می‌شود تا حداکثر عملکرد فنی ممکن توسط این موتور V۶ ارائه شود. بد نیست بدانید که سیستم توربو دوقلو نخستین بار در سال ۱۹۸۱ توسط خود مازراتی معرفی شده و در خودروی مازراتی بای‌توربو (Maserti Biturbo) مورد استفاده قرار گرفت.‌ البته عملکرد خودروی بای‌توربو در آن زمان زیاد چنگی به دل نمی‌زد و لگ‌های متعدد توربو باعث ایجاد مشکلاتی در آن شده بود. با این وجود مازراتی با این خودرو نشان داد که استفاده از دو توربو در یک خودرو امکان‌پذیر است و به همین جهت خدمت بزرگی به صنعت خودروسازی نمود! توربوشارژرهای دوقلو به‌طور کلی هوای بیشتری را درون موتور خودرو تزریق کرده و با احتراق بهتر قدرت بسیار بالاتری را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

نام مک لارن برای علاقمندان به سوپرخودروها و هایپرخودروها بسیار آشناست؛ چراکه این کمپانی تا کنون تعدادی از قدرتمندترین موتورهای خودرو در تاریخ را تولید کرده است! نمونه چهار لیتری V۸ توربو دوقلو این کمپانی در مدل ۲۰۲۳ مک لارن ۷۲۰S کوپه و چندین مدل دیگر به کار رفته و عملکردی استثنایی دارد. توان خروجی این موتور ۷۱۰ اسب بخار و گشتاور آن نیز ۷۷۰ نیوتن متر است. این مشخصات فنی شگفت‌انگیز باعث شده که صفر تا صد این خودرو به عدد خیره‌کننده ۲.۸ ثانیه رسیده و مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن از حالت سکون به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت در آن کمی بیش از ۵ ثانیه باشد. این خودرو همچنین به لطف استفاده از سیستم توربو دوقلو و ترکیب آن با سیستم انتقال قدرت دو کلاچه قادر به دستیابی به حداکثر سرعت حدود ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت است. موتور V۸ توربو دوقلو M۸۳۸T نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در مدل استاندارد مک لارن ۷۲۰S قرار گرفت و توانست رکوردهای شتابگیری فراوانی را جابجا کند. این موتور البته توانایی تنظیم و تیونینگ بالایی را داشته و از این طریق موفق به ارائه قدرت و گشتاور بسیار بالاتری شد. با این وجود امتیاز تیونینگ این موتور در اختیار کمپانی مگنوس است!

بی‌انصافی است که لیستی از قدرتمندترین موتور خودروها در تاریخ تهیه کنیم و نامی از گاو خشمگین ایتالیایی در آن نبریم! موتور ۵.۲ لیتری V۱۰ لامبورگینی اولین موتور معرفی شده در این لیست است که توان خیره‌کننده‌اش را بدون بهره بردن از توربو شارژر به ثبت می‌رساند. این موتور تنفس طبیعی قدرتی ۶۳۱ اسب بخاری داشته و گشتاوری معادل با ۵۶۶ نیوتن متر تولید می‌کند. لامبورگینی با طراحی و ساخت این خودرو سعی کرده در مقابل انقلاب موتورهای توربوشارژ ایستادگی کند؛ چراکه استفاده از توربوشارژر در موتورها را باعث ارائه تجربه رانندگی ضعیف‌تر می‌داند! لامبورگینی عدم فعال شدن آنی توربوشارژر و تاخیر در ارائه گشتاور بیشتر که با نام «لگ توربو» شناخته می‌شود را دلیل این مساله می‌داند. مدل ۲۰۲۴ لامبورگینی هوراکان که از موتور ۵.۲ لیتری V۱۰ فاقد توربو استفاده می‌کند، به عنوان نمونه‌ای برای مقایسه موتورهای تنفس طبیعی و توربو شارژ روانه بازار شده و عملکردی بسیار روان را ارائه می‌کند. یکی دیگر از مشخصات منحصربفرد موتور لامبورگینی غرش و رزنانس فوق‌العاده آن است که منجر به تولید صدایی منحصربفرد از لامبورگینی هوراکان می‌شود. این مساله طبیعتا در خودروهای توربوشارژ قابل رویت نیست؛ چراکه صدای توربوشارژر عموما با صدای خود موتور ترکیب شده و مانع از به گوش رسیدن صدای غرش آن می‌شوند. بد نیست بدانید که خودروهای V۱۰ در مقایسه با دیگر انواع موتورهای به کار رفته در سوپرخودروها و هایپرخودروها یعنی V۶ و V۸ کمیاب‌تر به شمار می‌روند. با این وجود موتور ده سیلندر لامبورگینی مزایای فراوانی داشته و در شمار پرتوان‌ترین نمونه‌های تنفس طبیعی تولید شدن در صنعت اتومبیل‌سازی قرار می‌گیرد.
نوبتی هم که باشد نوبت به فراری و موتور شگفت‌انگیز دوازده سیلندر این کمپانی می‌رسد. این پیشرانه بزرگ و پرتوان ۶.۴ لیتری فراری هیولایی رام‌نشدنی و V۱۲ به شمار می‌رود که امسال در مدل ۲۰۲۴ فراری GTS۸۱۲ به کار رفته و ضمن ارائه توان ۷۸۹ اسب بخاری، گشتاور ۷۱۸ نیوتن متر را نیز در اختیار راننده قرار می‌دهد. این خودرو همچنین صفر تا صد را در مدت ۲.۸ ثانیه پر کرده و حداکثر سرعت باورنکردنی ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت را ثبت می‌کند. بد نیست بدانید که این موتور نیز همانند نمونه ۵.۲ لیتری لامبورگینی تنفس طبیعی بوده و فاقد هرگونه توربوشارژر است. در حال حاضر بسیاری از خودروها بر موج ساخت اتومبیل‌های هیبریدی سوار شده‌اند و انتظار می‌رود سایر اتومبیل‌سازان هم دیر یا زود به این موج بپیوندند. به همین دلیل عمر موتورهای پرتوان احتراق داخلی فراری، لامبورگینی و دیگر اسامی ماندگار در این زمینه رفته رفته رو به پایان است! در عین حال هنوز زمان زیادی برای وقت گذراندن با این هیولای تنفس طبیعی فراری وجود دارد. همانند موتور V۱۰ فراری، صدای موتور ۶.۴ لیتری فراری نیز در حالت درجا و سرعت‌های پایین عمق و تیز است؛ اما در دور موتورهای بالا شاهد غرشی کرکننده همراه با افزایش قابل ملاحظه جی‌فورس هستیم. مدل GTS۸۱۲ همچنین از سیستم انتقال قدرت اتوماتیک دو کلاچه بهره برده و برای ارائه بهترین عملکرد فنی بهینه‌سازی شده است.
موتور ۱۶ سیلندر منحصربفرد بوگاتی نمونه‌ای استثنایی در دنیای اتومبیل‌سازان به شمار رفته و با بهره بردن از چهار توربوشارژر فرصت عرض اندام از هر موتور دیگری را گرفته است! این هیولا در مدل ۲۰۲۴ بوگاتی شیرون سوپر اسپرت به کار رفته و قدرت ۱۵۷۸ (درست خواندید! ۱۵۷۸ اسب بخار!) را در اختیار راننده قرار می‌دهد. بوگاتی شیروان سوپر اسپرت قادر است صفر تا صد ۲.۵ ثانیه‌ای را ثبت کرده به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این موتور هشت لیتری ۱۶ سیلندر نخستین بار در مدل ویرون به کار گرفته شده و همچنان در هایپرخودروهای بوگاتی مورد استفاده قرار دارد. البته ساخت این موتور با سختی‌های فراوانی همراه بوده و سال‌ها زمان برده است. علاوه بر این، هزینه زیادی صرف طراحی، ساخت و تست این موتور شده است. با این وجود نتیجه کار تبدیل به یکی از قدرتمندترین موتورهای خودرو در صنعت اتومبیل‌سازی مدرن شده و احتمالا در تاریخ این صنعت ماندگار خواهد شد. این موتور W۱۶ بوگاتی همچنین وزنی هم‌تراز یک موتور V۱۲ معمولی دارد و چندان از آن سنگین‌تر نیست. در نتیجه این اتفاق، بوگاتی شیرون سوپر اسپرت با موتور ۱۶ سیلندرش وزنی حدود ۲ تن دارد که معادل با وزن متوسط یک خودرو در آمریکاست! این مساله ارزش کار بوگاتی را دوچندان می‌کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا