خودرو

کیا EV9‌ بهترین خودروی سال ۲۰۲۴ جهان شناخته شد


مطابق یک سنت چندین ساله در نمایشگاه خودرو نیویورک، بهترین خودرو سال ۲۰۲۴ جهان انتخاب شد. این عنوان برای سال جاری به خودرو برقی کیا EV9‌ تعلق گرفت. بسیاری از خبرنگاران خودرویی عقیده داشتند ولوو EX30 این عنوان را دریافت می‌کند، با این حال ولوو EX30 توانست در رده بهترین ماشین شهری جایزه‌ای را دریافت کند.
تویوتا پریوس هیبریدی، جایزه بهترین طراحی را دریافت کرد. هیوندای آیونیک ۵N به عنوان بهترین خودرو اسپرت شناخته شد. بی ام و سری ۵ لقب بهترین خودرو پرمیوم را دریافت کرد. کیا EV9‌ نیز علاوه بر دریافت جایزه بهترین خودرو سال ۲۰۲۴، به عنوان بهترین خودرو الکتریکی سال نیز شناخته شد.
با توجه به عناوین خودروهای برتر سال، مشخص است که خودروسازان کره‌ای پیشتاز هستند. با این حال چینی‌ها نیز حضور گسترده‌ای در لیست نامزدها داشتند. برای اولین بار در تاریخ مسابقات، ده‌ها خودرو چینی در لیست بهترین خودرو سال ۲۰۲۴ حضور داشتند. حدود یک سوم از لیست نامزدها را خودروهای چینی از برند‌های بی‌وای‌دی، اومودا، وویا، ایکس پنگ و لیو تشکیل می‌دادند.
خودروسازان چینی امیدوار بودند با ارایه ترکیب پرتعدادی از انواع خودروها، به بخش برنده‌ها در یک یا چند بخش نفوذ کنند. با این حال چنین اتفاقی رخ نداد. هیات داوران که از روزنامه‌نگاران خودرویی کشورهای مختلف تشکیل می‌شد، تمامی خودروهای چینی را در مرحله نیمه‌نهایی حذف کرد. در بین برندگان در نهایت فقط کره ای ها، اروپایی‌ها و ژاپنی‌ها باقی ماندند.

اما دلیل عدم موفقیت چینی‌ها چیست؟ به بیان اعضای تیم داوری، شرکت های چینی هنوز نتوانسته‌اند یک اتومبیل واقعا هماهنگ (از دیدگاه مصرف کننده جهانی) ایجاد کنند. از نظر تیم داوران، خودرویی می‌تواند برتر ظاهر شود که طراحی جذاب و مدرن، سیستم تعلیق و فرمان تنظیم شده و همچنین ارگونومی مناسبی داشته باشد. بنابراین تعدد نمایشگرهای لمسی درون کابین یا سرعت و شتاب معیارهای برتری یک خودرو نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا